آموزش بورس

افزایش سرمایه در بورس چقدر زمان میبرد؟

افزایش سرمایه به چه معناست؟
افزایش سرمایه به چه معناست؟

افزایش سرمایه یکی از پر کاربردترین اصطلاحاتی است که به گوش فعالان حاضر در بورس میخورد و سوالات متفاوتی درمورد افزایش سرمایه پیش می آید. در پست های گذشته درمورد افزایش سرمایه و انواع افزایش سرمایه صحبت کرده ایم ولی حال میخواهیم به سوال “افزایش سرمایه در بورس چقدر زمان میبرد؟” پاسخ بدهیم. افزایش سرمایه چیست؟ افزایش سرمایه به معنی افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده شرکت است. افزایش سرمایه یعنی افزایش تعداد سهام منتشره توسط شرکت‌های سهامی. دقت داشته باشید که بعد از افزایش سرمایه قیمت سهام تغییر می کند پس بهتر است نحوه محاسبه تعداد و قیمت سهام پس از افزایش سرمایه را مطالعه کنید. افزایش سرمایه به منظور تامین منابع مالی جدید برای گسترش فعالیت‌های شرکت و اصلاح ساختار سرمایه شرکت انجام میشود. افزایش سرمایه از روش های مختلفی صورت می پذیرد که عبارت اند از:

که در پست های گذشته تلاش بر تعریف و تفهیم انواع روش های افزایش سرمایه داشتیم. برای اینکه بدانید افزایش سرمایه در بورس چقدر زمان میبرد باید با مراحل افزایش سرمایه شرکت های بورسی آشنا باشید. در ادامه مراحل افزایش سرمایه در بورس را خواهیم گفت.

 مراحل تصمیم گیری برای افزایش سرمایه

 مراحل تصمیم گیری برای افزایش سرمایه
مراحل تصمیم گیری برای افزایش سرمایه

ابتدا هیئت مدیره نسبت به افزایش سرمایه شرکت تصمیم گیری کرده و این تصمیم را به عنوان یک پیشنهاد در جلسه مجمع عمومی شرکت به صورت فوق العاده به رای گیری سهامداران می گذارد. نکته ای که در افزایش سرمایه شرکت‌ها حائز اهمیت است، محل تامین این مبلغ است که منظور روش های مذکور برای افزایش سرمایه است. این موضوع راجب افزایش سرمایه است اما آیا امکان کاهش سرمایه نیز وجود دارد؟ کاهش سرمایه هم میتواند اختیاری و هم اجباری صورت پذیرد که پست های آینده بیشتر به توضیح کاهش سرمایه می پردازیم. مراحل افزایش سرمایه به طر خلاصه به شرح زیر است:

  1. پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه
  2. بازرس و حسابرس قانونی نظر خود را در مورد موافقت یا عدم موافقت با پیشنهاد افزایش سرمایه را در سامانه کدال ثبت می کند.
  3. در صورت موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه اطلاعیه صدور مجوز افزایش سرمایه از طرف سازمان بورس روی کدال قرار می گیرد.
  4. نماد متوقف شده و مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار می شود.
  5. در صورت تصویب افزایش سرمایه در مجمع فوق العاده «آگهی ثبت افزایش سرمایه» بر روی سامانه کدال مینشیند و سهم با قیمت جدید بازگشایی می شود.

افزایش سرمایه امری زمان بر است و باید جواب سوال “افزایش سرمایه در بورس چقدر زمان میبرد؟” را دانست تا برای سرمایه گذاری از طریق سرمایه گذاران و سهامداران بررسی شود.

سهامداران باید اخبار مربوط به زمان، درصد و محل افزایش سرمایه شرکت‌ها را در سامانه کدال پیگیری کنند.

افزایش سرمایه در بورس چقدر زمان میبرد؟

افزایش سرمایه در بورس چقدر زمان میبرد؟
افزایش سرمایه در بورس چقدر زمان میبرد؟

این سوالی است که برای سرمایه گذاران و سهامداران پیش می آید. تنها تصمیم افزایش سرمایه در مجمع عمومی گرفته نمیشود بلکه تصمیمات بسیار مهم تری مانند تقسیم سود سالیانه  و… هم گرفته می شود.

زمانبندی مراحل افزایش سرمایه و ثبت افزایش سرمایه

ماده 9: شرکت مکلف است حداکثر 7 روز کاري پس از انقضاي مهلت پذیره نویسی یا عرضه عمومی حق تقدم هاي استفاده نشده، اسناد افزایش سرمایه را به مرجع ثبت شرکت ها ارائه و تأییدیه آن را به بورس تسلیم کند.

ماده 10: شرکت مکلف است مراحل ثبت افزایش سرمایه در مرجع ثبت شرکت ها را پیگیري نموده و چنانچه این زمان بیش از 30 روز کاري به طول انجامد، مراتب را به بورس گزارش کند.

طبق آخرین دستورالعمل سال 95 زمانبندی مراحل افزایش سرمایه به شرح زیر می باشد:

زمانی که گزارش توجیهی هیات مدیره و بازرس تهیه و اخذ می شود شرکت باید حداکثر ظرف مدت 20 روز پس از اخذ اظهار نظر بازرس این گزارش را برای سازمان ارسال کند.

در خصوص زمان برگزاری مجمع نیز شرایط به همین نحو است. به این ترتیب که قبلا زمان باز بود و شرکت مجمع را در زمان دلخواه برگزار می کرد اما بر اساس دستورالعمل جدید، زمان بندی انجام شده و شرکت باید حداکثر 40 روز پس از اخذ مجوز از سازمان بورس نسبت به برگزاری مجمع اقدام کند و دو روز پس از اتمام مهلت 40 روزه، آگهی پذیره نویسی را به سازمان بورس ارسال کند.

بخش های مربوط به افزایش سرمایه زمان بندی شده، به این ترتیب شرکت و سازمان مکلف شده اند به این برنامه زمانی پایبند باشند. در صورتی که شرکت بر اساس این برنامه حرکت نکند، تخلف کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا