آموزش بورساخبار بورس

سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت یک سرمایه گذاری مطمئن!

انتخاب گزینه‌های سرمایه گذاری مختلف با هدف حفظ ارزش پول انجام می‌شود. در میان بازارهای دارایی که سرمایه‌گذاران ریسک گریز انتخاب می‌کنند، مواردی که کم‌ترین ریسک را با بازدهی مناسب به همراه دارند، محبوب‌ترند.

به همین دلیل، سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت می‌تواند از گزینه‌های مناسب این افراد باشد. اما چرا سرمایه گذاری مطمئن در صندوق های درآمد ثابت امکان‌پذیر است؟ چه معیارهایی را باید برای انتخاب بهترین صندوق های درآمد ثابت در نظر گرفت؟ این نوع صندوق سرمایه‌گذاری برای چه سرمایه‌گذارانی مناسب است؟ قبل از این‌که به بررسی معیارهای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت بپردازیم، به شناخت و بررسی مزایای بهترین صندوق‌های درآمد ثابت خواهیم پرداخت.

صندوق درآمد ثابت چیست و مزایای آن کدام است؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای انواع متنوعی هستند. صندوق‌های درآمد ثابت یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که سبدی متشکل از اوراق بادرآمد ثابت و گواهی سپرده بانکی و مقدار بسیار کمی سهام دارند. ویژگی‌ها و مزایای صندوق درآمد ثابت، به نحوی است که می‌توان با سرمایه‌گذاری در آن به بازدهی بیش‌تر از بانک با ریسک کم دست پیدا کرد.

  • بازدهی و پویایی

سود سالانه بانک (اگر پول برای یک‌سال در حساب بماند و به آن دست زده نشود) 20.5 درصد است. این میزان سوددهی بانک، نمی‌تواند ارزش پول را در برابر تورم حفظ کند. بنابراین باید گزینه‌ای را انتخاب کرد که بتوان به کمک آن هم سرمایه گذاری کم ریسک و مطمئنی انجام داد و هم ارزش پول را در برابر تورم تا اندازه قابل قبولی حفظ کرد.

سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت با توجه به سبد دارایی پویایی که دارد، می‌تواند سود بیش‌تر از بانک – تا 28 درصد سالیانه – برای سرمایه‌گذار به همراه داشته باشد. از طرفی دیگر، با توجه به ساختاری که سبد دارایی این صندوق دارد، ریسک سرمایه‌گذاری در آن بسیار کم است.

  • امنیت و شفافیت

صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت به دلیل شفافیت و امنیتی که دارند، انتخاب بهتری نسبت به بانک به حساب می‌آیند. از آن‌جایی که صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت از فضای سرمایه گذاری آنلاین برخوردار هستند، بنابراین هیچ موضوعی از دید سرمایه‌گذاران پنهان باقی نمی‌ماند. صندوق‌های درآمد ثابت، علاوه بر این‌که باید اطلاعات کامل خود را در اساسنامه و امیدنامه ارائه دهند، باید در وبسایت رسمی خود اطلاعات به‌روز به سرمایه‌گذاران ارائه دهند. جدا از ابعاد شفافی که این صندوق‌ها دارند، این نکته در مورد امنیت و شفافیت در این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل ذکر است که صندوق‌های سرمایه گذاری موظف به ارائه گزارش‌های مالی دوره‌ای در سامانه‌های رسمی آنلاین هستند.

گفتنی است که صندوق‌های درآمد ثابت مانند دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بدون داشتن مجوز و نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار امکان فعالیت ندارند. بنابراین می‌توان سرمایه گذاری مطمئن در صندوق های درآمد ثابت را تجربه کرد.

  • نقدشوندگی بالا بدون نرخ جریمه شکست

می‌دانیم که برای دریافت سود مشخص شده از بانک، باید تا پایان قرارداد به پول در حساب دست نزنیم. در صورتی که وجه نقد را زودتر از موعد مقرر برداشت کنیم، سود کامل را دریافت نخواهیم کرد و باید جریمه شکست هم بپردازیم.

این در حالی است که واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق درآمد ثابت را می‌توان در هر روز (بدون پرداخت نرخ جریمه شکست) بفروشیم. علاوه بر این‌که نرخ جریمه شکست در صندوق درآمد ثابت وجود ندارد، می‌توان با فروش واحدها سود روزشمار از واحدهای سرمایه‌گذاری به دست بیاوریم.

چطور بهترین صندوق های درآمد ثابت را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟

برشماری مزایای سرمایه گذاری مطمئن در صندوق‌های درآمد ثابت، این سوال را برای سرمایه‌گذار به وجود می‌آورد که با توجه به این مزایا، چه معیارهایی برای انتخاب بهترین صندوق های درآمد ثابت را باید در نظر داشت؟ عملکرد و بازدهی، نحوه معاملات، ارزش معاملات، نقدشوندگی و بازارگردانی را باید به عنوان معیارهای انتخاب بهترین صندوق های درآمد ثابت در نظر گرفت.

عملکرد و بازدهی

بازدهی و عملکرد صندوق‌های درآمد ثابت از مهم‌ترین معیارهایی هستند که افراد سرمایه‌گذار بر اساس آن به انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت می‌پردازند. سوددهی و عملکرد مناسب صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت به سرمایه‌گذار نشان می‌دهد که آیا انتخاب درستی کرده است یا خیر.

نحوه معامله

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر نحوه معامله به دو نوع صندوق قابل معامله (ETF) و صدور و ابطال تقسیم می‌شوند. صندوق‌های درآمد ثابتی که نحوه معامله در آن‌ها به صورت قابل معامله (ETF) انجام می‌شود، این امکان را برای سرمایه‌گذاران به وجود می‎‌آورند که بتوانند به راحتی با مراجعه به پلتفرم کارگزاری خود و با جستجوی نماد بورسی صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت مورد نظر، اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری آن کنند.

در مقابل، برای خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری صدور و ابطالی باید یا از خود صندوق سرمایه گذاری خرید و فروش انجام شود یا با مراجعه به کارگزاری مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری این کار صورت گیرد.

ارزش معاملات

در انتخاب پرسودترین صندوق‌های درآمد ثابت، نیاز به بررسی ارزش معاملات هر صندوق سرمایه‌گذاری داریم. ارزش معاملات و حجم تعداد خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری می‌تواند از معیارهای مهم برای انتخاب و سرمایه گذاری مطمئن در صندوق های درآمد ثابت به حساب بیاید. هر چه ارزش معاملات در یک صندوق بیش‌تر باشد، آن صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

بهترین گزینه سرمایه گذاری مناسب برای ریسک گریزها !

بازدهی و عملکرد و دیگر مزایا و ساختار صندوق درآمد ثابت، این‌طور نشان می‌دهد که این صندوق برای سرمایه گذارانی که از روحیه ریسک گریز برخوردار هستند مناسب است. البته این نکته قابل ذکر است که اگر انتظار بازدهی بیش‌تری از سرمایه گذاری انجام شده داشته باشیم و از روحیه‌ای میانه (متوسط از نظر ریسک پذیری و ریسک گریزی) برخوردار باشیم، می‌توانیم نگاهی به بهترین صندوق‌های طلا برای سرمایه گذاری هم داشته باشیم. طلا و انتخاب سرمایه گذاری غیر مستقیم در این فلز گرانبها، نشان داده است که فلز زرد بازدهی مناسبی در بازه‌های زمانی مختلف داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا