اخبار بورس

چرا پالایش یکم هنوز وارد پرتفوی نشده؟

با توجه به مستندات، قریب به سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در صندوق سرمایه گذاری دارا دوم (پالایش یکم) سرمایه گذاری نمودند که ارزش آن برابر است با ۱۳ هزار میلیارد تومان اما چرا با گذشت 1 ماه بیشتر از اتمام پذیره نویسی آن، هنوز وارد پرتفوی سرمایه گذاران نشده است؟

چرا پالایش یکم در پرتفوی نیست؟

برخی کارگزاری‌ها در پیامی برای کسانی که هنوز صندوق پالایشی یکم با نماد «پالایش» را در دارایی سپرده‌گذاری خود مشاهده نمی‌کنند، توضیحاتی را اعلام کرده‌اند.

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت‌نیوز، در این اطلاعیه کارگزاری‌ها آمده است:

«در صورتیکه هنوز صندوق پالایشی یکم با نماد “پالایش” را در دارایی سپرده گذاری خود مشاهده نمی کنید، لطفا نسبت به ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر در این نماد اقدام فرمایید. در این رابطه توجه شما را به نکات زیر جلب می‌نماید:

پس از تایید درخواست تغییر کارگزار ناظر:

1- در صورتی که دارایی در این نماد داشته باشید،تعداد تخصیص یافته در روز کاری بعد به دارایی سپرده گذاری شما اضافه خواهد شد. مشتریانی که خرید خود را از طریق این کارگزاری انجام داده اند، اطلاعات خرید خود را در سبد سهام مشاهده مینمایند.

در صورتی که از طریق کارگزاری دیگر و یا درگاه های بانکی اقدام به خرید نموده اید، میبایست خرید خود را از طریق گزینه تراکنش دستی در منوی سبد سهام آنلاین نسخه وب و یا نسخه دسکتاپ ثبت نمایید تا محاسبات سود و زیان آن در سبد سهام شما انجام شود.

2- در صورتی که در این نماد دارایی نداشته باشید، درخواست تغییر کارگزار ناظر برای شما رزرو خواهد شد؛ تا پس از اولین خرید به دارایی شما در اضافه شود.

3- آغاز معاملات ثانویه و امکان خرید و فروش در این نماد، با اعلام ناظر بازار در روز های آتی انجام خواهد شد.»

با این اطلاعیه به نظر می‌رسد کارگزاری‌ها آماده اعلام آغاز معاملات در پالایشی یکم هستند.

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت‌نیوز، طبق اعلام مدیر صندوق پالایشی یکم میزان مشارکت مردم در پذیره‌نویسی «صندوق پالایشی یکم» حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و به ارزش ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

این تعداد با اتکا به وعده بازگشایی نماد در اوایل آبان ماه اقدام به پذیره‌نویسی پالایشی یکم کرده بودند اما اکنون داوود رزاقی، مدیر صندوق پالایشی یکم گفته است: با توجه به افزایش سرمایه پالایش نفت تهران (شتران) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در بورس هنوز افزایش سرمایه آنها در پرتفوی صندوق اعمال نشده، به همین دلیل اکنون نمی‌توان اقدام به بازگشایی نماد این صندوق کرد، زیرا این موضوع منجر به ضایع شدن حق مردم و ضرر و زیان آنها خواهد شد.

وی توضیح داد: ابتدا اعلام شده بود که حداقل یک ماه پس از پذیره‌نویسی این صندوق ها نماد آنها در بورس بازگشایی خواهد شد؛ بنابراین اکنون در حال اقدام‌های لازم برای رفع مشکلات موجود و آغاز معامله این صندوق در بورس باشیم. پیگیری‌های زیادی از سوی فعالان بازار و مردم برای مشخص شدن زمان بازگشایی نماد «صندوق پالایشی یکم» انجام شده، اما در وضعیت فعلی و در این زمینه نمی‌توان زمان دقیقی را اعلام کرد و باید منتظر ماند تا اقدام‌های مربوط به افزایش سرمایه دو شرکت پالایشی به سرانجام برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا