آموزش بورس

آیا بورس شغل است؟

مقدمه

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و افت شدید ارزش پول ملی، سرمایه گذاری در بازار های مختلف یکی از روش های مرسوم کسب درآمد و سود می باشد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای سپرده های بانکی و راکد کردن پول خود در بانک، در بازار بورس سرمایه گذاری کنند. تا به سود های بیشتری دست پیدا کنند. اما برای بسیاری از افراد سوال و دغدغه های زیادی وجود دارد. یکی از مهم ترین سوالات مطرح در این زمینه این است که آیا بورس شغل است؟ آیا می توان به بورس به عنوان یک شغل نگاه کرد؟ در ادامه این مقاله قصد داریم تا پرسش آیا بورس شغل است را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

برای پاسخ به این سوال که آیا بورس شغل است؟ یا خیر. ابتدا لازم است مقدمه ای کوتاه در خصوص بورس و ذات سرمایه گذاری در بازار بورس صحبت کنیم.

بهترین روش سرمایه گذاری با پول کم در سال 99 چیست؟

سرمایه گذاری در بازار بورس

همانطور که می دانید روش های زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد. یکی از رایج ترین روش ها، سرمایه گذاری در بازار بورس می باشد. در یک تعریف ساده بورس همانند یک بازار است که در آن معاملات مختلفی نظیر خرید و فروش اوراق بهادار، طلا ، سکه و غیره انجام می شود. قیمت اوراق بهادار نیز بستگی به عرضه و تقاضا در این بازار دارد. البته رشد قیمت و یا افت آن و به طور کلی نوسانات قیمت در بازار بورس و اوراق بهادار تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشد.

لذا برای کسب موفقیت در این زمینه و دستیابی به سود های بیشتر نیاز به تجربه و دانش بالایی می باشد. شاید همواره در کنار بازار بورس به کلمه ریسک و یا خطر بالا برخورد کرده باشید. به عبارت دیگر اگر چه سرمایه گذاری در بازار بورس سود و بازدهی بسیار بالایی دارد. اما دلایل مختلفی نیز می تواند افراد را با شکست در این زمینه مواجه کند. برای مثال:

  • نوسانات بالای قیمت ها
  • ریسک پذیری بالا در انجام معاملات
  • روند مقطعی سود در بورس
  • نداشتن صبر و استدلال کافی
  • عدم دانش و اطلاعات کافی
  • عدم داشتن تجربه بالا و غیره.

چه بسیار مواردی که اشخاص برای کسب سود بیشتر دست به انجام یک معامله ای پر ریسک زده اند. به همین ترتیب تمام سرمایه و دارایی خود را از دست داده اند. به دلیل همین ریسک و خطر پذیری بالا سوالات بسیاری در این زمینه ایجاد می شود. مثلا:

  • آیا بورس شغل است؟
  • آیا می توان بورس را به عنوان شغل اصلی در نظر گرفت؟
  • آیا می توان از بورس درآمد ماهیانه داشت؟ و غیره.

آیا می توان از بورس درآمد ماهیانه داشت؟

برای پاسخ به این سوال می ‌توان اذعان داشت که بازار بورس یک فرصت مناسب و بستری مهیا برای رشد و پیشرفت همه ی افراد جامعه می باشد. بله می توان از بازار بورس درآمد ماهیانه داشت. اما برای پیشرفت کردن در این عرصه و کسب درآمد بالا، می بایست پیش نیاز های آن را برای خود مهیا کنید. اما برای پیشرفت در بازار سرمایه به چه چیز هایی نیاز داریم؟

برای کسب موفقیت در بازار بورس و اوراق بهادار نیاز به هوشمندی بالایی می باشد. اگرچه بسیار گفته ایم که همه افراد می توانند وارد بازار بورس شده و در آن سرمایه‌ گذاری کنند. اما اگر قصد دارید بورس را به عنوان شغل اصلی خود در نظر بگیرید، باید بیش از پیش به فکر افزایش دانش و اطلاعات خود در این زمینه باشید. هرچه دانش و اطلاعات شما در این زمینه بیشتر باشد امکان موفقیت شما نیز بیشتر خواهد بود.

آیا بورس شغل است؟

آیا تا به حال به تالار اصلی بورس مراجعه کرده ‌اید؟ در این مکان شما با افراد مختلفی رو به رو می شوید که در تالار بورس حاضر شده و از نزدیک به تابلو خوانی و انجام معاملات می پردازند. شاید برای شما جالب باشد که با وجود امکان انجام معاملات به صورت آنلاین، هنوز درصد زیادی از افراد به تالار بورس مراجعه می کنند. بسیاری از این افراد کسانی هستند که بورس را به عنوان شغل و حرفه اصلی خود انتخاب کرده اند.

اما نکته بسیار مهم این است که برای رسیدن به این هدف به سال ها تجربه و دانش نیاز است. بسیاری از این افراد بیشتر وقت و انرژی خود را صرف فعالیت در بازار بورس می کنند. اما با این حال به فکر یک منبع درآمد جانبی و کمکی نیز هستند. تا اگر در شرایطی با شکست و یا سود منفی مواجه شدند، بتوانند اصطلاحاً گلیم خود را از آب بیرون بکشند. برای مثال افراد قدیمی تر و پیشکسوتان بازار بورس اگر چه زمان زیادی را صرف فعالیت و معامله در بازار بورس می کنند. اما درآمد های جانبی دیگری از راه های مختلف نیز دارند.

مثلاً:

  • کسب درآمد از طریق دریافت اجاره بهای ساختمان و آپارتمان
  • کسب درآمد از طریق آموزش و برگزاری کلاس های آموزشی بورس
  • کسب درآمد از طریق سرمایه گذاری در بازارهای مختلف
  • کسب درآمد از طریق تاسیس شرکت سبدگردانی
  • فعالیت در بورس در کنار داشتن شغل اصلی
  • فعالیت در بورس به عنوان شغل دوم یا سوم و غیره.

اگرچه برای اخذ مجوز شرکت سبدگردانی یا کارگزاری باید هفت خوان رستم را بگذرانید. اما به هر حال افراد حرفه ای همواره به فکر یک منبع درآمد جانبی دیگر در کنار فعالیت در بورس هستند. زیرا همان طور که اشاره کردیم، بازار بورس یکی از پر ریسک ترین بازارهای مالی می باشد.

آیا می توان بورس را به عنوان شغل اصلی در نظر گرفت؟

آیا بورس شغل است؟ می توان آن را به عنوان شغل اصلی در نظر گرفت؟ پاسخ به این سوال کمی دشوار به نظر می رسد. زیرا بسیاری از افراد بورس را به عنوان شغل اصلی خود در نظر گرفته اند. به عبارت دیگر بورس فی ‌نفسه می ‌تواند شغل باشد. اما کسب موفقیت و درآمد بالا از این شغل نیاز به مهارت، تجربه و دانش بسیار بالایی دارد. از طرف دیگر میزان سود و بازدهی شما در این بازار بستگی به میزان سرمایه گذاری اولیه شما دارد.

بدیهی است هر چه میزان سرمایه اولیه شما بیشتر باشد میزان سود دهی شما نیز بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر قطعاً ما بین فردی که  ۱۰ میلیون تومان و فردی که ۴۰ میلیون تومان سرمایه اولیه وارد بازار بورس می‌کند تفاوت ویژه‌ای وجود دارد. طبیعتا میزان سود و بازدهی برای این دو فرد متفاوت خواهد بود. اما همانطور که اشاره کردیم با توجه به خطر پذیری و ریسک بالای سرمایه گذاری در این بازار ممکن است درآمد ماهیانه شما بسیار متفاوت و متغیر باشد.

باید قبل از ورود به این بازار و سرمایه ‌گذاری در آن، فکر همه جا را بکنید. درآمد متوسط، بالا، درامد صفر و یا اصطلاحا ضرر، گزینه های پیش روی شما خواهد بود. توصیه اکید بسیاری از کارشناسان و متخصصان در این زمینه این است که تنها بخشی از درآمد و سرمایه خود را وارد این بازار کنید. لذا منطقی ترین و هوشمندانه ترین کار این است که اگر قصد دارید به صورت حرفه ‌ای در این بازار فعالیت کنید و بورس را به عنوان شغل خود انتخاب کنید به فکر یک منبع درآمد جانبی و کمکی نیز باشید. همچنین توجه داشته باشید که لازم است تا همانند یک شیفت شغلی و یا حتی بیشتر، روزانه ساعات مشخصی را به فعالیت و آموزش در این زمینه بپردازید.

سخن آخر

در پاسخ به سوال آیا بورس شغل است؟ همانطور که گفته شد، پیشنهاد و توصیه اکید کارشناسان این است، که همواره به فکر یک منبع درآمد جانبی در کنار فعالیت در بازار بورس باشید. اما به هر حال توجه به نکات زیر برای کسب موفقیت در بازار بورس، خالی از لطف نیست.

  • با دانش و آگاهی کافی وارد بازار بورس شوید
  • در دوره های آموزشی بورس شرکت کنید
  • به فکر یک منبع درآمد جانبی برای خود باشید
  • کتاب های زیادی در این خصوص مطالعه کنید
  • با افراد متخصص و با تجربه در ارتباط باشید
  • همواره اطلاعات و دانش خود را به روز کنید
  • در شروع کار از یک شرکت سبدگردان کمک بگیرید
  • به هیچ عنوان عجولانه تصمیم به خرید و فروش نگیرید
  • به هیچ عنوان همه ی سرمایه زندگی خود را وارد بورس نکنید
  • تجربه ها و نکات کلیدی افراد متخصص را یادداشت و به کار بگیرید
  • به تحلیل و آنالیز روند صعودی و یا نزولی بازار در سال های گذشته بپردازید.

از این که تا پایان مقاله آیا بورس شغل است؟ همراه ما بودید، صمیمانه از شما سپاس گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا