آموزش بورس

فروش سهم توسط حقیقی ها نشانه چیست؟

مقدمه. سهامداران بازار بورس به دو دسته سهامداران حقیقی و سهامداران حقوقی تقسیم می شوند. سهامداران حقیقی همان سهامداران خرد هستند که دارای هویت مستقل می باشند. حقیقی ها و حقوقی ها در بورس رفتار متفاوتی دارند. حتما شنیده اید که بازیگران فلان سهم حقوقی ها هستند یا برعکس. اما فروش سهم توسط حقیقی ها نشانه چیست وقتی در یک سهم ناگهان با صف فروشی روبرو می شویم که عمدتا توسط حقیقی ها ساخته شده چه عکس العملی باید نشان دهیم؟ آیا به دنبال فروش حقیقی ها ما هم باید اقدام به فروش کنیم یا نه باید ببینیم عکس العمل حقوقی ها چیست؟

در پست امروز قصد پاسخ سوال” فروش سهم توسط حقیقی ها نشانه چیست؟” را داریم، بهتر است با تعریف سهام وسهامداران حقیقی شروع کنیم و در ادامه به نحوه فروش سهام و فروش سهم توسط حقیقی ها نشانه چیست؟ اشاره کنیم.

سهام چیست؟

منظور از سهام چیست و انواع سهام در بازار بورس ایران کدام اند؟
منظور از سهام چیست و انواع سهام در بازار بورس ایران کدام اند؟

یکی از مهمترین و کاربردی ترین لغاتی که در دنیای بورس و فرابورس استفاده می شود “سهام “است. اوراقی که در بازار بورس مورد معامله و داد و ستد قرار می گیرد اوراق بهادار است که به نوعی ابزار مالی محسوب می شود و سهام هم نوعی از اوراق بهادار است. اگر تمامی سرمایه شرکتی را به قسمت‌های مساوی تقسیم کنیم به هر قسمت یک سهم می گویند. برای اطلاعات بیشتر در مورد سهام و انواع آن میتوانید اطلاعات بسیار زیادی را بدست بیاورید. شاید سوال بعدی شما این باشد که به چه کسی سهامدار می گویند؟

سهامدار کیست؟

افرادی که کد بورسی خود را گرفته اند و آماده ورود به بازار بورس هستند میتوانند با خرید بخشی از سهام یک شرکت سهامدار آن باشند، به طوری که بسته به میزان سهامی که خریداری کرده‌اند در آن شرکت مالکیت دارند یا به عبارتی سهامدار آن می‌شوند. البته به غیر از مالکیت آن سهام به شما امتیازاتی هم داده میشود. اما در این میان افرادی هستند که با سهام زیانده روبه رو میشوند و به یک سری از علت ها حاضر به فروش سهام زیانده خود نمیشوند که در ذیل میتوانید به بررسی دقیق آن بپردازید.

با سهام زیانده خود چه کنیم؟

انواع سهامداران:

انواع سهامداران
انواع سهامداران
  • سهامدار حقیقی: اسم دیگری که برای سهامداران حقیقی گذاشته اند سهامداران خرد است زیرا افرادی که سهامدار حقیقی را تشکیل می دهند افراد معمولی با سرمایه های اندک است به عبارتی به هر کدام از ما که دارای هویت فردی جداگانه هستیم یک فرد حقیقی می گویند.
  • سهامدار حقوقی: زمانی پیش می آید که تعدادی از افراد حقیقی به دور هم جمع می شوند و مجموعه ایی را تشکیل میدهند مانند: سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها و… که البته این مجموعه دارای شخصیت فرضی است و دارای اعتبار که به این نوع سهامدار، سهامدار حقوقی می گویند.

برای پاسخ به سوال “فروش سهم توسط حقیقی ها نشانه چیست؟” نیاز این است که اصطلاحاتی مثل سهام، سهامداران حقیقی و  نحوه فروش سهام را برایتان روشن کنیم تا از ضرر جلوگیری کنیم. در قسمت فوق اشاره ای به سهام زیانده کریدم که نه تنها برای سهامداران و سرمایه گذاران سود ده نیستند بلکه نگه داشتن چنین سهامی به ضرر و زیان سهامداران است. واضح است که همه افراد حاضر در بازار بورس به دنبال کسب سود و درآمد هستند اما باید پاسخ مناسب و معقولی از سوالاتی ذیل برای خود آماده داشته باشند.

آیا بورس شغل  است؟

چگونه در بورس سود کنیم؟

 فروش سهام در بورس بصورت آنلاین چگونه است؟

فروش سهم توسط حقیقی ها نشانه چیست؟

افرادی که در بازار بورس فعال هستند و به صورت تخصصی شروع به معامله و داد و ستد کرده اند، همه نشانه ها و عوامل برای شان معنادار است، با تحلیل و بررسی همه این نشانه ها روند بازار بورس آتی را پیش بینی می کنند پس برای آن ها بسیار با ارزش و با اهمیت است که به چه دلیل حقیقی ها سهام خود را به فروش گذاشته اند و فروش سهم توسط حقیقی ها نشانه چیست؟ اما چرا معامله حقوقی ها با سرمایه کم برای افراد انقدر مهم است؟ همانطور که در تعریف حقیقی ها و حقوقی ها بیان کردیم، حقیقی ها چون افراد عادی و معمولی هستند پس به صورت انفرادی در بازار بورس شرکت می کنند و از طرفی چون سرمایه خود را از جیب خودشان کامل آورده اند به همین علت بدون داشتن دلیل منطقی و اقتصادی تصمیم به فروش سهامی نمی کنند. و در این ما بین باید به سوالاتی مثل: به ازای هر نفر حقیقی چند سهم خریداری شده ؟ به ازای هر نفر حقیقی چند سهم فروخته شده است؟ تا بتوانیم قدرت خریدار یا فروشنده را بررسی کنیم. به طور مثال اگر تعداد حقیقی هایی که به فروش گذاشته اند از تعداد حقیق هایی که خرید کرده اند 2 برابر باشد، میتوانیم این نتیجه رابگیریم که بازار بورس در روزهای آتی منفی میشود و افت می کند. به این نکته هم توجه داشته باشید که با بررسی یک هفته تا 10 روز از بازار و بررسی و تحلیل رفتار سهامداران حقیقی میتوانید پیش بینی درست و صحیحی بگیرید.

در نتیجه:

اگر خرید حقیقی ها قوی تر بوده این میتواند منجر به رشد قیمت سهام در روزهای آتی شود. اگر بالعکس فروش حقیقی قوی تر بوده این می تواند منجر به افت قیمت سهم شود. حالا اینکه سریعتر افت پیدا کند یا سریعتر رشد پیدا کند بستگی به عرضه و تقاضای حقوقی ها در بازار دارد. طبیعتا وقتی حقوقی ها خیلی عرضه می کنند می‌تواند روند رو به رشد سهم را کم کند و بالعکس آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا