آموزش بورستحلیل ها

صندوق دارا دوم چیست و کی عرضه می شود؟

در این مطلب می خواهیم بگوییم که صندوق دارا دوم چیست و کی عرضه می شود؟ در ابتدای سال 99 بعد از آزادسازی سهام عدالت ، مردم آنگونه که بازار بورس شایسته آن بود از آن استقبال کردند. از این رو دولت جهت مشارکت مردم در شرکت های دولتی خبر از عرضه ETF های دولتی داد.

صندوق واسطه گری مالی دولتی تحت عنوان (صندوق دارا یکم ، صندوق دارا دوم و سوم…) عرضه خواهند شد البته صندوق دارا یکم که شامل سهام های بانک های دولتی بود در اردیبهشت ماه عرضه شد. در ادامه شما را در رابطه با سهام های صندوق ETF دولتی دارا دوم و زمان عرضه و همچنین شرایط پذیره نویسی آن آشنا می کنیم.

صندوق دارا دوم چیست و شامل چه سهم هایی است؟

صندوق دارا دوم، یکی از صندوق های واسطه گری مالی دولتی است که شامل 200 سهم از نماد های شبریز، شپنا، شتران و شبندر به ارزش ۲ میلیون تومان می باشد.

ثبت نام و خرید صندوق های سرمایه گذاری دولتی برای هر فرد دارای کارت ملی و کد بورسی آزاد بوده و متقاضیان آن تا 2 هفته بعد از ابلاغ زمان دقیق پذیره نویسی می توان جهت خرید آن اقدام نمایند. از آنجایی که صندوق های سرمایه گذاری دولتی با 20% تخفیف عرضه می گردد متقاضیان خرید آن زیاد می باشند.

صندوق دارا دوم دولتی کی عرضه می شود؟

صندوق دارا دوم دولتی کی عرضه می شود؟ و زمان پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری دارا دوم کی است؟ از سوالات متداول متقاضیان خرید این صندوق واسطه گری مالی می باشد.

زمان دقیق عرضه صندوق ETF دولتی دقیق مشخص نیست و دلیل تاخیر در زمان عرضه این صندوق، طولانی بودن مراحل اداری آن می باشد. اما با توجه به اخبار منتشر شده انتظار می رود که این صندوق واسطه گری مالی اوایل مرداد ماه 99 عرضه شود.

سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری دارا دوم چه مزایایی دارد؟

از ویژگی و مزایای سرمایه گذاری در صندوق ETF دولتی دارا دوم می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  •  نقدشوندگی بالا همچون سرمایه گذار در بازار بورس
  • معافیت مالیاتی معاملات واحدها
  • تخصیص بهینه ‌دارایی‏ ها‌ (متنوع‌سازی) با حذف هزینه و صرف زمان اندک
  • سادگی و سهولت و سرعت در معامله
  • کاهش زمان تصفیه نسبت به صندوق‌ های فعلی

نحوه خرید صندوق سرمایه گذاری دارا دوم

نحوه خرید صندوق سرمایه گذاری دارا دوم

همانطور که در ابتدا مطلب اشاره شد ارزش صندوق های ETF دولتی دارا دوم، 2 میلیون تومان می باشد اما متقاضیان می تواند به اندازه هر مبلغی که در اختیار دارند در آن سرمایه گذاری نمایند حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم ۱۰۰ هزار تومان می باشد.

سرمایه گذاران می توانند جهت پذیره نویسی در صندوق سرمایه گذاری دارا دوم از طریق کد بورسی و یا کارت ملی اقدام نمایند. افراد فاقد کد معاملات می تواند در زمان پذیره نویسی با در دست داشتن مدارک شناسایی به بانک مراجعه نمایند و ثبت نام نمایند. (روش پذیره ‌نویسی در آن به قیمت ثابت بر مبنای ارزش اسمی هر واحد صندوق خواهد بود.)

اکنون دولت به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا امکان پذیره نویسی این صندوق ها را از طریق سامانه ‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‌ های غیرحضوری بانک‌ همچون اپلیکیشن آپ فراهم ساخته است.

اما افراد دارای کد بورسی نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانک ها ندارند فقط کافیست از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود در بازاره زمانی مشخص سفارش خود را ثبت نمایند.

پذیره نویسی صندوق واسطه گری مالی دارا دوم چه شرایطی دارد؟

شرایط پذیره نویسی و همچنین زمان ثبت نام صندوق دارا دوم بسیار شبیه به صندوق دارا یکم می باشد.

۱. متقاضیان صندوق های ETF دارا دوم که دارای کد بورسی می باشند، جهت پذیره نویسی باید در ساعات 14 الی 16 روز های تعیین شده در سامانه معاملاتی کارگزاری اقدام به ثبت سفارش نمایند. پس از ساعت 16 تمامی سفارشات توسط کارگزاری ها جمع آوری شده و از لیست سفارشات حذف می گردد از این رو افراد پس از ساعات مشخص شده مجاز به حذف و یا ویرایش سفارش خود نخواهند بود.

2.  رست است که پذیره نویسی صندوق های ETF دولتی دوم برای عموم آزاد بوده اما افراد حقوقی مجاز به ثبت نام در آن نیستند !!! جالب است که بدانید پذیره نویسی این صندوق ها محدود به رده سنی خاصی نبوده و افراد حقیقی دارای کد ملی و تابعیت ایرانی می توانند در آن سرمایه گذاری نمایند.

3. برای متقاضیان سرمایه گذاری در این صندوق این سوال مطرح می شود که حداقل چند روز پس از اتمام پذیره نویسی تخصیص صندوق دارا یکم انجام می شود؟ حداکثر 5 روز پس از اتمام بازه زمانی پذیره نویسی تخصیص صندوق دارا دوم انجام می شود و این در شرایطی است که اگر مجموع ارزش ریالی درخواست ‌های خرید بیش از ارزش سهام مدنظر به منظور انتقال به صندوق باشد، واحدهای صندوق به روش تسهیم ‌به‌ نسبت به متقاضیان اختصاص پیدا می کند.

4. سرمایه گذاران باید بدانند که حداقل تا 1 ماه پس از تخصیص صندوق سرمایه گذاری دولتی دارا دوم امکان فروش آن وجود ندارد!!!

5. اگر پس از گذشت 5 روز کاری بعد از اتمام باز زمانی پذیره نویسی، صندوق دارا دوم دولتی به متقاضیان دارای کد بورسی و کارت ملی تخصیص نیابد و یا حتی کمتر از مبلغ تعیین شده تخصیص یابد مدیر کارگزاری باید مابه التفاوت مبلغ واریز شده از سوی سرمایه گذاران را حداکثر 5 روز کاری پس از تخصیص به حساب بانکی شخص بازگرداند و افرادی که با کد بورسی جهت خرید صندوق دارا دوم اقدام نمودند این اختلاف وجه به حساب شخص صاحب کد معاملاتی واریز خواهد شد.

6. انتقال صندوق سرمایه گذاری دولتی دارا دوم با 20% تخفیف به ارزش 2 میلیون تومان شامل 200 سهم از نماد های ذکر شده پس از دریافت مجوز رسمی فعالیت از سازمان بورس اوراق بهادار و جمع آوری سفارشات و پس از پالایش اطلاعات متقاضیان با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به میانگین قیمت ۳۰ روزه نمادها البته به شرط آنکه قیمت پس از اعمال تخفیف از ۷۰% قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره ‌نویسی کم تر نباشد، طی معاملات خارج از جلسه رسمی، به صندوق امکان پذیر می باشد و این انتقال از هرگونه کارمزد معاف است.

کلام آخر

سرمایه گذاری در صندوق دارا دوم  همچون بازار بورس و فرابورس دارای دامنه نوسان 5% نیست و از سوی دیگر مسئولیت نقدشوندگی در این نوع صندوق ها بر عهده مدیران آن صندوق می باشد این افراد قیمت ها را در حد مطلوب نگهداشته و از نوسانات شدید جلوگیری می کنند.

سرمایه گذاران باید بدانند که بهای صندوق به قیمت روز نقدشوندگی محاسبه می شود و ممکن است بیشتر و حتی کمتر از مبلغ پرداختی شما باشد.

افرادی که تجربه فعالیت و آگاهی کافی سرمایه گذاری در بازار سرمایه را ندارد اما می خواهند از سود این بازار بهره مند شوند ، سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری دارا دوم بهترین گزینه برای این افراد می باشد.

این مطلب جهت بیان نحوه و زمان پذیره نویسی صندوق دارا دوم دولتی و آشنایی شما عزیزن با شرایط پذیره نویسی آن گرده آوری شده است امیدواریم از مطالعه آن رضایت خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا