آموزش بورس

نوسانگیری در بورس حلال است یا حرام؟

بورس به جایگاهی برای کسب سود بیشتر در زمان کوتاه تبدیل شده و همه افرادی که در بازار بورس و فرابورس فعالیت دارند هدفشان کسب سود است اما افراد گاهی نمیدانند که برای کسب سود بیشتر باید از دانش و آگاهی مناسبی برخوردار باشند زیرا در غیر این صورت به جای کسب سود، ضرر هم متحمل میشوند. نوسان گیری به معنی سود بیشتر در زمان کوتاه تر است به این معنی که افرادی در بازار سرمایه وجود دارند که به آن ها نوسانگیر می گویند این افراد با خرید هدفمند تقاضای دروغین پیرامون یک سهم ایجاد می کنند تا قیمت سهم بالا برود و بتوانند سهم خود را در قیمت بالا بفروشند. این کار باعثم ی شود عده ای که در قیمت بالا به سهم ورود می کنند با افت قیمت سهم مواجه شوند و متضرر شوند. حال سوالی که خیلی از افراد می پرسند این است که “نوسان گیری در بورس حلال است یا حرام؟” حکم شرعی نوسان گیری در بورس چیست؟

البته در بازار بورس نظرات متفاوتی درباره نوسان گیری وجود دارد و عده ای نوسانگیری را نه تنها یک فعالیت مضر نمی دانند بلکه آن را باعث ایجاد سرزندگی در بورس قلمداد می کنند. حال ببینیم حکم شرعی نوسان گیری در بورس از نظر مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم شیرازی چیست؟

مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال نوسانگیری در بورس حلال است یا حرام؟ فرموده اند:

“از آنجا که نوسان گیری در بازار بورس روش های مختلفی دارد، در صورتی اشکال ندارد که مخالف ظوابط شرع و قانون و مقررات مربوطه نباشد.”

 با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، چنانچه نوسانگیری با رعایت قوانین و ضوابط باشد حلال است.

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به سوال آیا نوسانگیری در بورس حرام است؟

“اگر قیمت سهمی را بدون اینکه ارزش ذاتی داشته بشد با بازارسازی افزایش یا کاهش دهند، نوعی تبانی است و اشکال دارد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا