آموزش بورس

اثرات رفتار هیجانی در بورس و خطا های رایج تازه واردان را بشناسید

رفتار هیجانی و خطاهای رایج در بازار بورس معمولا از افراد تازه وارد و به اصطلاح نو سهامداران دیده می شود. همانطور که در مطلب عرضه و تقاضا در بازار بورس گفته شد، این رفتار معامله گران در بازار بورس است که قیمت سهام را مشخص می کند.

رفتار های هیجانی و شتاب زده سرمایه گذاران که ناشی از ترس ضرر و زیان می باشد می توان به افت بازار بورس شدت دهد در حالیکه معامله گران حرفه ای، سهامداری می کنند و از افت شاخص بورس استفاده می کنند و سهام مورد اعتماد خود را با روش های تحلیل شناسایی کرده و خرید می نمایند.

اما افرادی که ریسک گریز هستند اقدام به ثبت سفارش فروش دارایی خود می کنند و یا از استراتژی گله ای در سرمایه گذاری استفاده می کنند و بدون علم و دانش کافی از صف های خرید و فروشی که در برخی از سهم ها تشکیل شده حمایت می کنند.

در زمان اصلاح بازار بورس چه کنیم؟

بررسی رفتار هیجانی سهامداران در بورس

نوسانات بازار بورس جز ذات این بازار می باشد و اوایل سال 99 شاهد رشد شارپی این بازار بودیم، در چنین شرایطی اصلاح بازار بورس امری طبیعی است و در این شرایط سهامداران بسیاری هیجانی عمل کرده و بدون تحلیل و با پیروی گله ای اقدام به فروش سهام خود می نمایند که این در روند بازار بورس موثر است.
افت شاخص بورس می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما بخش از آن به رفتار سهامداران باز می گردد.

نکات قابل توجه پیش از خرید سهام در بازار بورس

تاثیر رفتار هیجانی سهامداران در بورس چیست؟

سهامداران باید بدانند که اولین شخصی که از این اقدام متضرر می شود ، خودشان هستند زیرا بازار بعد از اصلاح، روند صعودی به خود می گیرد و باید در صف های سنگین خرید بمانند و همان سهم را با قیمت بالا تر بخرند.

همانطور که گفته شد، رفتار های هیجانی معامله گران می تواند موجب بی اعتمادی مردم به بورس ، افت شاخص بورس و کاهش قیمت در برخی سهام ها و تشکیل حباب در قیمت سهام شود.

توصیه معامله گران حرفه ای به تازه واردان

معامله گران حرفه ای جهت راهنمایی نو سهامداران و پیشگیری از عواقب رفتار هیجانی آنها، تشکیل پرتفوی متنوع ، پیروی از یک استراتژی سرمایه گذاری در بورس ، سرمایه گذاری با دید بلند مدت ، آشنایی با روش های تحلیل همچون تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال را توصیه می کنند.

جهت تشکیل پرتفوی متنوع بهتر است که ابتدا 5 صنعت خوب را شناسایی کنید سپس سهام های شرکت های خوب آن صنعت را انتخاب کنید و سرمایه خود را در بر روی سهام آن شرکت ها متمرکز نمایید.

به هیچ عنوان ملک ، طلا و یا خودرو خود را برای سرمایه گذاری در بورس نفروشید و همچنین با وام و پول قرضی وارد این بازار نشوید و هیچ گاه برای خروج از بازار زمان تعیین نکنید.

افراد تازه وارد بهتر است با مبالغ کمتری شروع کنند و از طریق شرکت های سبدگردان به روش غیر مستقیم وارد بورس شوند. با توجه به شکل زیر می توانید عکس العمل سهامدارانی که در شرایط مختلف هیجانی رفتار می کنند را مشاهده نمایید.

رفتار هیجانی در بازار بورس

بررسی خطا های رایج سهامداران در بازار بورس

از خطا و اشتباهات رایج سهامداران در خرید و فروش سهام می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ترس از فروش نرفتن سهام
  • شتاب در خرید سهم
  • اتکا به شانس
  • پیروی نا آگاهانه از صف های خرید و فروش (رفتار گله ای)
  • خوشبینی کاذب و اطمینان بیش از حد

خوش بینی و اطمینان بیش از حد

از اولین خطاهای سهامداران در بازار بورس ، خوش بینی و اطمینان بیش از حد می باشد یعنی سرمایه گذار زیادی به بازار خوش بین بوده و تمامی اصطلاحات بازار را تصادفی دانسته و روش تحلیل های واقعی را نمی پذیرد. برخی نیز اطمینان بیش از حد به اطلاعات خود داشته و با تخمین بیش از حد سودها و جریان‌های نقدی آینده واحدهای تجاری چشم انداز مثبتی از ریسک و بازده آینده دارند.

انکار و تصدیق

دومین خطایی که سهامداران مرتکب آن می شوند خطاب تصدیق و یا انکار است. این افراد باوری به یک مسئله پیدا کرده و قصد تغییر آن را ندارد، در نتیجه فقط به دنبال صحبت‌هایی است که در تایید آن است.
این خطا در سهام زیان ده و سوده ده رایج است.

به عنوان مثال با استناد به اخبار و اطلاعاتی اقدام به خرید سهامی نمودند اما نتایج تحلیل بیانگر این موضوع است که سهام روند صعودی خواهد داشت اما این افراد واقعیت را انکار می کنند و به دنبال صحبت‌هایی است که باور خوذشان را تایید می کنند و بالعکس.

پیروی از استراتژی گله ای

از دیگر خطا های رایج سرمایه گذاران در بازار بورس ، پیروی کورکورانه از صف های خرید و فروش می باشد. این افراد بدون آگاهی و بدون آشنایی از روش ها تحلیل و فقط با استناد به صف های سنگین خرید و فروش اقدام به ثبت سفارش می نمایند.

سخن آخر

کمتر سهامداری پیدا می شود که موارد فوق را تجربه نکرده باشد حتی حرفه ای ها در بدو ورود دچار این خطا و اشتباهات شدند. از این رو بهتر است که با مطالعه بیشتر رفتارهای هیجانی خود در هنگام مشاهده نوسانات کنترل نمایید و بدون منطق و آگاهی باعث کم شدن ارزش دارایی خود نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا