اخبار مهم اقتصادیپیشنهاد سردبیر

احیای برجام و تاثیر آن بر بازار خودرو

با توجه به اینکه ایران در بامداد امروز پاسخ خود را به متن پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تحویل داده است بسیاری از افراد منتظر نتیجه این مذاکرات به منظور رهایی از بلاتکلیفی در بازار خودرو می باشند. در ادامه می‌توانید خبر کامل تاثیر برجام بر بازار خودرو را بخوانید:

بیشتر بخوانید:

بامداد سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ایران پاسخ کتبی خود را به متن پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور رسمی تحویل داد که بسیاری از افراد موافقت مشروط ایران به این متن را پیش بینی کرده اند.

با توجه به اینکه بازار خودروی ایران در چند ماه اخیر در رکود شدید قرار گرفته است اکنون کارشناسان بازار خودرو معتقدند با این خبر سه حالت برای بازار خودرو ایران ممکن است به وجود آید:

  • کاهش قیمت خودرو در صورت مثبت شدن مذاکرات

در حالت اول در صورتی که برجام احیا شود و نتیجه مذاکرات مثبت گردد می تواند باعث کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی و به‌دنبال آن خودروهای داخلی گردد.

امیرحسین کاکایی یکی از کارشناسان صنعت خودرو در این خصوص گفت در صورت احیای برجام یک شوک روانی به بازار وارد می گردد و بعد از آن به‌تدریج بازار شروع به اصلاح می کند.

  • افزایش قیمت خودرو در صورت منفی شدن نتیجه مذاکرات

در حالت دوم در صورتی که نتیجه مذاکرات وین منفی شود و مذاکرات به طور قطعی شکست بخورد روند قیمت خودروها افزایشی می شود.

در این گونه مواقع به دلیل اینکه تقاضا برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو افزایش پیدا می کند می توان گفت این اتفاق به اقتصاد کشور ضربه بدی وارد می نماید.

  • بلاتکلیفی نتیجه مذاکرات و رکود شدید در بازار خودرو

در حالت سوم در صورتی نتیجه مذاکرات مانند چند ماه اخیر در حالت بلاتکلیفی قرار بگیرد می‌تواند باعث ادامه رکود شدید بازار و حتی تورم شدید در اقتصاد گردد.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت درخصوص وضعیت بازار خودرو گفت با توجه به اخباری که در خصوص برجام وجود دارد و کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته شاهد کاهش قیمت خودرو ها بوده ایم و بسیاری از افراد فعلاً دست از معامله کشیده اند تا نتیجه مذاکرات را ببینند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا