آموزش بورس

بازی حقوقی ها در بورس به چه معناست؟

اگر از فعالان بازار بورس باشید قطعا تا به حال عبارت “بازی حقوقی ها در بورس” را شنیده اید و با رفتار آنها آشنا هستید. از آنجایی که حقوقی ها در بورس و یا همان شرکتی ها تقریبا بیش از 80% ارزش روز بازار را در دست دارند می توانند نقش بسیار مهمی در چگونگی روند سهام داشته باشند.

عموما حقوقی ها با دیده بلند مدت در بورس سرمایه گذاری می نمایند در حالیکه کمتر سرمایه گذار خرد و حقیقی با دیده بلند مدت وارد این بازار می شود و این از اصلی ترین تفاوت میان حقوقی ها و حقیقی ها در بورس می باشد. در این مقاله می خواهیم به بازی حقوقی ها و اهداف آنها از ایجاد این نوسانات را مورد بررسی قرار دهیم.

بازی حقوقی در بورس چگونه است؟

سرمایه گذاری در بازار بورس عموما توسط دو گروه افراد حقیقی که همان سرمایه گذاران دارای کد بورسی و افراد حقوقی و یا شرکتی ها انجام می پذیرد. از جمله سرمایه گذاران حقوقی شرکت های سبدگردان که با مجوز رسمی سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت می نمایند، می باشند.

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد ، حقوقی ها بر خلاف حقیقی ها با دید بلند مدت اقدام به خرید سهم های بنیادی می نمایند و هیجانی رفتار نمی کنند و تحت تاثیر شایعات تصمیم نمی گیرند. خرید و فروش حقوقی زمانی صورت می پذیرد که حقیقی ها استراتژی سرمایه گذاری در بورس را بر اساس رفتار حقوقی ها در نظر بگیرند.

اگر شما هم در استراتژی خرید و فروش سهام از رفتار حقوقی ها الگو برداری می کنید باید با رفتار حقوقی ها و یا به اصطلاح بازی حقوقی ها آشنا باشید به منظور آشنایی با رفتار آنها باید عملکرد آنها در گذشته ، بررسی روزانه عملکرد حقوقی‌های فعال در هر نماد را خوب بررسی نمایید.

بازی حقوقی ها در بازار بورس به این صورت است که آنها به منظور دستیابی به اهدافی که در ادامه توضیح می دهیم ، در یک سهم محدوده قیمتی تعیین می نمایند و سپس اقدام به خرید سهم می نمایند.

افراد حقوقی، اگر پس از ارزش گذاری سهام یک شرکت بورسی به این نتیجه برسند محدوده ای که برای خرید مشخص کردند مناسب است اقدام به خرید آن می نمایند.

برخی از سرمایه گذاران حمایت حقوقی ها از یک سهم را بازی حقوقی ها می دانند. آنها به این منظور محدوده مناسب قیمتی برای خرید سهام مشخص می نمایند و اقدام به خرید می نمایند زیرا آنها با انجام تحلیل ها به این باور رسیده اند که سهام آن شرکت با ارزش می باشد.

دلیل خرید حقوقی ها ، هر کدام از دلایل فوق که باشد، سرمایه گذار حقیقی نباید اساس تصمیمات خود را بر این مبنا قرار دهد بلکه بهتر است بخشی از سرمایه خود را مطابق با این استراتژی صرف خرید سهام کند و در چنین شرایطی به حد ضرر توجه نمایند.

سوالی که اکثر سرمایه گذاران حقیقی و خرد دارند این است که آیا ما باید با مشاهده فروش حقیقی ها اقدام به فروش سهم نماییم و یا سهامداری کنیم؟

در چنین شرایطی باید دید که آیا فروش حقوقی ها دستوری است و یا خیر؟ 

برای مثال، یک شرکت بزرگ که دارای تعداد زیادی زیر شاخه می باشد را در نظر بگیرید، آنها طی برگزاری جلساتی به این نتیجه رسیدند جهت تامین نقدینگی مورد نیاز ، یکی از شرکت ها باید اقدام به فروش سهام کند. اگر سهم مورد نظر بنیادی باشد، سهامداران خرد نباید با مشاهده خروج حقوقی ها هیجانی رفتار کنند و اقدام به فروش نماند بلکه باید صبر کنند تا فروش حقوقی ها پایان یابد و مجددا اقدام به خرید نماند.

رفتار هیجانی در بورس و خطاهای رایج سرمایه گذاران

در حالت دیگر ، ممکن است حقوقی ها سود را شناسایی کنند یعنی برای سرمایه گذاری خود سود معینی را تعیین نموده و پس از رسیدن به آن سود اقدام به فروش سهم می نمایند.

بطور مثال شرایطی که حقوقی ها سهام شرکتی را با قیمت 500 تومان خریدند و پس از مدتی قیمت آن به 800 تومان رسیده است اکنون اقدام به فروش مرحله ای می نمایند. در این حالت نیز این بازی حقوقی (فروش بلوکی حقوقی ها) به معنای کاهش قیمت سهم نیست و سهامداران حقیقی باید از رفتار هیجانی خودداری کنند.

آیا بازی حقوقی ها در بورس می توان سیگنال دانست؟

آیا بازی حقوقی ها در بورس میتوان سیگنال دانست؟

با مطالعه مطالب فوق تا حدودی با بازی حقوقی ها در بورس آشنا شدید و دریافتید که آنها به منظور دستیابی به چه اهدافی اقدام به خرید و فروش سهام می کنند.

همانطور که در ابتدا گفت شد بسیاری از سرمایه گذاران فعال در بازار بورس با توجه به عملکرد حقوقی ها اقدام به خرید و فروش سهام می نمایند و به عبارتی از استراتژی گله ای پیروی می کنند اما این افراد باید بدانند که استراتژی حقوقی ها با سرمایه گذاران خرد کاملا متفاوت بوده نباید تمام سرمایه خو را با توجه به حرکت حقوقی  ها پیش برد.

اگر همه از حرکت حقوقی ها پیروی کنند ممکن است با یک حرکت اشتباه سرمایه گذاران بسیاری متضرر شوند و به هنگام افت و ریزش شاخص بورس سرمایه گذاران حقیقی نیز همچون حقوقی ها اقدام به فروش کنند و یا در روز های سعودی اقدام به خرید نمایند به این معناست که اشخاص حقوقی کار خود را درست انجام ندادند.

انواع بازی حقوقی ها را بشناسید

سرمایه گذاران عادی باید بدانند که در برخی موارد فقط بخش اندکی از سهام شرکت ها در اختیار حقوقی ها قرار دارد!!! در چنین شرایطی بازی حقوقی ها تاثیر خاصی بر روند رشد قیمت سهام ندارد. اما در برخی از شرایط نیز حقوقی ها بخش زیادی از سهام یک شرکت را در دست گرفته در چنین مواقعی می‌توانند جهت دهنده قیمت سهم در بازار باشند.

هر دو حالت فوق برای بازار بورس خوب نبوده!! زیرا اگر حقوقی ها مالک بخش زیادی از سهام باشند دیگر این حقوقی ها هستند که تصمیم گیرنده می شوند. بهترین شرایط این است که حقوقی ها تا حد مشخصی به سهم ورود کنند تا به هنگام خروج تاثیر زیادی بر روند معاملات آن سهم نداشته باشند و این زمانی امکان پذیر است که تعداد سرمایه گذاران حقیقی افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا