آموزش بورس

حق تقدم در بورس چیست؟ چگونه حق تقدم را به سهم تبدیل کنیم؟

در مطالب گذشته در مورد نحوه فروش حق تقدم استفاده نشده صحبت کردیم و اطلاعاتی را در اختیارتان گذاشتیم. اما امروز مروری مجدد به این که حق تقدم چیست و چگونه حق تقدم را به سهم تبدیل کنیم صحبت می کنبم.

حق تقدم سهام چیست؟

هنگامی که شرکت اقدام به افزایش سرمایه به منظور تامین مالی خود می کند نسبت به درصدی که افزایش سرمایه اتفاق افتاده است، تعداد سهم آن هم افزایش پیدا می کند. در این راستا سهامداران شرکت مذکور تمایل به حفظ در صد سهام خود در شرکت را دارند. اگر شرکت سهام جدیدی را برای فروش به بازار عرضه کند، سهامداران فعلی حق تقدم برای خرید آن سهم را دارند و به عبارتی نسبت به سایر متقاضیان در اولویت هستند. به همین اولویت در خرید سهام نسبت به سهامداران جدید، حق تقدم خرید سهام گفته می شود.

چگونه حق تقدم را به سهم تبدیل کنیم؟

زمانی که یک شرکت اقدام به افزایش سرمایه می کند، سهامداران هم می توانند با تکمیل اطلاعات فرمی که شرکت ارسال کرده است در افزایش سرمایه نقشی داشته باشند و شرکت کنند که در این صورت از حق تقدم خود میتوانند استفاده کنند. که در این صورت فرد باید به ازای هر سهم مبلغی به معادل ارزش اسمی به شرکت پرداخت کند و به عبارتی برای شرکت یک آورده نقدی داشته باشد. قابل ذکر است که ارزش اسمی هر سهم در ایران اکنون ۱۰۰۰ ریال است. پس از اینکه افزایش سرمایه توسط سازمان بورس ثبت و تایید شد، در صورت واریز مبلغ 100 تومان به ازای هر سهم حق تقدم، حق تقدم شما در طول زمان 3 الی 6 ماه به سهام عادی تبدیل می شود. مواردی هم وجود دارند که سهامدار در مهلت مشخص شده برای تبدیل حق تقدم به سهام اقدام نکرده باشد، در این مواقع برای این سهامدارانی که اقدام نکرده اند شرکت اقدام به فروش سهام با قیمت روز بازار می کند و اختلاف بین قیمت بازار و ارزش اسمی سهام را به حساب سهامدار واریز می کند.

حق تقدم همیشه قابلیت خرید و فروش را ندارد و فقط در زمان مشخصی که تعیین شده است می توانید اقدام به داد و ستد حق تقدم کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا