آموزش بورس

معنی اصطلاح کف سازی در بورس چیست؟

در این مقاله می خواهیم به بیان معنا و مفهوم اصطلاح کف سازی در بورس بپردازیم. این روز ها که بازار بورس داغ تر از گذشته شده اصطلاحاتی همچون اصلاح بازار بورس ، کف سازی و … به گوشمان می خورد که شاید خیلی ها که در این بازار فعالیت می کنند با معنای آن آشنا نیستند.

همه سرمایه گذاران بازار بورس می دانند که پی از خرید سهام باید با روش های تحلیل آن را آنالیز کنند و با استفاده از تحلیل تکنیکال ، خطوط حمایت و مقاومت سهام را شناسایی کنند. در ادامه این مطلب با بیان یک مثال اصطلاح کف سازی را شرح می دهیم.

بیشتر بخوانید : تحلیل تکنیکال در بورس یعنی چه؟

کف سازی در بورس چیست؟

حتما بار ها اصطلاح کفسازی در بورس و یا اینکه سهامی کف سازی کرده و اکنون زمان رشد آن است را شنیده اید اما چطور مي توان فهميد سهمي پس از اصلاح زماني و يا قيمتي كف سازي لازم را انجام داده است و آماده روند صعودي مي باشد.

سرمایه گذاری در بورس نیازمند یادگیری روش های تحلیل می باشد که با استفاده از آنها بتوانیم خطوط حمایتی و مقاومتی سهم را شناسایی نماییم و با بررسی نتایج دریابیم که آيا كساني كه قصد فروش و خروج در محدوده حمايتي داشتند موفق به فروش و خروج از سهم شده اند و يا هنوز در آن قیمت فروشنده هاي زیادی وجود دارد؟

کف سازی در بورس چیست؟

اگر با بررسی نتایج متوجه شدیم که در قیمت کنونی سهم، سهامداران زیادی قصد فروش آن را دارند اما موفق به فروش نشدند یعنی قیمت آن سهم توانایی رشد و افزایش را ندارد. برای تشخیص این موضوع باید به حجم معاملات در انتهای روند نزولی نگاه کرد زیرا حجم معاملات بالا در انتهاي روند نزولي نشان از خروج فروشنده ها و ورود سهامداران جديد است.

حال خلاف مطلب فوق را در نظر بگیرید ، یعنی اگر در قیمت کنونی سهامداران تمایل به سهامداری و حفظ آن داشته باشند به این معناست که سهم جای رشد و صعود داشته و به اصطلاح کف سازی شده است.

اکنون جهت درک بهتر این مطلب به مثال زیر دقت نمایید :

حجم معاملات روزانه یک سهام بطور میانگین برابر است با 1 میلیون و 500 سهم ، و در انتهای روند نزولی می بینیم که نزدیک به 8000 سهم معامله نشده است !!! این یعنی اینکه احتمال ریزش و یا وارد فاز خنثی شدن وجود دارد و اگر رشد کند ،سریع ریزش می کند.

از این رو می توان حجم بالاي معاملات در پايين ترين قيمت را یکی از مهمترین سیگنال های خرید سهام دانست. احتمال دارد که پس از یک اصطلاح زمانی این اتفاق رخ دهد و حجم معاملات بالا، از اصلی ترین سيگنال ها براي ورود در انتهاي اصلاح زماني بازار بورس می باشد.

البته در پروسه کف سازی قیمت سهام باید بازی حقوقی ها را در نظر بگیرید. یعنی بررسی کنید که این حجم معاملات بر اثر جابجایی سهام بين سهامداران حقوقي نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا