آموزش بورس

معایب نوسان گیری در بورس چیست و چه ضرری برای بازار و سهامداران دارد؟

در پست های گذشته به ” نوسانگیری در بورس” اشاره کردیم و گفتیم که نوسانگیری در بورس به چه معناست؟ و به چه کسی نوسانگیر میگویند؟ همان طور که گفتیم نوسان گیری به معنی کسب سود در بورس در بازه زمانی کوتاه است اما اشکال این کار چیست و چرا می گویند نوسان گیری برای بازار سرمایه مشکل یساز است. در این پست قصد داریم به این سوال  پاسخ بدهیم که ” معایب نوسان گیری در بورس چیست؟ ” و چرا نوسان گیری بد است؟

نوسانگیری در بورس به چه معناست؟
نوسانگیری در بورس به چه معناست؟

مباحثی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

  • نوسانگیری در بورس به چه معناست؟
  • به چه کسی در بورس نوسانگیر می گویند؟
  • نوسانگیری روزانه در بورس
  • معایب نوسانگیری در بورس چیست؟

نوسانگیری در بورس به چه معناست؟


زمانی که قیمت سهم ها در بازار بورس ثبات خاصی ندارند به طور دائم با نوسان رو به رو هستند و قیمت ها مدام کاهش پیدا کرده و یا افزایش می یابند. در واقع قیمت ها از الگوی خاصی پیروی نمی کند، در این میان افرادی هستند که از این نوسان قیمت ها به سود خود استفاده می کنند که به این عمل نوسانگیری و به این افراد نوسان گیر می گویند.

واضح است که همه مردم علاقه به کسب سود بیشتر دارند و یکی از علت هایی که افراد در بازار بورس و فرابورس اقدام به فعالیت و داد و ستد و معامله می کنند این است که میتوانند در بازار بورس سود بیشتری بدست آورند. اگر در این میان افرادی باشند که با استفاده از دانشی که از تحلیل تکنیکال، بنیادی و تابلو خوانی در بورس بتوانندبدست آورده اند بتوانند سود بیشتری کسب کنند حتما این کار را انجام می دهند. پس چرا می گویند نوسان گیری دارای معایبی است و سهامداران باتجربه آن را توصیه نمی کنند. چه ایرادی دارد که افراد بتوانند از نوسان قیمت ها به نفع خود استفاده کنند و سود بسیاری بدست بیاورند؟

نوسانگیری در بورس در واقع باید در کوتاه مدت اتفاق بیفتد و افراد از نوسان قیمت ها در کوتاه مدت استفاده کنند. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که نوسانگیری از ریسک بالایی برخوردار است و افرادی که میخواهند نوسانگیری کنند باید قدت ریسک پذیری بالایی داشته باشند. اما دلیل اینکه به توضیح سوال ” نوسانگیری در بورس به چه معناست؟ ” پرداختیم این است که، می خواهیم پاسخ ” معایب نوسانگیری در بورس چیست؟ ” را بدست آوریم.


به چه کسی در بورس نوسانگیر می گویند؟


با توجه به توضیحاتی که در مورد نوسانگیری در بورس ارائه شد، سوالی که مطرح میشود این است که  نوسانگیر چه کسی است؟ به چه کسی در بورس نوسانگیر می گویند؟

به افرادی که در بازه زمانی کوتاه‌مدت کارکرده و از نوسان قیمت‌ها بهره می‌گیرند، را نوسان گیر می‌گویند. نوسانگیران به دو دسته تقسیم میشود که در پست نوسانگیری در بورس یعنی چه؟ در مورد آن توضیح داده ایم.


 


نوسانگیری روزانه در بورس

نوسانگیری روزانه در بورس
نوسانگیری روزانه در بورس

افرادی هستند به صورت روزانه از نوسان قیمت ها در بورس استفاده می کنند و نوسانگیری می کنند. در 5 مهر ماه سال 1399 نظارت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی، سرمایه گذاران وسهامدارانی که سهام یک نماد بورسی را خریداری کرده باشند و نمی توانند در همان روز تعداد خریداری شده سهام را به فروش برسانند و به عبارتی نوسانگیری روزانه در بورس ممنوع شد. اما معایب نوسان گیری در بورس چیست که باعث شد برای پایان اصلاح بورس آن را باطل کنند؟ آیا نوسانگیری روزانه باعث ایجاد اختلال در بازار شده است؟


معایب نوسان گیری در بورس چیست؟


توضیحات مختصری درباره نوسان گیری ارائه دادیم و اکنون می خواهیم به مطلب اصلی یعنی معایب و مشکلات نوسانگیری بپردازیم. همانطور که در قسمت های قبل ذکر شد، نوسانگیری ریسک بالایی دارد و همان اندازه که ممکن است سود زیادی نسیب نوسان گیر کند اگر نوسانگیر از دانش خوبی برخوردار نباشد با یک اشتباه به سادگی مبلغ بسیار زیادی را از دست می دهد. تشخیص اینکه چه زمانی در یک سهم وارد و چه زمانی از آن خارج شویم به سادگی امکان پذیر نیست و به خصوص در شرایطی که بازار غیر قابل پیش بینی باشد ریسک بیشتری را به همراه دارد.

یکی دیگر از معایب نوسانگیری در بورس ایجاد حباب قیمتی است که باعث میشود بسیاری از افرادی که در نوسانگیری تازه وارد هستند متحمل ضرر بشوند زیرا بسیاری از افرادی که اقدام به نوسانگیری میکنند از شایعات و خبر های دروغین برای بالا بردن ارزش بازاری برخی سهم ها استفاده می کنند و در آخر در زمان مناسب از سهام خارج میشوند و فقط سهام یک شرکت که ارزش چندانی ندارد را در کوتاه مدت افزایش داده و پس از خروج سهام شرکت ذکر شده با افت بیشتری رو به رو میشود.

از مهمترین معایب نوسان گیری در بورس باید به این موضوع اشاره کنیم که عدم آگاهی کامل از نوسانگیری و نحوه نوسانگیری میتواند به فرد نوسانگیر ضرر های بسیار زیادی را وارد کند. گاهی دیده شده پیش بینی های فرد نوسان گیر درست از آب در نمی آید و فرد در سهام خریداری شده خود گیر می افتد و با صف فروش سنگین مواجه می شود که امکان بیرون آمدن از آن وجود ندارد. تصور کنید این سهم چند روز متوالی ارزش خود را از دست بدهد به خصوص اگر فرد نوسان گیر سرمایه زیادی را صرف این کار کرده باشد مقدار ضرری که متوجه او می شود نیز بیشتر خواهد بود.

یکی از معایب نوسان گیری در بورس این است که به سرمایه زیادی نیاز دارد گرچه خیلی ها با سرمایه کم هم اقدام به نوسانگیری می کنند و پس از یک یا دو روز مثبت خوردن سهم خود را می فروشند اما اگر مبلغ پایین باشد سود نیز کمتر خواهد بود و با توجه به مالیات و کارمزد خرید و فروش در بورس سود شما کمتر نیز می شود.

مهمترین اشکال و عیب نوسان گیری این است که با سودی که شما کسب می کنید عده زیادی متضرر می شوند البته ذات بازار سرمایه خرید و فروش است و این موضوع هم عادی است که عده ای سود و عده ای ضرر کنند اما اگر نوسانگیران با اقداماتی مانند ثبت سفارشات خرید بی اساس و جعلی و یا انتشار اخبار کذب سعی در ایجاد صف های خرید و یا فروش نمایند و بعد از اینکه مردم عادی سرمایه های خود را در یک سهم وارد کردند از آن خارج شوند و با این کار سود کسب کنند این کار ناعادلانه است و علاوه بر جنبه اخلاقی باعث بی اعتمادی سهامداران به بازار بورس می شوند.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود بگوییم نوسان گیری خوب نیست این است که امکان تحلیل برای سهم را از بین می برد و بازار را تبدیل به مکانی می کند که در آن نقش شایعات و اخبار پررنگ تر از تجربه و تحلیل می شود.

در کل شاید نوسان گیری برای عده ای سود آور باشد اما با توجه به تجربه افراد موفق بورس و معایب نوسان گیری در بورس که ذکر شد توصیه می شود سهامدارای را جایگزین نوسان گیری کنیم تا بازار سرمایه از امنیت خارج نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا