اخبار مهم اقتصادی

روش های تأمین مالی جمعی: معرفی 4 روش سرمایه گذاری جمعی (کرادفاندینگ)

به عنوان صاحبان کسب و کار، احتمالا با روش‌های مختلف تأمین سرمایه آشنایی داشته باشید. راه‌هایی مانند استفاده از شتاب‌دهنده، جذب سرمایه از اطرافیان، وام‌های بانکی و … که جز روش‌های سنتی جذب سرمایه محسوب می‌شوند. با این حال، صاحبان کسب و کار یک روش دیگر که قطعاً جذاب‌ترین و جدیدترین روش جذب سرمایه است را نیز در اختیار دارند. به این روش جدید و مدرن کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی گفته می‌شود.

به زبان ساده، کرادفاندینگ به معنای تأمین مالی جمعی سرمایه مورد نیاز یک کسب و کار است که توسط یک پلتفرم اینترنتی انجام می‌شود و کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاران زیادی با طرح تجاری آن آشنا شوند. هر کدام از سرمایه گذاران به اندازه دلخواه روی آن طرح سرمایه‌گذاری می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا سرمایه مورد نظر یک کسب و کار توسط تعداد زیادی از مردم فراهم شود. اما تأمین مالی جمعی مدل‌های مختلفی دارد. در این مطلب می‌خواهیم شما را با این مدل‌ها و روش های سرمایه گذاری جمعی آشنا کنیم.

کرادفاندینگ چیست؟

قبل از اینکه با انواع تأمین مالی جمعی آشنا شوید، بهتر است دقیق‌تر بدانید که کرادفاندینگ چیست. کرادفاندینگ روشی است که در آن، کسب و کارها، تمامی جزئیات پروژه خود را روی یک پلتفرم اینترنتی به نمایش عموم می‌گذارند. سرمایه‌گذاران پس از مطالعه آن اطلاعات با پرداخت حداقل پول مشخص شده می‌توانند بخشی از سرمایه مورد نیاز را تهیه کنند. بهترین پلتفرم مالی کرادفاندینگ در ایران وب سایت دونگی است که وظیفه آن فراهم‌سازی امکان مشارکت عمومی در طرح‌های توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است.

کرادفاندینگ چیست؟

دونگی دارای مجوز شماره 98/5/108857 از فرابورس ایران بوده و زیر نظارت سبدگردان الگوریتم فعالیت می‌کند. طرح‌های منتشر شده در وب سایت دونگی معمولاً یک ساله یا کمتر هستند و سودی بالای 35% برای سرمایه‌گذاران خود دارد. حداقل مبلغی که می‌توانید برای سرمایه‌گذاری روی کسب و کارها از طریق پلتفرم دونگی پرداخت کنید، 500 هزار تومان است. این مبلغ کم، تقریباً توسط بیشتر اقشار جامعه قابل تأمین است. جالب است بدانید که در بیشتر طرح‌ها، امکان تضمین اصل سرمایه شما وجود دارد. پس تقریباً نگران از دست رفتن سرمایه‌تان نباشید.

گسترش کرادفاندینگ در ایران و جهان باعث تغییر استراتژی تأمین مالی بیشتر شرکت‌های جهان شده است. پیش بینی می‌شود ارزش کرادفاندینگ در جهان تا سال 2025 به بیش از 300 میلیارد دلار برسد. همین امر نشان دهنده اقبال سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران به این روش شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید چه گروه مشاغلی از کرادفاندینگ برای تأمین سرمایه خود استفاده می‌کنند:

  • استارتاپ‌ها
  • شرکت‌های در حال توسعه
  • انجمن‌های خیره
  • جمع آوری هزینه برای دیگران (به‌خاطر مشکلات پزشکی)
  • و….

پلتفرم‌های کرادفاندینگ

به صورت سنتی، کارآفرینان و شرکت‌ها، تلاش زیادی را صرف پیدا کردن و قانع کردن سرمایه‌گذاران، برای دریافت پول جهت راه‌اندازی و رشد کسب و کار خود می‌کردند. این یک مرحله طاقت فرسا و پر استرس برای آنها بود. اما امروزه مدیران کسب و کارها به راحتی می‌توانند از طریق پلتفرم‌های آنلاین کرادفاندینگ مانند وب سایت دونگی، به راحتی کسب و کار خود را برای جذب سرمایه‌گذار در معرض دید عموم قرار دهند.

انواع کرادفاندینگ

شما به عنوان صاحب یک کسب و کار می‌توانید به راحتی وارد وب سایت دونگی شوید. در قسمت درخواست تأمین مالی، طرح خود را به همراه کلیه جزئیات مورد نیاز درون سایت آپلود کنید. کارشناسان دونگی پس از بررسی طرح با شما تماس گرفته و باقی مراحل را برای عمومی کردن طرح شما انجام می‌دهند. اما اگر هنوز با کرادفاندینگ به خوبی آشنا نشده باشید شاید سؤالتان این است که شرکت در کرادفاندینگ چه فایده‌ای برای کسب و کار من دارد.

اگر بخواهیم بگوییم که وب سایت دونگی چه کمکی به کسب و کارها می‌کند باید به چند مورد مهم اشاره کنیم.

  • شما به عنوان یک کسب و کار بر اساس طرح خود می‌توانید تا 25 میلیارد تومان سرمایه دریافت کنید.
  • این روش تقریباً سریع‌ترین روش دریافت سرمایه است که پروسه آن عموماً 2 تا 3 ماه زمان می‌برد.
  • ریسک کسب و کار تنها متوجه شما نخواهد بود و در مقابل دادن سود بیشتر، بخشی از ریسک را بر عهده سرمایه‌گذار بگذارید.
  • از طریق روش‌های مدیریت ریسک، نیاز به وثایقی مانند وثیقه ملکی، ضمانت‌های بانکی و غیره می‌تواند حذف شود.

انواع کرادفاندینگ چیست؟

حالا که با کلیات تأمین مالی جمعی آشنا شده‌اید، باید بدانید که مدل های کرادفاندینگ شامل 4 نوع روش اصلی است که در زیر هر کدام را جداگانه شرح خواهیم داد.

تأمین مالی جمعی اهدایی: شاید اولین بار هایی که شاهد کرادفاندینگ یا تأمین مالی جمعی بودیم به دلیل اهدا کردن میزانی پول برای درمان یک بیمار، یا حتی کمک به ساخت مدرسه، مسجد و … بوده است. تأمین مالی جمعی اهدایی یعنی تعداد زیادی از مردم بدون تفکر سوددهی و با نیت هدیه دادن پول، هر کدام به هر میزان که می‌توانستند مبلغی برای جمع‌آوری پول یک کار خیریه پرداخت می‌کردند. با آنلاین شدن بیشتر کسب و کارها، کم کم گروه‌های خیره، پروژه‌های خود را روی وب‌سایت‌شان قرار می‌دادند. مردم به روش تأمین مالی جمعی اهدایی، هزینه مورد نظر آن پروژه را تأمین می‌کردند.

تأمین مالی جمعی بدهی: یکی دیگر از انواع کرادفاندینگ مدل Debt یا بدهی است. یعنی گروهی از تأمین کنندگان مالی، پول را به صورت جمعی تأمین کرده و در اختیار شما قرار می‌دهند. اما این پول به صورت بدهی است و شما باید با سودی ناچیز، ماه به ماه آن را بازگردانید. کمی شبیه به مدل وام‌های خانگی که در ایران رایج شده است.

تأمین مالی جمعی گیفت: به مدلی گفته می‌شود که تأمین کنندگان در ازای پولی که می‌دهند محصولی دریافت می‌کنند. (معمولاً ارزش آن محصول در مدل‌های اهدایی بسیار پایین‌تر از پولی است که پرداخت می‌کنند)، برای مثال تیشرت. در مدل تجاری تأمین مالی جمعی گیفت؛ شما در ازای پولی که به یک کسب و کار می‌دهید، خدمات یا محصول با کیفیتی را دریافت خواهید کرد که ارزش مناسبی دارد.

مثلاً در مدلی که خودروسازی‌های ایران انجام می‌دهند، عده زیادی را دعوت به پرداخت هزینه یا مشارکت در تولید می‌کنند. پول از کل افراد سرمایه‌گذار جمع می‌شود و در نهایت خودروی با قیمت پایین‌تر از قیمت بازار، پس از چندماه به آنها تحویل داده خواهد شد.

تأمین مالی جمعی سرمایه‌گذاری: تأمین مالی جمعی جهت سرمایه‌گذاری و مشارکت در اجرای یک پروژه همان کرادفاندینگی است که در طول مقاله از آن صحبت کردیم. در این مدل شما گویی بخشی از سهام آن شرکت را خریداری می‌کنید. این کار می‌تواند با انتشار عرضه اوراق بهادار پربازده باشد. در این مدل شما مانند سرمایه‌گذار در سود و ضرر آن کسب و کار شریک هستید. البته گاهی ممکن است نوع سرمایه‌گذاری به‌گونه‌ای باشد که مثلاً اصل پول شما تضمین شود. اینها جزئیاتی است که ممکن است در هر پروژه متفاوت باشد.

 

حالا که با انواع کرادفاندینگ یا تأمین مالی جمعی آشنا شدید، احتمالاً دریافته‌اید که این مدل سرمایه‌گذاری، به‌جز مواردی که مربوط به اهدایی است، بهترین روش سرمایه‌گذاری برای شما خواهد بود. در کرادفاندینگ شما به عنوان سرمایه‌گذار ویژگی‌هایی را به دست خواهید آورد که در مدل‌های عادی سرمایه‌گذاری وجود ندارد. مثلاً سرمایه‌گذاری در کرادفاندینگ نیاز به تخصص خاصی ندارد و شما پس از مطالعه طرح‌های مختلف می‌توانید روی یک یا چند طرح به دلخواه خود سرمایه‌گذاری کنید.

در بیشتر موارد اصل پول شما تضمین خواهد شد و نگرانی بابت از دست رفتن سرمایه‌تان نخواهید داشت. حداقل شروع سرمایه‌گذاری در یک پروژه 500 هزار تومان است. این عدد پایین به این معناست که برخلاف بسیاری از بازارها، شما می‌توانید در کرادفاندینگ با کمترین حد پول نیز سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید. از طرفی سودهای بالای 35% که در بیشتر پروژه‌ها وجود دارد، نشان می‌دهد که بازدهی کرادفاندینگ از بیشتر حوزه‌های سرمایه‌گذاری بیشتر است. اما نکته مهمی که در کرادفاندینگ وجود دارد این است که شما با این کار، هم یک سرمایه‌گذاری پر سود و مطمئن را انجام داده‌اید و هم به توسعه و راه اندازی یک کسب و کار کمک کرده‌اید و در مسیر اشتغال‌زایی کشورتان، چند قدم مهم برداشته‌اید.

روش های تامین مالی جمعی

نتیجه

همانطور که در این مطلب خواندید، کرادفاندینگ به معنای تأمین مالی جمعی برای انجام یک کار یا پروژه است. انواع مختلفی از کرادفاندینگ وجود دارد که مهم‌ترین آنها می‌توان به تأمین مالی جمعی اهدایی، تأمین مالی جمعی بدهی، تأمین مالی جمعی گیفت و تأمین مالی جمعی سرمایه‌گذاری اشاره کرد. اما معمولاً زمانی که صحبت از سرمایه‌گذاری به روش کرادفاندینگ می‌شود، منظور همان تأمین مالی جمعی برای سرمایه‌گذاری روی یک کسب و کار است.

در ایران پلتفرم دونگی، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پلتفرم تأمین مالی جمعی است. دونگی در سال‌های گذشته با به‌کارگیری علم روز جهان و تیمی حرفه‌ای، توانسته قدم‌های بزرگی را در زمینه گسترش تأمین مالی جمعی در ایران بردارد. با تلاش پلتفرم دونگی، صدها شرکت کوچک و متوسطه توانسته‌اند، مبالغی از 1 تا 25 میلیارد تومان را برای توسعه کسب و کار خود تأمین کنند.

از طرفی همه کسانی که در پلتفرم دونگی سرمایه‌گذاری کرده اند، با اطمینان خاطر توانسته‌اند سودهایی بالای 35 % را کسب کنند و در رونق دهی به اشتغال‌زایی در کشورشان سهیم باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر به عنوان سرمایه‌گذار یا مدیر یک کسب و کار، می‌توانید به سایت تامین مالی جمعی دونگی مراجعه کنید و با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا