آموزش بورس

نوسان گیری در بورس یعنی چه؟

افرادی که وارد بورس می شوند هدفشان کسب سود بیشتر است یعنی میتوان گفت هدف اکثر افراد در بازارها و کسب و کارها بدست آوردن سود بیشتر است که امری طبیعی است و در این حوزه مبحثی را میتوانیم مطرح کنیم مثل“نوسان گیری در بورس یعنی چه؟” که به کسب سود بیشتر در زمان کوتاه مدت کمک شایانی می کند و در پست امروز قصد داریم در مورد “نوسان گیری در بورس به زبان ساده “ صحبت کنیم.

نوسان گیری در بورس چیست؟

افراد حاظر و فعال در بازار بورس و بازار فرابورس هدفشان کسب سود بیشتر در کوتاه ترین زمان ممکن است که همین موضوع باعث شده اصطلاحاتی مانند: نوسان قیمت، نوسان گیر و نوسان گیری داشته باشیم. باید گفت که نوسان گیری کار آسانی نیست و حتما به دانش و مهارت حرفه ایی مانند تابلو خوانی و بازار خوانی نیاز دارد تا مبادا ضرری به سرمایه و سهام شخصی سرمایه گذاران وارد شود اما یکی از نکات مثبت نوسان گیری این است که شما اگر دانش کافی و مناسبی را در بازار بورس و فرابورس و به خصوص در تابلوخوانی و بازار خوانی داشته باشید در کوتاه مدت به سود زیادی خواهید رسید.

منظور از نوسان در بورس چیست؟ به تغییرات قیمت سهام در کوتاه مدت نوسان می گویند در این میان افرادی هستند که میخواهند از این نوسان استفاده کنند که به آن ها نوسان گیر می گویند. همانطور که در بالا ذکر شد نوسانگیری کار ساده ای نیست و نیازمند دانش و مهارت حرفه ای است و با استفاده از تابلوخوانی و بازار خوانی می توانید در کوتاه مدت سود بسیاری کنید و به عبارتی نوسان گیری کنید.

نوسان گیری در بورس یعنی چه؟
نوسان گیری در بورس یعنی چه؟

نحوه نوسان گیری به چه صورت است؟

همین نوسان گیران خود به 2 دسته مجزا تقسیم می شوند: دسته اول، ابتدا شروع به خریدهای پله‌ای در سهم می‌کنند افرادی هستن که موج صعودی سهم را آغاز می‌کنند و وقتی اخبار مثبت سهم منتشر شد دسته دوم وارد سهم شده و سوار بر موج می‌شوند و پس از افزایش قیمت سهم و تشکیل صف خرید برای سهم مورد نظر دسته اول باید از سهم خارج شوند اگر دسته دوم نوسان گیر شانس خوبی داشته باشند و شرکت دلایل بیشتری جهت رشد قیمتی داشته باشد، روند صعودی، مدتی دیگر دوام می‌یابد و دسته دوم هم می‌توانند از نوسانات قیمت سود کسب کنند وگرنه صعود سهم، پس از خروج دسته اول پایان یافته و دسته دوم با زیان مواجه می‌شوند.

روش های نوسان گیری

برای نوسان گیری روش هایی موجود است اما نباید از این نکته غافل شد که باید دانش و مهارت بسیاری داشته باشید اما در این میان میتوانید از مهارت تحلیل تکنیکال یا فنی استفاده کنید در این تحلیل استفاده از نمودارها طبق تحلیل آن ها صورت میگیرد. استفاده از اطلاعات پنهان شرکت‌ها هم ممکن است اطلاعاتی مانند افزایش سود، افزایش سرمایه و… را زودتر افشا کنند که نوسان گیران با خرید این سهم ها با رشد قیمت و فروش آن سهام ها به قیمت بالاتر سود خوبی می کنند. بازه‌های مختلفی برای درصد سود نوسان‌ گیری وجود دارند به طور مثال ۳ تا ۱۰ درصد یا ۵ تا ۱۵ درصد. برخی یک روز تا سه روز و یک هفته، حتی یک ماه را بازه نوسان ‌گیری در نظر می‌گیرند. آگاهی از این موضوع که افرادی هستند که موجی را برای یک سهام به وجود می آورند تا مردم سوار بر این موج بشوند در حالی که شاید هیچ دلیل منطقی و اقتصادی قانع کننده ایی برای رشد قیمت این سهام وجود نداشته باشد و در این صورت ظرف مدت کوتاهی به سود مورد نظر خود می‌رسد و این سهامداران خرد هستند که دچار ضرر و زیان می‌شوند.

نوسان گیری معمولاً در کدام حالت بازار انجام می‌شود؟

همانطور که در بازار بورس فعال هستید می دانید که بازار 3 حالت دارد، صعودی است یا نزولی است و یا خنثی است که برای هرکدام از این حالت ها باید استراتژی مخصوص داشت به طور مثال: در بازار صعودی، مناسب‌ترین استراتژی خرید و نگهداری است و در بازار نزولی نظاره‌گر بودن و ورود در پایان روند نزولی است اما برای نوسان گیری بازار خنثی بهترین زمان است.

نکات مهم در نوسان گیری که باید به آن ها توجه داشته باشیم

تا اینجایدرباره اینکه نوسان گیری در بورس یعنی چه؟ صحبت کردیم در ادامه به نکات مهمی که در رابطه با نوسانگیری در بورس وجود دارد اشاره می کنیم. نباید در باتلاق نزول قیمت فرو بروید. زمانی پیش می آید که قیمت یک سهم کاهش پیدا می کند و سرمایه گذاران و سهامداران برای خود یک حد ضرر انتخاب نکرده اند و با کاهش این قیمت سهام مجدد به خرید سهام میکنند که این کاری عاقلانه نیست این زمانی است که دسته اول از سهم خارج شده اند و دسته دوم هنوز در خرید سهم اصرار میورزند در حالی که قیمت نزولی است. از احساسات خود استفاده نکنید و سعی در کنترل تمرکز خود داشته باشید و عجولانه تصمیم نگیرید.

اما موضوعی که در سوال نوسان گیری در بورس یعنی چه؟ مطرح است این است که آیا ضرر و مشکلاتی هم به بار می آورد؟

نوسان گیری چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

نوسان گیری چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟
نوسان گیری چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

به وجود آمدن حباب قیمتی که توسط همان بازیگران نوسان گیر اتفاق می افتد و باعث میشود سهام یک شرکت که هیچ دلیل منطقی اقتصادی ندارد رشد کند و در یک بازه زمانی کوتاه مدت رشد سهام آن افزایش بسیاری کسب میکند و با گذشت زمان یک دفعه کاهش چشم گیری می کند و به عبارتی ارزش غیر واقعی به او داده می شود. اما نکته ایی که جالب است که بدانید این است که اگر به دفعات و در بلند مدت نوسان گیری کنید سودی به دست نمی آورید و مضر است.

نوسان گیری بهتر است یا سهامداری؟

این سوالی است که افراد می پرسند اما برای پاسخ صحیح دادن به این سوال لازم است که به مفهوم و چیستی نوسانگیری و سهامداری بپردازیم که در قسمت بالاهمه مفاهیم نوسانگیری را توضیح دادیم. اما این دو موضوع متفاوت و مختلفی از یکدیگر هستند که قابل مقایسه نیستند.

حکم شرعی نوسان‌گیری در بورس

سوالی که در ذهن اکثر افراد شاید به وجود بیاید این باشد که نوسانگیری حلال است و حکم شرعی نوسان‌گیری در بورس چیست. باید گفت که به گفته مقام معظم رهبری :

از آنجا که نوسان گیری در بازار بورس روش های مختلفی دارد، در صورتی اشکال ندارد که مخالف ظوابط شرع و قانون و مقررات مربوطه نباشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا