آموزش بورس

کد بورسی PRX چیست و چه تفاوتی با کد بورسی معمولی دارد؟

همانطور که می دانید اولین گام برای انجام معاملات بازار سرمایه، دریافت کد بورسی است پس از دریافت آن، سرمایه گذاران با توجه به سطح آگاهی نسبت به بازار بورس می توانند روش مستقیم و یا غیر مستقیم در بازار بورس سرمایه گذاری کنند. افرادی که از طریق شرکت های سبدگردان وارد بازار بورس می شوند باید کد بورسی PRX دریافت کنند.

برای اینکه بدانید کد بورسی PRX چیست و چه تفاوتی با کدبورسی معمولی دارد؟ این مقاله را مطالعه نمایید.

معرفی روش های سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس

کد بورسی prx چیست؟

سازمان بورس و اوراق بهادار تهران ، کدی تحت عنوان کد بورسی PRX، برای کلیه قرارداد های سبدگردانی صادر می نماید از این رو کد هایی که با PRX آغاز می شوند نشان دهنده یک قرارداد سبدگردانی می باشد. کد بورسی که با حروف آر پی ایکس آغاز می شود به سبدگردان ها مربوط می شود که ممکن است دارایی آن متعلق به سرمایه گذار حقیقی یا حقوقی باشد.

کد بورسی PRX چه تفاوت کد بورسی معمولی دارد؟

برای ورود به بازار بورس و انجام معاملات بصورت مستقیم، دریافت کد بورسی الزامی است برای دریافت کد بورسی باید ابتدا در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) ثبت نام کنید و پس از دریافت کد پیگیری 10 رقمی سجام و احراز هویت، نسبت به ثبت نام در یکی از کارگزاری های بورس جهت دریافت کد بورسی اقدام نمایید.

کد بورسی عادی شامل 3 حرف فارسی و یک عدد 5 رقمی همچون “م ی ا 12345” می باشد و تفاوت آن با کد بورسی prx در کاراکتر های تشکیل دهنده کد و روش سرمایه گذاری می باشد. همانطور که در ابتدا گفته شد این کد با حروف لاتین PRX آغاز می شود برای سرمایه گذارانی است که روش غیر مستقیم سرمایه گذاری یعنی افتتاح سبد در یکی از شرکت های سبدگردان دارای مجوز رسمی از سازمان بورس اوراق بهادار می باشد را انتخاب نموده است.

مراحل ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی

نحوه دریافت کد PRX چگونه است؟

جهت دریافت کد بورسی PRX ابتدا باید برای افتتاح سبد سرمایه گذاری در یکی از شرکت سبدگردان ثبت نام کنید، برای انجام اینکار بخ همراه مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه) به یکی از شرکت های سبدگردان مراجعه نمایید البته میتواید از طریق سایت سبدگردان مورد نظر نسبت به ثبت نام غیر حضوری اقدام کنید و پس از طی مراحل ثبت نام و پرداخت مبلغ مورد تعیین شده برای افتتاح سبد، شرکت سبدگردان درخواست درخواست ارسال کد سبد بورسی یا کد prx را به سازمان بورس ارسال می کند.

کد بورسی PRX شما حدودا 3 الی 7 روز کاری پس از ارسال درخواست، برای شما فرستاده می شود و شما با کد بورسی PRX می توانید معاملات پرتفوی و یا سبد سرمایه گذاری خود را بصورت روزانه دنبال نمایید.

دریافت کد بورسی PRX چقدر طول می کشد؟

در گذشته دریافت کد PRX بصورت دستی بوده و انجام پروسه دریافت آن کمی زمان بر و طولانی بود تا اینکه مدیر برنامه ریزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، محمدجواد فراهانیان از راه اندازی سامانه جدید صدور کد PRX به منظور سرعت بخشیدن به انجام این پروسه خبر داد و گفت :
سعی بر الکترونیک کردن تمام خدمات در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می باشد از این رو با همکاری کانون نهادهای سرمایه گذاری و شرکت‌های سبدگردان نسبت به صدور کدهای PRX اقدام کردیم تا زمان صدور این کدها کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا