آموزش بورس

چه کسانی در بورس ممنوع المعامله هستند؟

یکی از سوالات اساسی که شاید برای سرمایه گذاران و صاحبان سهام پیش بیاید میتواند این باشد که آیا افرادی هستند که در بورس ممنوع المعامله می شوند؟ چگونه یک نفر در بورس ممنوع المعامله میشود؟ چه کسانی در بورس ممنوع المعامله هستند؟ باید پاسخ بدهیم که بله طبق شرایط و ظوابط خاصی میشود که شخص در بورس ممنوع المعامله بشود و نتواند در بورس معامله کند.


مواردی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

  • ممنوع المعامله به چه معناست؟
  • انواع افراد ممنوع المعامله
  • چه کسانی در بورس ممنوع المعامله هستند؟
  • نحوه رفع ممنوع المعامله سهامداران

ممنوع المعامله به چه معناست؟


همانطور که از عنوانش پیداست به سهامدار و افرادی گفته میشود که نمیتوانند در بازار بورس و یا فرابورس فعالیت کنند و معامله ای به انجام برسانند و سهامی را خریداری و یا به فروش برسانند. البته این ممنوعیت میتواند به طور کلی باشد، که در این صورت قانون گذار این فرد را در مداخله اموال خود به صورت کلی ممنوع کرده است. یا میتواند به صورت نسبی باشد که در این صورت، قانون گذار فرد را از مداخله از قسمتی و بخشی از اموال خود منع کرده است.


کد بورسی آفلاین چیست؟

کد بورسی چند رقمی است؟

بعد از دریافت کد سجام چه کنیم؟

ثبت نام در سامانه سجام به چه صورت است؟

انواع افراد ممنوع المعامله


در این راستا افرادی هستند که نمیتوانند در بازار بورس و فرابورس فعالیت کنند که به شرح زیر هستند:

  1. افرادی که از سلامت عقلی برخوردار نیستند. افرادی که بالغ،عاقل و رشید نیستند.
  2. تجار ورشکسته
  3. محکومین دادگاه ها

چه کسانی در بورس ممنوع المعامله هستند؟


ممنوعیت در بورس میتواند دلایل مختلفی داشته باشد و برای هر کسی پیش بیاید ولی یکی از بارزترین دلایلی که باعث میشود شخصی در بورس ممنوع المعامله بشود عدم استفاده طولانی مدت از کد بورسی است و اگر کسی از کد بورسی خود در طولانی مدت استفاده نکند ممنوع المعامله میشود و برای رفع این ممنوع المعامله بودن باید اقدام کند.

افراد ممنوع المعامله در بورس
افراد ممنوع المعامله در بورس

در این راستا اگر سوالی برایتان پیش آمد میتوانید با تماس به شماره های زیر اقدام کنید:

۱۵۶۹

یکی دیگر از دلایلی که سهامداران و سرمایه گذاران در بورس ممنوع المعامله می شوند این است که افراد بیش از 50 میلیون دارایی دارند و تقریبا 2 سال است که اقدام به فروش سهام خود نکرده اند و این افراد با محدودیت ممنوع المعامله مواجه میشوند چرا که با وضع چنین قانونی به دنبال حفاظت از دارایی صاحبان سهام و سرمایه گذاران هستند. این ممنوع المعامله بودن در قالب اخطاری و با نمایش جمله ای “سهامدار ممنوع المعامله می باشد” برای سهامدار ظاهر میشود.


نحوه رفع ممنوع المعامله سهامداران


در این قسمت از پست قصد داریم که نحوه رفع ممنوع المعامله سهامداران را بررسی کنیم.

در قسمت فوق به این موضوع اشاره کردیم که یکی از دلایل ممنوع المعامله شدن در بورس عدم استفاده طولانی مدت از کد بورسی است که برای رفع ممنوع المعامله بودن به منظور عدم استفاده از کد بورسی در طولانی مدت باید اینترنتی اقدام کنید و در سایت سجام ثبت نام کنید و به سایت یکپارچه ذی نفعان شرکت سپرده گذاری مرکزی تسویه وجوه در نشانی ddn.csdiran.com رفته و گزینه میز خدمت الکترونیک را انتخاب و گزینه رفع ممنوعیت معامله بودن را کلیک کرد و فرآیند را دنبال کنید.

دلیل دیگری که سهامداران ممنوع المعامله می شدند این بود که دارایی بیش از 50 میلیون داشته و تا 2 سال اقدام به فروش آن نکرده اند. برای رفع این نوع از ممنوعیت در معامله باید به سایت سجام وارد شوند و ثبت نام کنند و با انتخاب میز خدمت الکترونیک یک صفحه جدیدی باز میشود که با کلیک کردن  گزینه ثبت سفارش و انتخاب موضوع خود و انتخاب درخواست رفع ممنوعیت و پر کردن ادامه مراحل، رفع ممنوع المعامله را تکمیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا