آموزش بورس

کدام افزایش سرمایه سهام جایزه دارد؟

سهام جایزه در برخی روش های افزایش سرمایه به سهامداران تعلق می گیرد. اما نه همه انواع افزایش سرمایه. در ادامه خواهیم گفت به کدام روش افزایش سرمایه سهام جایزه تعلق می گیرد. به طور کلی افزایش سرمایه در شرکت های سهامی به دو دلیل انجام میگیرد:1.تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت جهت گسترش و توسعه ی آن شرکت 2.اصلاح ساختار های مالی و بهبود سرمایه ی شرکت.

 

سهام جایزه به کدام یک از روش های افزایش سرمایه تعلق می گیرد؟

در دونوع افزایش سرمایه سهام جایزه به پرتفوی شما اضافه میشود:

  1. افزایش سرمایه از نوع سود انباشته
  2. افزایش سرمایه از نوع تجدید ارزیابی

در ادامه به منظور آشنایی بیشتر انواع روش های افزایش سرمایه بررسی می شود.

بیشتر بخوانید: سهام جایزه چه زمانی قابل معامله است؟

 

روش های افزایش سرمایه

افزایش سرمایه به طور کلی دارای 4 روش میباشد که به اختصار به شرح آنها میپردازیم تا آشنایی لازم با افزایش سرمایه و تعلق سهام  جایزه را به دست آورید.

انواع روشهای افزایش سرمایه

1. افزایش سرمایه از محل آورده ی نقدی (حق تقدم)

این اقزایش سرمایه در شرایطی انجام میپذیرد که شرکت سود انباشته ی کافی نداشته و با اینکه قصد افزودن منابع مالی جدید به شرکت را دارد که در این شرایط از محل آورده ی نقدی سهامداران سرمایه ی خود را افزایش میدهد.در همچین مواقعی شرکت سهامی را تحت عنوان حق تقدم در معرض فروش میگذارد که افرادی نسبت به سایرین حق تقدم دارند که جزء مالکان سهام آن شرکت باشند در این صورت سهامداران در مدت زمان معینی میتوانند این معامله را انجام دهند یا اینکه اقدام به فروش حق تقدم خود کنند.

برای مطالعه بیشتر درباره افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران کلیک کنید.

 

2. افزایش سرمایه به روش صرف سهام (سلب حق تقدم)

افزایش سرمایه به روش صرف سهام به این معناس که شرکت سهام خود را به مبلغی بیش از سهام اسمی و از طریق پذیره نویسی به فروش برساند و سود حاصل از تفاوت قیمت فروش و قیمت اسمی را در حساب خود ذخیره کرده و در ازای آن سهام جدیدی به سهامداران قبلی میدهد.در حالت کلی صرف سهام به معنای افزایش ارزش سهام میباشد.

 

3. افزایش سرمایه به روش تجدید ارزیابی داده ها

در افزایش سرمایه به روش تجدید ارزیابی داده ها در واقع شرکت سرمایه ی جدیدی را وارد نمیکند.در این روش شرکت تمامی دارایی های خود را نظیر زمین،ساختمان،دستگاه ها،تجهیزات و … را مورد ارزیابی قرار میدهد و حسابهای مالی خود را به روز رسانی میکند.سپس ارزیابی های جدید را در ترازنامه ی خود قرار میدهد. در این روش تغییری در دارایی سهامداران ایجاد نمیشود زیرا با افزایش تعداد سهام قیمت آن کاهش پیدا میکند که در چنین مواقعی با توجه به کاهش قیمت سهام تقاضای خرید سهام افزایش پیدا میکند.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها چیست؟

 

4. افزایش سرمایه به روش سود انباشته

در این حالت شرکت با توجه به اینکه سود انباشته ی قابل توجهی را دارا است به سهامداران خود سهامی را تحت عنوان سهام جایزه میدهد.در این روش نیازی به دریافت وجه از سهامداران نیست و شرکت افزایش سرمایه ی خود را از طریق سود انباشته ی خود انجام میدهد.

 

سهام جایزه چیست و چگونه به پرتفو اضافه می شود؟

سهام جایزه سهامی است که شرکت در اختیار سهامداران کنونی خود قرار میدهد که این سهام جایزه سود به دست آمده ازیکی از روشهای افزایش سرمایه میباشدکه در عوض پرداخت وجه نقد به صورت سهام جایزه به سهامداران خود می دهد.

برای افزایش سهام جایزه به پرتفو نیاز به انجام کاری از سوی سهامداران نیست و پس از انجام افزایش سرمایه از سوی شرکت و دیگر مراحل آن سهام جایزه در پرتفوی شما مشاهده میشود اما تا مدت زمان خاصی قابلیت فروش نخواهند داشت که این مدت زمان به طور میانگین برای افزایش سرمایه بالای 200 درصد بین 2 تا 4 و برای افزایش سرمایه زیر 200 درصد کمتر از یک ماه است.

 

این پست با هدف پاسخگویی به این سوال که کدام نوع افزایش سرمایه سهام جایزه دارد نوشته شده و امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا