آموزش بورسسبدگردان ها و کارگزاری ها

در مقایسه شرکت های سبدگردان این نکات رو مورد بررسی قرار دهید

در این مطلب قصد داریم به بیان نکاتی بپردازیم که در مقایسه شرکت های سبدگردان بسیار کارآمد می باشد. شرکت های سبدگردان برای بهبود بخشیدن به داد و ستد های بورسی سرمایه گذاران روی کار آمدند و به نوعی وکیل سرمایه گذاری افراد در بورس بشمار می آید.

سرمایه گذارانی به روش های تحلیل سهام (تحلیل بنیادی ، تحلیل تکنیکال) آشنایی ندارند و یا فرصت یادگیری آن را ندارند می توانند با کمک شرکت های سبدگردان در این بازار سرمایه گذاری موفق داشته باشند. در ادامه شما را با روش های مقایسه شرکت های سبدگردان آشنا می کنیم.

پیش از این مطالبی در رابطه با رتبه بندی سبدگردان و چگونه بهترین شرکت سبدگردان سال 99 را تشخیص دهیم منتشر نمودیم که می توانید در صورت علاقه مندی مطالعه نمایید.

مقایسه شرکت های سبدگردان چگونه است؟

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم شرکت های سبدگردان با توجه به ریسک پذیر و یا ریسک گریز بودن سرمایه گذاران سبد سرمایه گذاری اختصاصی یا صندوق سرمایه گذاری مشترک را به آنها معرفی می نمایند و آنها با بکارگیری تجربه و امکانات نرم افزاری سهام خوب برای سرمایه گذاری تشخیص داده مدیریت سبد (سبدگردانی) و مسئولیت معاملات بورسی را بر عهده می گیرند از این رو جهت تشخیص یک شرکت سبدگردان حرفه ای باید به مقایسه آنها بپردازیم.

با مزایای صندوق های سرمایه گذاری آشنا شوید

برخی از سرمایه گذاران بر این باورند که مقایسه شرکت سبدگردان کار بسیار سخت و دشواری است اما امکان پذیر است. از آنجایی که بازار بورس ایران تحت تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی قرار می گیرد و افت و خیز های زیادی دارد نمی توان از رو عملکرد 1 و یا 2 سال اخیر شرکت های سبدگردان ، آنها مورد قضاوت قرار داد.

از این رو بهتر است جهت مقایسه شرکت های سبدگردان کافیست عملکرد 5 سال اخیر، خدمات قابل ارائه ، مجوز رسمی و سامانه معاملاتی آنها را بررسی نمایید.

  • بررسی مجوز رسمی شرکت های سبدگردان

همانطور که می دانیم شرکت های سبدگردان راهکاری است که سازمان بورس اوراق بهادار برای افرادی که می خواهند به روش غیر مستقیم در بورس سرمایه گذاری کنند می باشد از این رو باید شرکتی که انتخاب می کنید از صحت مجوز آن اطمینان جاصل فرمایید.

  • بررسی عملکرد 5 سال اخیر شرکت های سبدگردان

بررسی عملکرد 5 سال اخر شرکت های سبدگردان یکی از مهمترین آیتم های مقایسه سبدگردان ها می باشد . زیرا با توجه به نرخ سودی شرکت های سبدگردان در 5 سال اخیر برای سرمایه گذاران کسب نمودند می توان تشخیص داد که آیا کارشناسان آن شرکت از تجربه کافی برخوردار هستند یا خیر؟

  • بررسی خدمات قابل ارائه شرکت های سبدگردان

یکی از فاکتور هایی که در مقایسه شرکت های سبدگردان باید مورد بررسی قرار بگیرد خدمات قابل ارائه شرکت های سبدگردان می باشد.

در شرایط کنونی تقریبا میشه گفت کار شرکت های سبدگردانی به نوعی رقابتی شده و همه آنها سعی بر ارائه بهترین خدمات همچون اطلاع رسانی و ارائه گزارشات منظم ، تنظیم قرارداد ، پشتیبانی و… را به سرمایه گذاران خود دارند.

  • بررسی میزان کارمزد دریافتی

شرکت های سبدگردان در قابل ارائه خدمات و سبدگردانی (مدیریت پرتفوی) از سرمایه گذاران کارمزد دریافت می نمایند این کارمزد ها شامل کارمزد ثابت و کارمزد مبتنی بر عملکرد می باشد.

کارمزد مبتنی بر عملکرد به این معناست که کارمزد مطابق با میزان درصد بازدهی کل سبد در طول دوره یکساله، محاسبه و از سرمایه گذار اخذ می گردد و اما کارمزد ثابت شرکت های سبدگردان به‌طور سالانه و در انتهای قرارداد و به صورت درصدی از سرمایه نهایی دریافت می‌گردد.

در مقایسه شرکت های سبدگردان نباید زیاد بر روی درصد کارمزد آنها متمرکز شد، بطور مثال اگر شرکتی عملکرد 5 ساله خوبی داشته و نرخ سود قابل قبولی را برای سرمایه گذار خود کسب نموده اما نباید به دلیل کارمزد بیشتری که نسبت به سبد گردان ها با عملکرد ضعیف دریافت می نمایند کنار گذاشته شود.

کلام آخر

این مقاله جهت آشنایی شما عزیزان با نحوه مقایسه شرکت های سبدگردان جمع آوری شده و سرمایه گذاران باید به نکاتی که در انتخاب یک سبدگردان با تیم حرفه ای کمک می کند توجه شود.

از آنجایی که سود شرکت های سبدگردان در گرو سود سرمایه گذاری افراد می باشد، آنها سعی دارند تا سود حداکثر بازار سرمایه را برای مشتریان خود کسب کنند تا در نهایت خودشان نیز از سود خوبی بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا