آموزش بورس

مرحله پیش گشایش چیست و نحوه ثبت سفارش در این مرحله چگونه است؟

در این پست به بیان مرحله پیش گشایش در بازار بورس چیست و چگونه در این مرحله ثبت سفارش نماییم؟ می پردازیم.

یکی از اصطلاحات پرکاربرد بازار بورس ایران ، مرحله پیش گشایش می باشد. ثبت سفارش در این مرحله می تواند در شرایطی که نمادی صف خرید و یا صف فروش سنگین دارد انجام معاملات را آسان تر کند.

به طور کلی به 30 دقیقه قبل از شروع معاملات که امکان ثبت سفارش خرید و فروش سهامداران وجود دارد و می توان گفت به تقریبا روند بازار را مشخص می کند را مرحله پیش گشایش بازار بورس می گویند.

مرحله پیش گشایش در بورس یعنی چه ؟

مرحله پیش گشایش در بورس یعنی چه ؟

اینکه مرحله پیش گشایش چیست؟ و یا منظور از بدون مرحله پیش گشایش در بورس چه می باشد؟ سوال بسیاری از نو سهامدارانی است که می خواهند در رابطه با اصطلاحات بازار بورس اطلاعات کافی کسب نمایند.

بطور خلاصه میتوان گفت که به اولین مرحله از بازار که تقریبا بیانگر روند آن روز بازار را نشان می دهد و از اهمیت بالایی برخوردار است را مرحله پیش گشایش می گویند.

کشف قیمت یکی از اهداف مرحله پیش گشایش در بازار بورس می باشد. به عبارتی سهامداران و سرمایه گذاران بازار بورس با توجه به انتشار اخبار روز گذشته اقدام به ثبت سفارش در مرحله پیش گشایش می نماید و کشف قیمت از این طریق ممکن می شود.

مرحله پیش گشایش چه زمانی است و مزایای آن چیست؟

می دانیم که از شنبه تا چهارشنبه در ساعات 9 الی 12:30 امکان انجام معاملات برخط و ثبت سفارش خرید و فروش سهام وجود دارد اما سهامداران می توانند سفارش خود را در 8:30 الی 9 صیح که به مرحله پیش گشایش می باشد ثبت نمایند و یا آن را ویرایش و یا حذف نمایند و تا پایان ساعات معاملاتی منتظر ثبت و تایید سفارشات خود باشند بعد از اتمام ساعت پیش گشایش، مرحله گشایش است که مچینگ نیز نامیده می شود.

همانطور که در ابتدا اشاره شد مرحله پیش گشایش از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اگر این مرحله به درستی و بدون اخلال انجام شود می تواند به عنوان یک عامل موثر بر روی قیمت معاملات تاثیر گذار باشد و همه اینها به صحیح بودن فرایند دوره پیش گشایش و پرهیز از درج قیمت های غیر واقعی از سوی معامله گران وابسته است.

اهمیت مرحله پیش گشایش در چیست؟

شاید در حالت عادی و انجام معاملات در نماد هایی که صف خرید و صف فروش ندارند مرحله پیش گشایش بی معنی به نظر آید اما زمانیکه برای خرید و یا فروش سهامی صف سنگین باشد سهامداران تمام تلاش خود را می کنند تا سفارش خود را در دقایق اولیه مرحله پیش گشایش به ثبت برسانند و در چنین شرایطی اهمیت این مرحله مورد توجه واقع می شود.

در مرحله پیش گشایش بازار بورس، هر چه سریعتر اقدام به ثبت سفارش نمایید امکان اینکه در صف های سنگین خرید و فروش موفق باشید بیشتر است. سرمایه گذارانی که برای رهایی از ماندن در صف به ثبت سفارش در مرحله پیش گشایش رو می آورند به اصطلاح سر خطی زدن می گویند.

البته در این بین افرادی نیز هستند که با ثبت سفارش خرید و یا فروش سنگین (حجم بالا) باعث فریب سرمایه گذاران تازه وارد می شوند. یعنی سرمایه گذاران تازه وارد با مشاهده حجم سفارشات نمادی، اقدام به ثبت سفارش می نمایند درحالیکه شخصی که سفارش خرید و یا فروش سنگین خود را در مرحله پیش گشایش ثبت کرده را در دقایق پایانی آن لغو می نماید و دیگران را فریب می دهد.

از این رو بهتر است که از یک استراتژی سرمایه گذاری در بورس استفاده نمایید و هیچ گاه بدون آگاهی و فقط با مشاهده حجم سفارشات اقدام به انتخاب سهم برای سرمایه گذاری نکنید.

بیشتر بخوانید : چگونه بهترین سهم برای خرید در بورس را شناسایی کنیم؟

بازگشایی نماد بدون مرحله پیش گشایش در بورس یعنی چه؟

البته نمادهایی نیز وجود دارند که راس ساعت 9 صبح امکان انجام معاملات و ثبت سفارش خرید و فروش وجود دارد که به آنها بازگشایی بدون مرحله پیش گشایش می گویند.

البته لازم به ذکر است که بسیاری از نمادها به دلایل مختلفی همچون تشکیل مجمع جهت افزایش سرمایه و یا افشار اطلاعات گروه الف و افشای اطلاعات گروه ب ، به اصطلاح متوقف می شوند که امکان دارد بازگشایی آنها با مرحله پیش گشایش و یا بدون مرحله پیش گشایش صورت پذیرد.

نحوه انجام معاملات در مرحله پیش گشایش

همانطور که اشاره شد ، هدف اصلی مرحله پیش گشایش ارائه قیمت های مختلف از سوی معامله گران بورس می باشد که با توجه به آن می توان کشف قیمت نمود.

نحوه انجام معاملات در مرحله پیش گشایش به این صورت می باشد که افراد در مرحله پیش گشایش قیمت مورد نظر سفارش خود را ثبت می کنند اما باید بدانید که تایید نهایی سفارش آنها قطعی نخواهد بود زیرا سفارشات آنها باید توسط ناظران بازار و همچنین بازرسان بورس کالا مورد بررسی قرار گیرد.

در چه شرایطی سفارشات ثبت شده در مرحله پیش گشایش حذف می شود؟

با توجه به توضیحاتی که تا به این بخش از مقاله خدمت شما عزیزان ارائه شد قطعا این سوال برایتان پیش خواهد آمد که “در چه شرایطی سفارشات ثبت شده در مرحله پیش گشایش حذف می شود؟” 

یکی از دلایل حذف سفارش سهامدارانی که در مرحله پیش گشایش ثبت سفارش نمودند ، ثبت قیمت غیر واقعی است یعنی سفارش آن دسته از سهامدارانی که در این مرحله سفارشاتی با قیمتی بالاتر از ارزش اسمی سهام ثبت می کنند حذف می گردد.

سفارش افرادی که ثبات عملکرد ندارند و دائم در حال حذف و ویرایش سفارش هستند نیز تایید نخواهد شد.

سفارش سهامدارانی که تصمیم دارند به قیمتی که در مرحله گشایش یا مچینگ باز می شود سفارش خود را ثبت کند و قیمتی بالاتر یا پایینتر از سرخط را با توجه به وضعیت معامله خود (خرید یا فروش) در نظر می گیرد نیز تایید نخواهد شد.

اگر سفارشات سرمایه گذاران بازار بورس در لحظات پایانی مرحله پیش گشایش ثبت شود و یا سفارش خود را بعد از کشف قیمت و قیمت های سرخط وارد نمایند در پروسه کشف قیمت اخلالی بوجود نخواهد آمد.

قیمت نظری گشایش چیست؟

یکی از اصطلاحات دیگر “قیمت نظری گشایش” می باشد. به قیمتی که سهامداران در مرحله پیش گشایش با هم به توافق می کنند را قیمت نظری می گویند.

کلام آخر

هدف از انتشار این مقاله بیان مرحله پیش گشایش چیست و نحوه ثبت سفارش در این مرحله چگونه است؟ می باشد. امیدوارام که با مطالعه این مقاله پاسخ تمامی سوالاتی که در این باره در ذهن داشتید را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا