آموزش بورسسبدگردان ها و کارگزاری ها

برای تغییر کارگزاری چه کار باید انجام دهیم؟

در این مطلب به نحوه تغییر کارگزاری بورس می پردازیم. می دانیم که یکی از مراحل دریافت کد بورسی ، انتخاب کارگزاری می باشد.

اما برخی از سرمایه گذاران پس از انتخاب کارگزاری بنا به دلایلی نظیر پشتیبانی نامطلوب و قطعی مکرر سیستم معاملاتی و عدم ارائه تخفیف های متنوع می خواهند آن را تغییر دهند و سوالاتی از قبیل آیا می توان کارگزاری را تغییر داد؟ و یا برای تغییر کارگزاری چه کار باید انجام دهیم؟ در ذهنشان شکل می گیرد در پاسخ به این سوالات می توان گفت که بله می توان کارگزاری را تغییر داد با ما همراه باشید تا در ادامه با نحوه تغییر کارگزاری آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : کارگزاری چیست و چگونه بهترین کارگزاری را انتخاب کنیم؟

چگونه کارگزاری بورس را تغییر دهیم؟

متقاضیان دریافت کد بورسی برای انتخاب کارگزاری هیچ محدودیت و اجباری برای انتخاب یک کارگزاری ندارند! این بدان معناست که هر شخص می تواند از بین کارگزاری های فعال ، تعدادی از کارگزاری ها را انتخاب نمایند و در صورتیکه که از کارگزاری منتخب خود رضایت ندارید می توانید آن را تغییر دهید. در ادامه به شرح مراحل تغییر کارگزاری بورس می پردازیم.

  • انتخاب یک کارگزاری جدید

اگر قصد تغییر کارگزاری دارید در اولین گام باید یک کارگزاری خوب جهت جایگزین انتخاب نماید. برای انتخاب کارگزاری خوب می توانید به قسمت نظرسنجی سایت رسمی آنها مراجعه نمایید و نظرات مشترکین آن را مطالعه نمایید.

و یا لیستی از کارگزاری ها تهیه نمایید و به سایت رسمی آنها مراجعه کنید و خدماتی که ارائه می دهند را بررسی و با هم مقایسه نمایید. می توانید از سایت بورس تهران و یا tsetmc.ir برای دریافت لیست کارگزاری های فعال بورس کمک بگیرید.

بطور مثال برخی از کارگزاری ها در صورتیکه حساب مشترکین خود فاقد اعتبار باشد جهت خرید عرضه اولیه به آنها اعتبار می دهند که به آن خرید اعتباری می گویند.

نکته : در حال حاضر ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت برای تمامی فعالان بازار بورس الزامیست، از این رو اگر قبلا در این سامانه یکپارچه بورس ثبت نام نکردید حتما پیش از تغییر کارگزاری این کار را انجام دهید.

  • ثبت نام در کارگزاری جدید

مرحله دوم جهت تغییر گارگزاری ، ثبت نام در کارگزاری جدید می باشد. جهت انجام این کار باید به سایت کارگزاری منتخب مراجعه نمایید و ثبت نام کنید. امروزه بخصوص به دلیل پیشگیری از بیماری کرونا امکان ثبت نام غیر حضوری در بیشتر کارگزاری ها وجود دارد.

پس از ثبت اطلاعات و انتخاب روش امضای قرارداد کارگزاری، باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایید و بصورت حضوری ثبت نام خود را تکمیل نمایید. حداکثر 1 هفته پس از تکمیل فرآیند ثبت نام نام کاربری و رمز عبور برای شما ایمبل و یا از طریق پیامک به شماره تلفن همراهی که در سامانه ثبت نمودید ارسال می گردد.

  • تغییر کارگزار ناظر، انتقال پول و سهام به کارگزاری جدید

مرحله آخر تغییر کارگزاری بورس ، ” انتقال پول و سهام به کارگزاری جدید” می باشد به عبارتی باید از پول را از کارگزاری فعلی دریافت نمایید و به  کارگزاری جدید پرداخت نمایید.

چند روش برای انتقال سهام از کارگزاری فعلی به کارگزاری جدید وجود دارد روش اول این است که سهامدار تمام سهام خود را در کارگزاری فعلی به فروش برساند سپس وجه آن را به کارگزاری جدید انتقال دهد. این روش بجز موارد خاص توصیه نمی شود. و دومین روش برای انتقال سهام به کارگزاری جدید ، تغییر کارگزار ناظر می باشد.

بیشتر بخوانید : کارگزار ناظر کیست و تغییر کارگزار ناظر چگونه است؟

پس از اینکه کارگزار ناظر را تغییر دادید می توانید از خدمات قابل ارائه کارگزاری جدید بهره مند شوید.

در پایان مراحل بالا فرآیند تغییر کارگزاری تمام می‌شود و می‌توانید از خدمات کارگزار جدید خودتان استفاده کنید البته توجه داشته باشید که همچنان امکان استفاده از کارگزار سابق هست و کار کردن با چند کارگزار به صورت همزمان هیچ مشکلی ندارد. فقط باید حواستان باشد که در هر نماد فقط از یک کارگزار استفاده کنید تا بعدها برای مدیریت و خرید و فروش سهام با مشکل خاصی مواجه نشوید.

چرا برخی از سرمایه گذاران بازار بورس کارگزاری خود را تغییر می دهند؟

سهامداران و فعالان بازار بورس به دلایل متعددی همچون  پشتیبانی نامطلوب ، در دسترس نبودن شعبه های کارگزاری ، عدم اعطای امتیازهای تشویقی ، سامانه معاملاتی ناکارآمد و نداشتن برنامه های آموزشی کارگزار برای مشتریان اقدام به تغییر کارگزاری خود می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا