آموزش بورس

معرفی روش های غیر مستقیم برای سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بازار بورس به دور روش ، مستقیم و غیر مستقیم امکان پذیر می باشد و از آنجایی که این نوع سرمایه گذاری همواره با ریسک همراه می باشد باید با توجه به میزان آگاهی و تجربیات خود بهترین روش را انتخاب نمایید تا ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهید. در ادامه این مقاله به معرفی روش های غیر مستقیم برای سرمایه گذاری در بورس می پردازیم.

بهترین روش برای سرمایه گذاری در بازار بورس چیست؟

سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار بورس چیست؟

سرمایه گذاری مستقیم در بازار بورس به این معناست که شخص سرمایه گذار با تکیه بر تجربه و آگاهی خود ، مسئولیت مدیریت دارایی خود در بورس را پذیرفته و خودش به انجام معاملات و خرید و فروش سهام می پردازد.

اما در سرمایه گذاری غیر مستقیم اینگونه نیست. افرادی که به ساز و کار های بازار بورس و روش های تحلیل این بازار آشنایی ندارند، بهترین روش برای بهره مندی از سود این بازار انتخاب روش غیر مستقیم سرمایه گذاری است که از طریق صندوق های سرمایه گذاری و افتتاح سبد در شرکت های سبدگردان دارای مجوز رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار امکان پذیر می باشد.

در این روش شخص مدیریت سرمایه خود را به دست کارشناسان با تجربه و متخصصان بازار بورس می سپارد که نقش مهمی در کاهش ریسک سرمایه گذاری دارد زیرا این افراد با بکارگیری روش های تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال و همچنین ابزار های پیشرفته تحلیل اقدام به سرمایه گذاری در این بازار می نمایند. در ادامه این مطلب به شرح روش های غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس و بیان معایب و مزایای آن می پردازیم.

1. سرمایه‌گذاری از طریق شرکت‌های سبدگردان

سرمایه‌گذاری از طریق شرکت‌های سبدگردان

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، یکی از روش های سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار بورس، شرکت های سبدگردان مجاز می باشند. این شرکت ها با همکاری کارشناسان حرفه ای بازار بورس میزان ریسک پذیری افراد را سنجیده و سپس با سرمایه افراد در بورس را مدیریت نموده و تلاش به کسب سود حداکثر برای مشترکین خود دارند.

سرمایه گذاران باید در انتخاب بهترین شرکت سبدگردان ویژگی و امتیازات آن را مورد مقایسه قرار دهند این امتیازات میتواند عقد قرارداد رسمی با سرمایه گذار ، ارائه سبد با ریسک پذیری متنوع ، شفاف سازی سرمایه گذاری و … باشد.

چگونه شرکت های سبدگردان را با هم مقایسه کنیم؟

بررسی معایب و مزایای شرکت های سبدگردان

طبیعتا هر روش سرمایه گذاری معایب و مزایای خاص خود را دارد ، این سرمایه گذار است که با بررسی آنها باید بهترین انتخاب را داشته باشد. از اصلی ترین مزیت های سرمایه گذاری از طریق شرکت های سبدگردان می توان به مدیریت سبد توسط سرمایه گذاران حرفه ای و با تجربه اشاره نمود.

سبدگردان ها با بکارگیری بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بورس، وکیل سرمایه گذاری شما در این بازار می باشند و برخلاف صندوق های سرمایه گذاری، تمامی دارایی و سهام خریداری شد به نا شخص سرمایه گذاری می باشد.

اگر شخص سرمایه گذار در انتخاب شرکت سبدگردان اشتباه کنید یعنی شرکت خوبی را انتخاب نکند می تواند ضرر و زیان سنگینی را متحمل شود و این یکی از معایب این نوع روش غیر مستقیم سرمایه گذاری می باشد. از این رو باید در انتخاب بهترین شرکت سبدگردان بسیار تحقیق و بررسی کرد.

2. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

حال به شرح روش دیگر سرمایه گذاری گذاری غیر مستقیم یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری می پردازیم. اکثر صندوق های سرمایه گذاری تحت نظارت سازمان بورس و توسط کارگزاران رسمی بورس راه اندازی می شوند. و سرمایه افراد در این روش صرف خرید اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار و خرید سهام های خوب بازده می شود.

با صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی و خصوصیات آن آشنا شوید

صندوق سرمایه گذاری مشترک با جمع آوری سرمایه چندین سرمایه گذار شروع به کار می نمایند و فقط مختص یک شخص نیست به عبارتی سرمایه شما بخشی از کل سرمایه صندوق خواهد شد در نتیجه هر چقدر صندوق سود یا زیان بدست آورد، شما نیز به نسبت سرمایه خود از کل سرمایه صندوق،در این سود یا زیان سهیم هستید.

بررسی مزایای صندوق های سرمایه گذاری در بورس

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم. مدیریت حرفه ای با استفاده از تکنیک های سرمایه گذاری و در نتیجه کاهش ریسک سرمایه گذاری ،  نظارت و شفافیت اطلاعاتی و نظارت و شفافیت اطلاعاتی از ویژگی های مشترک صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردان های می باشد.

  • نقد شوندگی بالا واحد های صندوق های سرمایه گذاری

نقدشوندگی از ویژگی های منحصر به فرد صندوق های سرمایه گذاری بشمار می آید که این ویژگی برای هر سرمایه گذار جذابیت دارد. نقدشوندگی به این معناست که سرمایه گذاری در هر زمان که به سرمایه خود نیاز پیدا کرد می توانید با فروش واحد های صندوق سرمایه گذاری به پول مورد نیاز خود دست بیابد. این کار توسط ضامن نقد شوندگی صندوق انجام می شود و شما هر زمان که تصمیم به نقد کردن دارایی خود بگیرید ضامن نقد شوندگی صندوق این وظیفه را به عهده می گیرد.

  • نظارت و شفافیت اطلاعاتی صندوق های سرمایه گذاری مشترک

سه نهاد سازمان بورس و اوراق بهادار، متولی و حسابرس در بازه های زمانی مختلف به بررسی صندوق های سرمایه گذاری و نحوه عملکرد آنها می پردازند.

  • مدیریت حرفه‌ای دارایی شما

در مدیریت صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز همچون سبد دارایی توسط کارشناسان حرفه ای بازار سرمایه انجام می شود.

  • کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ در صندوق های سرمایه گذاری مشترک

همانطور که در قسمت بالا اشاره شد ، مدیریت سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک بر عهده متخصصان بازار بورس انجام می شود که این امر ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد زیرا این افراد با روش های تحلیل و تکنیک های سرمایه گذاری به تشکیل سبدی متنوع از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار می پردازد.

بررسی معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری

ریسک سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک پایین است اما همان ریسک کم آن ناشی از خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت است زیرا ممکن است میزان آن تغییر کند و سرمایه گذار را دچار ضرر و زیان نماید. از آنجایی که بخشی از سرمایه صندوق صرف خرید سهام و تشکیل پرتفوی متنوع می شود با کاهش ارزش سهام بازده صندوق نیز کاهش می یابد. سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری بر خلاف سبدگردان به نام شخص نمی باشد و شما مالک تعدای از واحد های آن صندوق می باشید.

قطعا با مطالعه مطلب فوق و بررسی مزایا و معایب روش های غیر مستقیم بازار بورس با تفاوت های بین این دو روش آشنا می شوید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا