آموزش بورس

9 توصیه به تازه واردهای بورس که موجب کسب سود بیشتر می شود

درست است که یادگیری اصول و روش های تحلیل بازار بورس موجب ارتقا کیفیت سرمایه گذاری می شود اما نمی توان چشم بر روی تجربه و توصیه های کارشناسان این بازار بست. در این مطلب قصد داریم به بیان 10 توصیه به تازه واردهای بورس که موجب کسب سود بیشتر می شود بپردازیم.

تجربه به همان اندازه در سرمایه گذاری در بورس اهمیت دارد که یادگیری روش های تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی مهم هستند زیرا برخی از این تجربیات، اصول نانوشته اند از این رو اگر قصد ورود به بازار سرمایه را دارید و حتی اگر از فعالان این بازار هستید این توصیه ها را مطالعه نمایید.

می توانید از مطالب مرتبط همچون نکات قابل توجه پیش از خرید و فروش سهام  و در زمان اصلاح بازار بورس چه کنیم نیز بازدید نمایید.

9 توصیه مهم و کارآمد به تازه واردان بورس

با توجه به رشد بی سابقه شاخص بازار بورس، این بازار برای بسیاری از سرمایه گذاران جذابیت زیادی پیدا کرده است اما نباید فراموش کنیم که سرمایه گذاری در این بازار همراه با ریسک همراه بوده و باید کاملا حساب شده عمل کنیم تا ریسک آن را به حداقل برسانیم.

با مطالعه توصیه های کارآمدی که در ادامه مطالعه می کنید می توانید ریسک سرمایه گذاری خود را در بازار سهام کاهش دهید. البته این بازار روشی برای کسب سود تازه واردان و کاهش ریسک سرمایه گذاری آنها در نظر گرفته است که آن هم “انتخاب روش سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس می باشد” این روش از طریق شرکت های سبدگردان دارای مجوز رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار امکان پذیر می باشد.

بهترین روش سرمایه گذاری در بورس چیست؟

1. پرهیز از رفتار هیجانی و شتابزده

متاسفانه یکی از شایع ترین خطا های افرادی که به تازگی وارد بازار شدند ، رفتار هیجانی و شتابزده در بازار بورس می باشد که با مشاهده اولین منفی در صف فروش و با مشاهده اولین مثبت در صف خرید قرار می گیرند.

اولین اصل برای موفقیت در بازار بورس ، پرهیز از رفتار هیجانی و کنترل احساست می باشد. به صراحت می توان گفت که کنترل احساسات مهمتر از هوش تجاری است اگر اینطور نبود ایساک نیوتن در حباب دریای جنوبی 3 میلیون دلار از دست نمی داد و همچنین آلبرت انیشتین ریاضیدان مشهور در سقوط بازار سهام ۱۹۲۹ پول خود را از دست نمی داد.

درست زمانی که همه وحشت زده در صف فروش قرار می گیرند شما باید سهامداری کنید!!!

2. به حفظ سرمایه خود فکر کنید

یکی از توصیه هایی که تازه واردان بازار بورس باید به آن توجه کنند ، حفظ سرمایه می باشد. همه سرمایه گذاران به قصد بهره مندی از سود و افزایش سرمایه وارد این بازار می شوند اگر جز افراد ریسک گریز می باشید و همچنین به ساز و کار های بازار سرمایه آشنایی ندارید، هیچگاه وارد این بازار نشوید.

دلالان بدون هیچ قانون و اصولی معامله می کنند و هیچگاه ریسک معامله را در نظر نمی گیرند اما یک سرمایه گذار واقعی با توجه به اصول و قوانین پیش می رود. ای قانون به اندازه ای مهم است که  اکثر سرمایه گذاران موفق دنیا به آن تاکید نمودند.

3. سبد دارایی خود را متنوع بسازید

سبد دارایی خود را متنوع بسازید

سرمایه گذاران تازه وارد بازار بورس باید بدانند که یکی از اصولی که در کسب سود نقش دارد و با رعایت آن می توان ریسک سرمایه گذاری را کاهش داد ، متنوع سازی پرتفوی و یا سبد سهام می باشد.

متنوع سازی سبد سهام به این معناست که سرمایه خود را بر روی یک سهم متمرکز نکنید و با استفاده از روش های تحلیل و دیگر موارد چندین سهام خوب در بورس را شناسایی کنید و سرمایه خود را بین آنها تقسیم نمایید. قطعا این ضرب المثل چینی را شنیده ای که “همه تخم مرغ ها را داخل یک سبد نگذارید

سبد سهام خود را متنوع سازی کنید تا اگر به دلیلی یکی از سهم های شما ضرر دارد ، سود سهام دیگر بتوان ضرر شما را جبران کند.

4. دید بلند مدت داشته باشید

توصیه ای دیگر به تازه واردان بازار بورس که در پست های آموزشی که در گذشته منتشر نمودیم به شدت به آن تاکید نمودیم ، دید بلند مدت داشته باشید به سرمایه گذاری در بازار بورس می باشد. بازار بورس از نظر زمان بازده بهتری نسبت به بازار های موازی خود دارد پس بهتر است که برای سرمایه گذاری خود مدت زمان تعیین نکنید زیرا ممکن است در کوتاه مدت بازده خوبی نداشته باشد.

به جرات می توان گفت که 90% سرمایه گذارانی که با دید کوتاه مدت وارد بازار بورس می شوند، سرمایه خود را از دست می دهند!!!

5. روی سهام آسیب دیده سرمایه گذاری کنید

به تازه واردان بازار بورس توصیه می شود که سهام آسیب دیده را خریداری کنند نه سهام شرکت آسیب دیده!!! ممکن است سهام یک شرکت خوب و شناخته شده به دلایلی افت و ریزش کند اما شما از برنامه و اهداف آن شرکت خبر دارید و به رشد آن در آینده ایمان دارید و آن را خریداری می کنید و بر روی سهام شرکت های ورشکسته سرمایه گذاری نمی کنید.

6. تخصیص دارایی

درست است که بازدهی مناسب بازار سرمایه در دراز مدت ثابت شده اما همانطور که گفته شد نباید ریسک  را نادیده گرفت از این رو بهتر است که هیچگاه تمام دارایی خود را وارد بازار بورس نکنید یعنی با 100% سرمایه خود در این بازار سرمایه گذاری نکنید.

می توانید 75% دارایی و سرمایه خود را صرف خرید سهام نمایی و باقی آن را در صندوق های بدهی سرمایه گذاری کنید. البته این موضوع را نیز بخاطر داشته باشید که هیچگاه نباید با پول قرضی و یا فروش خانه و ماشین خود در این بازار سرمایه گذاری کنید.

7. به نوسانات بازار توجهی نکنید!

شما با سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام شرکت های بورسی ، مالک بخشی از شرکت می شوید و این بدان معناست که شما باید مانند یکی از صاحبان شرکت تفکر کنید. یعنی باید حامی و حمایت کننده شرکت باشید و هر روز به دنبال اخبار و دلیل برای فروش سهام خود نباشید. شاید قیمت سهام یک شرکت در بازار بورس مدام در حال نوسان باشد اما این دلیل بر بی ارزش بودن آن شرکت نیست.

درصورتیکه از نتایج سه ماهه شرکت و چند رویداد مهم مرتبط با شرکت یا صنعت راضی هستید، باید به سهام پایبند باشید و هر روز پرتفوی و قیمت سهام خود را چک نکنید.

8. زودتر وارد بازار شوید!

همیشه دید بلند مدت در سرمایه گذاری بازار بورس سودآوری داشته! از این ر و بهتر است که والدین بدو تولید فرزندان خود به منظور سرمایه گذاری برای آینده او ، سهام خوبی را شناسایی و خریداری نمایند تا زمانیکه فرزندشان به سن قانونی برسد سرمایه ای چشمگیر در اختیار دارد.

بهترین سرمایه گذاری برای کودکان چیست؟

آلبرت انیشتین گفت: علاقه به ترکیب، هشتمین شگفتی جهان است.

8. حاشیه امنیت را پیدا کنید

توصیه دیگر به تازه واردان بازار بورس ، پیدا کردن حاشیه امنیت می باشد.  این یعنی بر روی سهامی سرمایه گذاری کنید که قیمت آن پایین تر از ارزش ذاتی آن باشد و از آنجایی که سهام ارزنده را خریداری نمودید، ریسک سرمایه گذاری را نیز کاهش داده اید.

چون سهام این شرکت دارای ارزش ذاتی است قیمت سهام نمی تواند برای مدت طولانی پایین بیاید. حتی اگر پایین بیاید، سرانجام به ارزش ذاتی خود باز می گردد.

کلام آخر

تازه واردان بازار بورس با مطالعه این توصیه ها بخصوص با متنوع سازی پرتفوی و پرهیز از رفتار هیجانی قادر به ارتقا کیفیت سرمایه گذاری و کاهش ریسک سرمایه گذاری می باشند. همه هدف همه سرمایه گذاران بازار بورس کسب سود و افزایش سرمایه می باشد اما باید به خاطر داشته باشید که هیچگاه نمی توان منکر ریسک این بازار شد از این رو باید کاملا آگاهانه و منطقی قدم برداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا