آموزش بورس

با سهام زیان ده خود چه کنیم؟

مقدمه

در قسمت های گذشته در مورد توقف نماد یا سهام صحبت کردیم و انواع آن را نام بردیم اما در مورد سهام یا نماد زیان ده صحبت نکردیم و قصد داریم به سوال” با سهام زیان ده خود چه کنیم؟” پاسخ بدهیم. زمانی که سهامداران یا سرمایه گذاران تصمیم به خرید یک سهام یا نماد می کنند باید فاکتورهاو عوامل متفاوتی را در نظر داشته باشند تا ضرر نکنند و بهترین سهام یا نماد را انتخاب کنند تا سود بیشتری کسب کنند. اما زمانی پیش می آید که سهام تبدیل به یک سهام زیان ده میشود و فرد باید سریعا تصمیم بگیرد که با سهام زیان ده خود چه کند تا در بازار بورس ضرر نکند؟ در واقع بازار بورس از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و تازه‌وارد تشکیل شده است که هرکدام رفتارها و عکس‌العمل‌های متفاوتی در قبال خرید و فروش یک سهم یا نگهداری از آن بروز می‌دهند مثل: خرید عجولانه، فروش دیرهنگام و نگهداری سهام زیان‌ده. سهامداران و سرمایه گذاران باید یک برنامه (پلن) برای سهام خود داشته باشند که اگر زمانی با سهام زیان ده مواجه شدند طبق برنامه (پلن) مشخص شده حرکت کنند. البته برای افراد تازه وارد سبدگردانی را بیشتر توصیه می کنیم.

سهام زیان ده چه سهامی است؟

برای توضیح اینکه با سهام زیان ده خود چه کنیم؟ باید به تعریف و چیستی سهام زیان ده برسیم که اصلا، سهام زیان ده چه سهامی است؟ به سهام یا نماد شرکت هایی که سود کمتر و زیان بیشتری دارند یا به عبارتی مقدار سود آن ها منفی است سهام زیان ده می گویند. با بررسی و محاسبه EPS میتوانید از وضعیت دارایی شرکت ها متوجه سود یا زیان ده بودن سهام شان بشوید.

برنامه ریزی و داشتن پلن برای سهام زیان ده
برنامه ریزی معاملاتی و داشتن پلن معاملاتی

با سهام زیان ده خود چه کنیم؟

خب، قبل از خرید یک سهام یا نماد باید تجزیه و تحلیل و بررسی هایی را انجام داد که میتوانید از تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی کمک بگیرید. اما نکته ای که تا به الان به شما گفته نشده است این است که قبل از ورود به معامله باید یک پلن و استراتژی معاملاتی داشته باشید و برای خود تعیین کنید که مستلزم رعایت و دنبال کردن مراحلی است که گفته می شود.

  • شاخص بازار را بررسی کنید و سعی کنید که متوجه بشوید بازار خوب است یا بد؟
  • مدت زمان نگهداری سهام را مشخص کنید
  • شرایط خروج از سهام را تعیین کنید
  • هدف گذاری کنید (بدین منظور که حد سود و حد ضرر را مشخص کنید)
  • به حد سود خود که رسیدید از بازار خارج شوید. (طمع نکنید)
  • بررسی حمایت ها و مقاومت ها
  • قیمت شروع و پایان هر روز

آیا باید سهام شرکت های زیانده را خریداری کرد؟

با سهام زیان ده خود چه کنیم؟
با سهام زیان ده خود چه کنیم؟

زمانی که سود آوری شرکتی منفی باشد، مخرج کسر (EPS) منفی شده و همین باعث می شود که نسبت P/E منفی بشود. اما یک سری از عوامل روانی و روانشناختی هستند که باعث میشود سهامدار یا سرمایه گذار در فروش سهام زیان ده خود دیر اقدام کند که در ادامه بررسی می کنیم. هر سرمایه گذار یا سهامدار می تواند اقدام به خرید سهام زیان ده در بورس کند و حتما نباید به دنیال یک دلیل منطقی برای خرید سهام باشد. بار ها پیش می آید که شما با هدف کسب سود سهام یا نماد یک شرکت را در بورس خریداری می کنید و بعد از مدتی سهام آن شرکت تبدیل به سهام زیان ده می شود و منفی میشود ولی شما به یک سری علت های مختلف اقدام به فروش سهام نمی کنید و تصمیم به نگهداری سهام زیان ده می کیند که این خود باتلاق زیان است و به عبارتی شما بیشتر و بیشتر وارد باتلاق زیان می شوید. ترس، خوش‌بینی مفرط، غرور و لجبازی، تعصب بی‌جا، همه و همه می‌تواند در این موضوع دخیل باشند و موجبات یک ضرر سنگین را فراهم آورد. سعی کنید بر عقل و احساسات خود غلبه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا