آموزش بورس

منظور از مجمع شرکت های بورسی چیست و هدف از تشکیل آن چیست؟

هدف از تهیه و انتشار این مقاله بیان اطلاعات جامع و کاربردی در رابطه با مجمع شرکت های بورسی می باشد. افرادی که جز فعالان بازار بورس می باشند می دانند مجمع شرکتهای بورسی به چه دلایلی برگزار می گردد اما برای تازه واردان این مساله پر از ابهاماتی است که با مطالعه این مقاله بطور کامل برطرف می گردد.

بطور خلاصه میتوان گفت به گردهمایی و جلسات مدیران شرکت های بورسی با سهامداران جهت بررسی وضعیت شرکت و تصمیم گیری ها، مجمع شرکت های بورسی می گویند که مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عمومی عادی سالیانه از انواع آن می باشد.

منظور از مجمع شرکت های بورسی چیست؟

شرکت های بورسی با برگزاری جلساتی بین مدیران شرکت و سهامداران جهت تعیین وضعیت شرکت و تصمیم گیری های مهم در رابطه با فعالیت های شرکت، مجمع و مجامعی را برگزار می نمایند که معمولا شرکت ها منافعی را برای سهامداران در نظر می گیرند. در ادامه مطلب نظر شما را به انواع مجمع شرکت های بورسی جلب می نمایم.

معرفی انواع مجمع شرکت های بورسی

با مطالعه مطالب فوق با معنا و مفهوم انواع مجمع آشنا شدید در این بخش از مقاله باهم به شرح انواع مجمع که شامل مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عمومی عادی سالیانه می شود می پردازیم.

  • بررسی مجمع عمومی عادی سالیانه

یکی از مجامع شرکت های بورسی مجمع عادی سالیانه می باشد، این مجمع به منظور رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان ، رسیدگی به صورت های مالی شرکت و تصویب میزان سود نقدی تقسیمی بین سهامداران آن شرکت برگزار می گردد.

مجمع عادی سالیانه ، سالی یکبار و آن هم حداکثر 4 ماه پس از سال مالی با حضور مدیران شرکت و حداقل 50% سهامداران شرکت برگزار می گردد. می دانیم که سال مالی بیشتر شرکت های بورسی در اسفند ماه می باشد از این رو مجامع شرکت‌ها نیز در خرداد و تیر ماه برگزار می‌شوند.

  • مجمع عمومی فوق العاده

برگزاری مجمع عمومی فوق العاده شرکت های بورسی نیز همچون مجمع عادی سالیانه می باشد. اما دلیل برگزاری آن تصمیم گیری درباره موضوعاتی نظیر انحلال شرکت ها ، کاهش و افزایش شرکت ها ، تغییر اساسنامه شرکت می باشد.

سهامداران چگونه از زمان مجمع مطلع شوند؟

سهامداران چگونه از زمان مجمع مطلع شوند؟

می دانیم که سایت کدال codal.ir سامانه جامع اطلاعات شرکت ها می باشد و شرکت ها 10 روز پیش از برگزاری مجمع باید مدارک خود را که شامل یادداشت‌های پیوست آن و همچنین گزارش فعالیت هیئت مدیره شرکت و آگهی دعوت به مجمع صورت‌های مالی سالانه و همچنین حسابرسی شده شرکت را در این سامانه منتشر نمایند.

سهامداران در سامانه کدال می توانند علاوه بر مدارک و گزارشات فوق، جدول زمان‌بندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی توسط هیئت مدیره را نیز مشاهده نمایند. شرکت های بورسی باید حداقل 10 روز پیش از برگزاری مجمع ، تاریخ و محل دقیق برگزاری مجمع را نیز اعلام نمایند و هر شخصی که در تاریخ برگزاری مجمع دارای سهام آن شرکت باشد می تواند در مجمع شرکت نماید.

اطلاعات جامع در رابطه با برگزاری مجامع شرکت های بورسی

سهامداران و سرمایه گذاران بازار بورس باید بدانند که 2 روز کاری قبل از برگزاری مجمع نماد بورسی آن شرکت در تابلوی بورس متوقف می گردد به عبارتی انجام معاملات آن نماد امکان پذیر نخواهد بود از این رو افرادی که قصد شرکت در مجامع شرکت ها را ندارند باید حداقل 3 روز قبل از برگزاری مجمع سهام خود را بفروشند. اغلب در این مجامع در رابطه با تقسیم سود نقدی یا افزایش سرمایه تصمیم گیری می شود.

بازگشایی نماد متوقف ، 2 روز پس از برگزاری مجمع انجام می شود و تصمیماتی که در مجامع شرکت های بورسی گرفته می شود پس از بازگشایی نماد آن شرکت شامل حال سهامدارانی می شود که سهام خود را نگاه داشته اند. اما در صورتی که سهامدار ، سهم خود را پس از بازگشایی سهام بفروشد، سود نقدی تصویب شده در مجمع متعلق به فروشنده خواهد بود نه به فردی که سهام را روز بعد از مجمع سهام آن شرکت را خریداری کرده است.

بر اساس قانون تجارت ، شرکت ها باید حداکثر 8 ماه پس از برگزاری مجمع سود نقدی را بین سهامداران خود تقسیم نماید. در این بین شرکت هایی هستند که سود نقدی را در مدت بسیار کوتاهی پس از برگزاری مجامع به سهامداران پرداخت می کنند از این رو بهتر است که سهامداران جهت تصمیم گیری بهتر در رابطه با شرکت و عدم شرکت در مجمع آگهی زمان‌بندی پرداخت سود را مطالعه نمایند.

اگر میزان سود نقدی تقسیمی تصویب شده در مجمع به هر دلیلی در تاریخ ذکر شده به شما تخصیص داده نشود حتی اگر مدت طولانی از آن بگذرد شما می توانید با مراجعه حضوری به شرکت سود خود را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا