آموزش بورس

افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب در بورس یعنی چه؟

اگر کمی اخبار بورس را دنبال کرده باشید حتما اصطلاح افشای اطلاعات با اهمیت را شنیده اید اطلاعات با اهمیت به دودسته افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب تقسیم می شوند. در صورتی که برای سهمی این اتفاق بیافتد قوانینی برای آن وضع می شود که در ادامه بررسی می کنیم.

افشای اطلاعات با اهمیت چیست؟

افشای اطلاعات یکی از مواردی است که باعث توقف نماد می شود و ممکن است سهم مورد نظر برای مدت طولانی متوقف شود. افشای اطلاعات عامل مهمی در تغییر قیمت سهم است و علت ان این است که حتما اتفاق مثبت یا منفی مهمی در مورد آن شرکت رخ داده که می تواند ارزش سهام ان شرکت را بالا ببرد و یا باعث ریزش آن شود. این اطلاعات می تواند مواردی مانند خسارات جدی وارد آمده به شرکت، انعقاد یک قرارداد مهم و سودآور و ….

همچنین بخوانید: بهترین کارگزاری های بورس در سال 98-99

اطلاعات با اهمیت به دو دسته اطلاعات با اهمیت گروه الف و اطلاعات با اهمیت گروه ب تقسیم می شوند. این تقسیم بندی برای نشان دادن درجه و اهمیت اطلاعات می باشد که در زمان ارسال خبر به سامانه کدال، در عنوان آن یا در پیام ناظر قید میگردد. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد:

در زیر می توانید لیست اطلاعات با اهمیت گروه الف و اطلاعات با اهمیت گروه ب را ببینید.

افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب در بورس یعنی چه؟

افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف یعنی چه؟

زمانی که سهمی افشای اطلاعات از نوع الف می دهد دامنه قیمتی بدون محدودیت است. طبق مقررات معمولاً دو بار اکشن (حراج)، طی دو روز متوالی کاری، بدون محدودیت نوسان (با دامنه باز) برگزار می گردد که باید مورد تایید ناظر قرار گیرد اگر در روز دوم هم قیمت مورد تایید ناظر قرار نگیرد روند معاملاتی سهم با دامنه محدود 5 درصد ادامه پیدا می کند.

علت عدم تایید ناظر مربوط به حجم معاملات است. حجم معاملات می بایستی بطور معقول بالا باشد تا ناظر رشد 100 درصدی را بپذیرد. اگر افشای اطلاعات با اهمیت، از نوع الف باشد دامنه قیمتی باز (بدون محدودیت نوسان)  و اگر از نوع ب باشد دامنه قیمتی بسته است.

بازگشایی سهام شرکت هایی که افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف دارند و یا از مجامع (افزایش سرمایه، مجمع عمومی عادی سالیانه) بر می گردند، با دامنه قیمتی باز (بدون محدودیت نوسان)، معامله خواهند شد.

در صورتی که معاملات در بازگشایی به تایید ناظر برسد و قیمت تعیین شود، مجددا” سهم با دامنه 5% پس ازقیمت کشف شده در حراج، بازگشایی می گردد.

افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب یعنی چه؟

در بازگشایی سهام شرکت هایی که افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب دارند، و یا پس از ارائه گزارش اطلاع رسانی به دلیل نوسان 50% متوقف شده بودند، با دامنه محدودیتی بسته (با محدودیت نوسان)، معامله صورت می گردد.

در این مرحله ابتدا سهم با دامنه 5% با مکانیسم حراج کشف قیمت می شود. سپس ممنوع و مجددا سهم با دامنه نوسان 5% پس از قیمت کشف شده در حراج اولیه، بازگشایی می گردد.

اگر سهم در زمان بازگشایی مورد تایید ناظر قرار گیرد، مجددا 5% نسبت به قیمت کشف شده، دامنه جدید تعریف می شود و اگر قیمت مورد تایید ناظر قرار نگیرد سهم صرفا در دامنه 5% ،نسبت به قیمت پایانی قبل از روز بسته شدن، نوسان خواهد داد.

افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب در بورس یعنی چه؟

قوانین مربوط به افشای اطلاعات

طبق دستورالعمل ماده دوازده مكرر معاملات فرابورس:

نماد معاملاتي به‌صورت خودكار بلافاصله پس از ارسال اطلاعات با اهميت موضوع ماده 13 دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات شركتهاي ثبت شده نزد سازمان، به‌صورت زير متوقف و بازگشايي مي‌شود:

1. در صورتي كه اطلاعات بااهميت تا 90 دقيقه قبل از پايان جلسه معاملاتي ارسال شود، نماد معاملاتي به‌طور خودكار، به مدت 60 دقيقه متوقف مي‌شود؛

2. در صورت افشاي اطلاعات بااهميت در 90 دقيقه پاياني جلسه معاملاتي، نماد معاملاتي به‌طور خودكار متوقف شده و در جلسه معاملاتي بعد بازگشايي خواهد شد؛

3. در صورتي كه اطلاعات با اهميت در ساعت خارج از بازار منتشر شود، نماد معاملاتي در 90 دقيقه ابتدايي جلسه معاملاتي بعدبازگشايي خواهد شد.

به عنوان مثال اگر یک نماد بورسی در ساعت 10:23 یکبار و در دفعه دوم در ساعت 10:54 افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف بدهد طبق قانون، چون قبل از ساعت 11 بوده، بازگشایی صحیح می باشد ولی اگر این افشا از ساعت 11 صبح رد می شد آنگاه بایستی در روز بعد معاملاتی بازگشایی می شد.

قوانین افشای اطلاعات با اهمیت در بورس و فرابورس 

ما در بازار سرمایه در قسمت اوراق بهادار دو شرکت داریم.

الف: شرکت بورس تهران

ب: شرکت فرابورس ایران

همچنین بخوانید: تفاوت بورس و فرابورس

 این دو شرکت مستقل از هم بوده و قوانین و دستورالعمل های مخصوص به خود دارند.

در مورد بازگشایی یک شرکت بورسی پس از افشای اطلاعات با اهمیت، نماد معاملاتي به‌صورت خودكار بلافاصله پس از ارسال اطلاعات با اهميت موضوع ماده 13 دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات شركتهاي ثبت شده نزد سازمان، به‌صورت زير متوقف و بازگشايي مي‌شود:

الف) اگر اطلاعات با اهميت در “گروه الف” موضوع ماده 13 دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات شركتهاي ثبت شده نزد سازمان قرارداشته باشد:

در صورت افشاي اطلاعات بااهميت، نماد معاملاتي به‌طور خودكار متوقف شده و در اولين جلسه معاملاتي بعد بازگشايي خواهد شد؛

ب) اگر اطلاعات با اهميت در “گروه ب” موضوع ماده 13 دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات شركتهاي ثبت شده نزد سازمان قرارداشته باشد:

1- در صورتي كه اطلاعات بااهميت تا 90 دقيقه قبل از پايان جلسه معاملاتي ارسال شود، نماد معاملاتي به‌طور خودكار، به مدت 60 دقيقه متوقف و بعد از آن بازگشايي مي‌شود؛

2- در صورت افشاي اطلاعات بااهميت در 90 دقيقه پاياني جلسه معاملاتي، نماد معاملاتي به‌طور خودكار متوقف شده و در جلسه معاملاتي بعد بازگشايي خواهد شد؛

3- در صورتي كه اطلاعات با اهميت در ساعت خارج از بازار منتشر شود، نماد معاملاتي در 90 دقيقه ابتدايي جلسه معاملاتي بعدبازگشايي خواهد شد. پس مشخص شد که دستورالعمل بازگشایی در شرکت بورس و فرابورس در مورد افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف با هم متفاوت است.

  • در شرکت فرابورس، قبل از ساعت 11 همانروز سهم بازگشایی می شود.
  • در شرکت بورس، فردای روز کاری بازگشایی سهم انجام می شود.

امیدواریم با خواندن این مقاله به خوبی متوجه شده باشید که افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب در بورس چیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا