آموزش بورس

از کجا بفهمیم کدام شرکت افزایش سرمایه دارد؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که سرمایه گذاران و سهامداران میپرسند این است که “از کجا بفهمیم کدام شرکت افزایش سرمایه دارد؟”. افزایش سرمایه را در پست های گذشته توضیح داده ایم و انواع آن را مشخص کرده ایم. همانطور که قبلا ذکر شده بود، افزایش سرمایه بدین معناست که شرکت به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت یک سری از فعالیت ها را انجام میدهد که همین امر منجر به افزایش سرمایه شرکت میشود.

افزایش سرمایه
افزایش سرمایه

مطالبی که در این پست مورد بررسی قرار میگیرند:

منظور از افزایش سرمایه در بورس چیست؟

انواع افزایش سرمایه در بورس کدام اند؟

از کجا بفهمیم کدام شرکت افزایش سرمایه دارد؟


منظور از افزایش سرمایه در بورس چیست؟


در این قسمت فقط اشاره کوچکی به افزایش سرمایه می کنیم. شرکت ها برای کسب و تامین مالی خود از روش های گوناگونی استفاده می کنند و بدین منظور متداول ترین شیوه برای تامین مالی یک شرکت افزایش سرمایه است و این افزایش سرمایه همانطور که از نامش پیداست به منظور بهتر کردن و اصلاح ساختار مالی شرکت است. افزایش سرمایه به این شکل است که شرکت مورد نظر باید تعداد سهام بیشتری را به انتشار بگذارد و سعی به فروختن سهام ها به سهامداران را داشته باشد تا از این طریق بتواند تامین مالی کند و مبلغی که نیاز است را تهیه کند.

به طور مثال اگر شما در یک شرکت 200 سهم داشته باشید و ارزش هر سهم شما 100 تومان باشد، پس از افزایش سرمایه در واقع تعداد سهم های شما افزایش پیدا کرده و از 200 به 250 خواهد رسید ولی ارزش هر سهم به شکلی مشخص میشود که قیمت سهام هایتان همان مقدار میشود در مجموع ولی ارزش هر سهم کمتر میشود.


انواع افزایش سرمایه در بورس کدام اند؟

انواع افزایش سرمایه در بورس کدام اند؟
انواع افزایش سرمایه در بورس کدام اند؟

همانطور که در مطالب فوق ذکر شد، افزایش سرمایه به منظور تامین مالی شرکت صورت می گیرد و در این راستا باید از یک روند مشخص پیروی شود به طور مثال در مرحله اول باید، هیئت مدیره شرکت دلایل منطقی به منظور افزایش سرمایه را برای سهامداران و سرمایه گذاران ارائه کند. افزایش سرمایه انواع مختلفی دارد و هر شرکت و سهامدار با توجه به نیازها و شرایط خود یکی از انواع افزایش سرمایه را انتخاب می کنند.

انواع افزایش سرمایه به شرح زیر است که با کلیک بر روی هر کدام می توانید با جزئیات آن آشنا شوید:

با مطالعه مطلب زیر، میتوانید اطلاعات کاملی از افزایش سرمایه و انواع افزایش سرمایه را بدست آورید.

منظور از افزایش سرمایه شرکت های بورسی چیست؟

افزایش سرمایه چه فایده ای برای سهامدار و شرکت دارد؟

نحوه محاسبه قیمت و تعداد سهام بعد از افزایش سرمایه


از کجا بفهمیم یک شرکت افزایش سرمایه دارد؟


حال سوال اساسی که بسیار پرسیده میشود این است که “از کجا بفهمیم کدام شرکت افزایش سرمایه دارد؟” و با توجه به تعریفاتی که از افزایش سرمایه بیان شد میتوان متوجه شد که افزایش سرمایه برای هم سهامدار و هم شرکت مفید است و بدین ترتیب سهامداران و سرمایه گذارانی هستند که قصد دارند از افزایش سرمایه ها استفاده کنند اما نمیدانند که از چه سایتی و به چه صورت از افزایش سرمایه شرکت مورد نظر خود اطلاعات کسب کنند.

برای اطلاع از افزایش سرمایه شرکت ها باید وارد سایت کدال شوید و با جستجوی نام نماد شرکت مورد نظر خود از زمان و اطلاعات دقیق افزایش سرمایه شرکت مورد نظر خود مطلع شوید.

از کجا بفهمیم کدام شرکت افزایش سرمایه دارد؟ 
از کجا بفهمیم کدام شرکت افزایش سرمایه دارد؟

در این راستا شرکت هایی وجود دارند که شاید بیشتر از یک دهه است که اقدام به افزایش سرمایه تکرده اند و این موضوع هیچ مشکلی ندارد و طبیعی است. موضوعی که باید به آن اشاره کنیم این است که افزایش سرمایه به سیاست های تقسیم سود و جذب نقدینگی و تجدید ارزیابی دارایی ها و استفاده از معافیت ها و … ارتباط مستقیم دارد و این امکان دارد که یک شرکت اگر در یک سال احتیاج به افزایش سرمایه داشته است پس در سال آینده هم از افزایش سرمایه استفاده می کند.

البته میتوانید با وارد کردن مجموعه ایی از کد های اختصاری که هر کدام معنی مشخصی از افزایش سرمایه را می دهند اطلاعات کسب کنید. به طور مثال با وارد شدن در سایت کدال و وارد کردن یکی از کدهای اختصاری زیر، به طور مثال شما میخواهید لیست شرکت های بورسی که آگهی ثبت افزایش سرمایه را ارائه داده اند مشاهده کنید، پس با وارد کردن کد: ن-67 اطلاعات مورد نیاز از هر کدام شرکت ها را مشاهده کنید.

کدهای افزایش سرمایه در کدال:

  • زمان تشکیل جلسه هیئت مدیره درخصوص افزایش سرمایه
     ن-۷۱   
  • تصمیمات هیئت مدیره درخصوص افزایش سرمایه
      ن-۷۳ 
  • آگهی ثبت افزایش سرمایه
      ن-۶۷ 
  • پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه
     ن-۶۰  
  • اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه
     ن-۶۱  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا