اخبار بورستحلیل ها

پیش بینی بازار بورس شنبه 23 مهر 1401/ بازار به کدام سمت خواهد رفت؟

بازار بورس مدت هاست که منتظر خبری مبنی بر اخبار قطعی و مشخص از مذاکرات هسته‌‌ ای برجام میباشد، اینکه نتیجه ی مذاکرات چه خواهد بود خیلی برای بازار سرمایه تفاوتی ندارد اما مهم تعیین تکلیف وضعیت کنونی بازار سرمایه و سهامداران میباشد. با توجه به شرایط کنونی پیش بینی بازار سرمایه شنبه 23 مهر ماه 1401 همراه با وضعیت بورس هفته سوم مهر ماه 1401 را در اینجا برای شما فراهم کرده ایم با ما همراه باشید.

پیش بینی بورس شنبه 23 مهر 1401

با توجه به انتشار اوراق تبعی در بورس که دو روز است در بازار آغاز شده است، بازار روند صعودی را به خود گرفته است، در واقع کارشناسان معتقدند مثبت شدن دو روز اخیر بورس به واسطه اوراق تبعی میباشد. اما خرید این اوراق برای صندوق‌ های درآمد ثابت با توجه به رقابت‌ پذیری پایین نرخ این اوراق نسبت به سود بانکی و اوراق دولتی، چندان موثر نمیباشد. در واقع این گونه اقدامات به گونه ای دستکاری بازار سرمایه میباشد و در دراز مدت اثر مثبتی بر بازار نخواهد داشت.

در هفته ای که گذشت شاخص کل بورس رشد بیش از شش هزار واحدی را به خود دید. چهارشنبه 20 مهر 1401 شاخص با رشد شش هزار و 205 واحدی به سطح یک میلیون و 319 هزار واحدی رسید. شاخص هم‌ وزن نیز به محدوده 378 هزار واحدی رسید.

ارزش معاملات بازار سرمایه در روز چهارشنبه 20 مهر به هزار و957 میلیارد تومان رسید. همچنین در این روز 204 میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه خارج شد و تعداد نمادهای مثبت بازار به 361 و تعداد نمادهای منفی به 275 نماد رسید.

شنبه 23 مهر 1401 بازار به کدام سمت خواهد رفت؟ در آخرین روز کاری بورس در هفته ای که گذشت شاخص روند نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت و به محدوده یک میلیون و 313 هزار واحدی رسید و به نوعی از سقوط به کانال پایین‌تر نجات یافت. همین موضوع یک سیگنال مثبت برای بورس به حساب می‌‌ آید و به آن کمک می‌کند تا روزهای آینده به صورت نوسانی مثبت و روند صعودی را پشت سر بگذارد.

در حال حاضر شاخص کل بورس تهران در قسمت کف قیمتی خود قرارگرفته است و از لحاظ تکنیکالی و بنیادی مستعد رشد و صعود است. با توجه به این که تقربیا 99 درصد سهام موجود در بازار سرمایه ارزنده هستند و به نوعی در کف قیمتی خود قرار دارند، اما کارنشاسان معتقدند که مسائل سیاسی اجازه رشد بازار سرمایه را نمی‌دهد. در واقع تا زمانی که نتیجه مذاکرات مشخص نشده باشد به طور قطعی نمی توان پیش بینی کرد که قرار است بازار سرمایه به کدام سو حرکت کند.

البته که برای بورس تهران فرقی ندارد که نتیجه مذاکرات می خواهد چه باشد اما مهم تعیین تکلیف وضعیت کنونی و بلا تکلیفی است. یعنی بورس و سهامداران باید به یک نتیجه مشخص برسند تا بتوانند تصمیم‌گیری درستی برای معاملات خود داشته باشند. در واقع تا زمانی که وضعیت سیاسی مشخص نباشد، قیمت دلار و …  مشخص نیست.

پس به طور کلی بازار سرمایه در انتظار یک نتیجه به سر می برد، در صورت توافق در مذاکرات، بورس می‌تواند یک روند صعودی  مثبت  را پشت سر بگذارد. اما اگر در مذاکرات توافقی انجام نشود، بازار سرمایه در بلند مدت رشد تورمی خواهد داشت و این رشد هم اصلا به نفع بازار سرمایه و سهامداران نمی باشد.

از سوی دیگر هم قرار است  آمار تورم آمریکا منتشر شود که با توجه به آمارهای تورم و نرخ بهره شرایط بورس‌ های جهانی کمی سخت تر می شود. به طور کلی تغییر وضعیت در بازارهای جهانی و صنایع کامودیتی‌ محور می‌تواند به زیان بورس و بازار سرمایه عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا