آموزش بورس

سهام جایزه چه زمانی قابل معامله است؟

مقدمه. امری طبیعی است که همه افراد در هر حوزه کاری هدف شان کسب سود بیشتر است و باید گفت که در بازار بورس و فرابورس هم این چنین است که همه سهامداران و سرمایه گذاران به دنبال کسب سود و درآمد هستند که این بحثی بدیهی است. امروز قصد داریم درمورد تبدیل سهام جایزه به سهام عادی، زمان اضافه شدن سهام جایزه به پرتفوی صحبت کنیم و به سوال “سهام جایزه چه زمانی قابل معامله است؟” پاسخ بدهیم. همه ما حداقل یک بار کادو گرفته ایم و لذت آن را چشیده ایم و میدانیم چه لذت و شوقی دارد که یک هدیه کاملا رایگان به ما تعلق بگیرد. سهام جایزه را میتوانیم به همین مثال تشبیه کنیم.

مواردی که در این مقاله به ترتیب مورد بررسی قرار می گیرند:

منظور از سهام چیست و انواع سهام در بازار بورس ایران کدام اند ؟

پرتفوی چیست؟

تبدیل سهام جایزه به سهام عادی

زمان اضافه شدن سهام جایزه به پرتفوی

منظور از سهام چیست و انواع سهام در بازار بورس ایران کدام اند ؟


در پست گذشته به طور کامل در مورد سهام و انواع سهام صحبت کردیم و با مطالعه آن میتوانید دانش کافی در این مورد را بدست بیاورید اما برای پاسخ گویی به سوال “سهام جایزه چه زمانی قابل معامله است؟” و بررسی “تبدیل سهام جایزه به سهام عادی” و “زمان اضافه شدن سهام جایزه به پرتفوی” لازم است توضیح کوتاه و مروری درباره ی سهام و انواع سهام را به میان بگذاریم.

هر شرکت سهامی خاص یا سهامی عام به قسمت‌هایی مساوی تقسیم می‌شوند که به هر یک از این قسمت‌ها یک سهم گفته می‌شود. و سهامداران و سرمایه گذاران می توانند با خرید این سهام ها اقدام به معامله و دادو ستد کنند و سود و درآمد کسب کنند. در شرکت های سهامی، سهام ها به 3 قسمت تقسیم میشوند:

ورقه سهام
ورقه سهام

1. سهام با نام : به سهامی می گویند که دارنده سهم معلوم و مشخص است و در محل شرکت دفتری وجود دارد که شماره ردیف سهام و نام دارنده در آن ذکر شده است.

2. سهام بی نام : سهام بی نام ورقه ای است که اسم دارنده آن در ورقه و یا در دفاتر شرکت ثبت نشده و کسی که آن را در دست داشته باشد مالک آن شناخته می شود. به این موضوع توجه کنید که سهام بانام یا بی نام در تمام مراحل دارای یک ارزش می باشند و دارندگان آن ها در نفع و ضرر و استفاده از شرکت یکسان اند.

3. سهام ممتاز  یا Preferred Shares : نوعی سهام است که برخی ویژگی‌های اوراق قرضه و سهام عادی را دارد. در صورت انحلال شرکت، صاحبان سهام ممتاز در مقایسه با دارندگان سهام عادی در توزیع دارایی‌های شرکت حق‌تقدم دارند و ممکن است دارای حق‌رای هم باشند.

4. سهام عادی : سهام عادی باید در تمام ریسک موجود در فعالیت اقتصادی شرکت سهیم باشد و در واقع صاحب کسری از مالکیت شرکت است. خوب است که بدانید در بورس تهران فقط سهام عادی مورد معامله قرار می گیرند.

سهام جایزه
سهام جایزه

5. سهام جایزه یا Bonus Shares : هدف از توزیع سهام جایزه در واقع منجر به افزایش سرمایه و قدرت جذب نقدینگی و گسترش بازار می شوند که البته سرمایه اسمی شرکت را هم تغیر می دهند. سهام جایزه در واقع سهامی است که شما برای بدست آوردن و یا اضافه کردن آن به سبد معاملاتی خود تلاشی نکرده اید و پولی هم پرداخت نمی کنید بلکه به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد که همین امر بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران را خوشنود می کند. سهام جایزه یک سیاست تقسیم سود است که به صورت افزایش سرمایه اتفاق می افتد. همانطور که در پست افزایش سرمایه توضیح داده شد، انواع افزایش سرمایه وجود دارد اما فقط افزایش سرمایه از محل سود انباشته منجر به سهام جایزه می شود. البته انتشار سهام جایزه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مثلا: به منظور سرمایه گذاری درآمدهای ناپایدار و بازسازی ذخایر شرکت، زمانی که شرکت پول کمی داشته باشد با انتشار سهام جایزه و فروخته شدن سهام ها توسط سرمایه گذاران به نقدینگی برسد،

هنگامی که شرکت ذخایر آزاد فراوانی را دارا باشد میتواند تصمیم بگیرد که بخشی از ذخایر خود را از طریق منتشر کردن سهام جایزه به سهامداران به سرمایه تبدیل کند. البته به ابن موضوع دقت کنید که پس از انتشار سهام جایزه قیمت سهام شرکت مد نظر به تعداد سهام جایزه منتشر شده در بازار افت می‌کند اما با این حال رقم سود هر سهم تغییری نمی‌کند در روزهای آتی سود خوبی بدست می آورد زیرا تعداد سهام او افزایش پیدا کرده است. فراموش نکنید که سهام جایزه شما مشمول مالیات نیست. سهام جایزه به سهامدارانی تعلق می گیرد که در روز برگزاری مجمع فوق العاده افزایش سرمایه، سهامدار شرکت باشند. همواره ۴۸ ساعت پیش از برگزاری مجامع هر شرکت، نماد آن شرکت متوقف میشود و پس از انتشار گزارش مجمع در codal.ir، نماد مزبور مجاز به فعالیت در سامانه tsetmc.com می شود.

پرتفوی چیست؟


پرتفوی چیست؟
پرتفوی چیست؟

به صورت خلاصه، پرتفوی یک واژه فرانسوی به معنی سبد سهام است که با تشکیل پرتفوی می‌تواند ریسک بازار سرمایه را کاهش داد. منظور از سبد سهام از ترکیب دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده توسط یک سرمایه‌گذار است و در واقع به کنار هم قرار گرفتن ترکیبی از دارایی‌های مختلف مالی اعم از املاک و مستغلات، سهام شرکت‌ها، اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی با هدف تنوع‌بخشی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری را پرتفوی یا سبد سرمایه گذاری می‌گویند.

تبدیل سهام جایزه به سهام عادی :


زمانی که به شما سهام جایزه تعلق می گیرد به این موضوع دقت کنید که به طور مثال اگر شما 100 سهم داشته باشید بعد از سهام جایزه تعداد سهام های شما افزایش پیدا کرده و به طور مثال به 200 سهام تبدیل می شود اما قیمت سهام ها به میزانی تغییر می کند که دارایی شما تغییری نکند اما تعداد سهام  افزایش پیدا کند به این دلیل است که افزایش سرمایه به این صورت انجام میشود. پس سهام شما همان سهام عادی میشود و شما به همان روش های گذشته میتوانید سهام های خود را مورد معامله قرار دهید و سود بدست آورید.

زمان اضافه شدن سهام جایزه به پرتفوی


زمان اضافه شدن سهام جایزه به پرتفوی برای هر شرکت سهامی یا خاص متفاوت است و با بررسی تاریخ  اضافه شدن سهام جایزه به پرتفوی متوجه بشوید. البته هنگامی سهام جایزه در پرتفوی سهامداران و سرمایه گذاران به نمایش گذاشته می شود که شرکت افزایش سرمایه را در مرجع ثبت شرکت ها، ثبت کرده باشد.

سهام جایزه چه زمانی قابل معامله است؟


بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران هرچه زود تر قصد فروش و معامله سهام جایزه را دارند اما زمانی میتوانند سهام جایزه را معامله کنند که امور سهامداری شرکت سهام جایزه را به پرتفوی سهامدار اضافه کند و سهام جایزه را به حالت فعال برای معامله شدن قراردهد که این روند احتمالا چند ماه زمان میبرد.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا