آموزش بورس

افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم چگونه است؟

در پست های گذشته به صورت کامل در مورد افزایش سرمایه صحبت کردیم و گفته شده که افزایش سرمایه برای تامین مالی و اصلاح ساختار مالی شرکت ها انجام میشود. تصمیم افزایش سرمایه در مرحله اول توسط هیئت مدیره در مجمع فوق العاده با ذکر دلایل منطقی ارائه میشود. اما در این پست قصد داریم که به سوال “افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم چگونه است؟” پاسخ دهیم. گفته شد که افزایش سرمایه میتواند از محل های مختلف صورت گیرد اما در این پست ” افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم ” را مورد بررسی قرار میدهیم.

افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم
افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم

افزایش سرمایه صرف سهام با سلب حق تقدم چیست؟


در این روش از افزایش سرمایه که از محل صرف سهام با سلب حق تقدم است، شرکت سهام خود را به قیمت بیشتری از قیمت اسمی به فروش می گذارد و از پذیره نویسی استفاده میکند و حاصل تفاوت قیمت فروش و قیمت اسمی سهام را به حساب انباشته منتقل می کند یا به جای اینکه به حساب انباشته منتقل کند، در ازای آن سهام جدید به صاحبان سهام قبلی میدهد که به آن سهام جایزه گفته می‌شود.

میتوان گفت که افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم بهترین نوع از افزایش سرمایه است زیرا با این نوع از افزایش سرمایه از رقیق شدن قیمت جلوگیری میشود و باعث سودآوری و سود پیش بینی شده  EPS شرکت میشود. در افزایش سرمایه به روش صرف سهام پذیره نویسی سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه به قیمت بازاری سهم انجام خواهد شد.

صرف سهام چیست؟

صرف سهام به مبلغی می گویند که علاوه بر ارزش اسمی باید برای هر سهم پرداخت می شود. به همان مبلغی که اگر از هر سهامدار بیش از 100 تومان گرفته شود، صرف سهام میگویند که در سمت چپ ترازنامه شرکت نوشته میشود.

منظور از سلب حق تقدم چیست؟

فرض بر این است که سهامداران فعلی حق استفاده از حق تقدم را برای خود محفوظ داشته اند که در واقع به آن افزایش سرمایه با استفاده از ارزش اسمی و یا صرف سهام می‌گویند. گاهی ممکن است سهامداران حق استفاده از حق تقدم را از خود سلب کنند و سهام جدید را به سهامداران جدید واگذار نمایند. به این مورد افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم گفته می‌شود که در آن از عواید حاصل از آن صرف سهام واگذار شده به سهامداران جدید، سهام اضافه به سهامداران گذشته تعلق می‌گیرد.


مزایای سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم


افزایش سرمایه از محل حق تقدم
افزایش سرمایه از محل حق تقدم

استفاده از محل سلب حق تقدم برای افزایش سرمایه برای هر سرمایه گذار و شرکت میتواند مزایا و معایبی داشته باشد که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

برخی از سرمایه گذاران و صاحبان سهام باور دارند که  افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم مزایای زیر را به همراه دارد:

  •  باعث رقیق شدن قیمت ها
  • رشد و توسعه سودآوری شرکت
  • افزایش سود پیش بینی شده شرکت EPS
  • کاهش ریسک سهم در بازار
  • اصلاح ساختار مالى شرکت ها
  • کاهش ریسک ناشى از عدم توان بازپرداخت بدهى ها
  • افزایش اعتبار شرکت

نه تنها برای شرکت‌هایی که ساختار مالی مناسبی دارند و خطوط تولید آنها در حال تولید و فعالیت است، کاربرد دارد بلکه برای شرکت‌های زیان‌ده و با زیان انباشته نظیر شرکت‌های بازار پایه نیز قابل استفاده است.

افزایش سرمایه از روش سلب حق تقدم از آنجا که منابع مالی جدید به شرکت می‌آورد، نسبت به افزایش سرمایه از روش تجدید ارزیابی دارایی‌ها، ارجح‌ و به نفع شرکت است. مهمترین مزیت افزایش سرمایه از روش سلب حق تقدم، تامین مالی شرکت است تا بتواند طرح‌های توسعه خود را پیگیری کند. همپنین افزایش سرمایه افزایش سرمایه به شیوه صرف سهام و با سلب حق تقدم نه تنها برای شرکت‌هایی که ساختار مالی مناسبی دارند و خطوط تولید آنها در حال تولید و فعالیت است، کاربرد دارد بلکه برای شرکت‌های زیان‌ده و با زیان انباشته نظیر شرکت‌های بازار پایه نیز قابل استفاده است.

معایب افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم:

اما متاسفانه اگر سهامدار اصلی شرکت برنامه مشخصی برای مشارکت در افزایش سرمایه نداشته باشد و حتی با منافع آن تعارض داشته باشد، افزایش سرمایه صورت نخواهد گرفت و با توجه به لزوم تعهد اشخاص حقیقى یا حقوقى براى خرید سهام پذیره نویسى نشده، ممکن است در مواردى هیچ شخصى حاضر به این کار نباشد. باید به این نکته اشاره کنیم که افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم فعلا در ایران کاربرد ندارد و استفاده نمیشود.

ناشران در افزایش سرمایه از محل سلب حق‌تقدم گاها این نگرانی را دارند که کرسی هیات‌مدیره را از دست بدهند، اما برای رفع این دغدغه «سهام ممتاز» تعریف می تواند کمک کننده باشد. ارائه سهام ممتاز کمک می‌کند تا هیات‌مدیره نگران از دست دادن کرسی‌های خود نباشند و با افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم، سهام شناور آزاد شرکت را افزایش دهند و به کشف قیمت بهتر سهم کمک شود.

مطالب زیر را مطالعه کنید:

حق تقدم در بورس چیست؟ چگونه حق تقدم را به سهم تبدیل کنیم؟

نحوه فروش حق تقدم استفاده نشده در بورس چگونه است؟

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا