آموزش بورس

عرضه اولیه رو چقدر نگه داریم؟ (بررسی عوامل تعیین کننده زمان فروش عرضه اولیه)

اکثر تازه واردان بازار بورس اقدام به خرید و فروش عرضه های اولیه می کنند اما این سوال برای آن ها به وجود می آید که عرضه اولیه را چه زمانی بفروشند و عرضه اولیه را چقدر نگه دارند؟ آیا رهی برای تشخیص بهترین زمان فروش عرضه اولیه وجود دارد؟

عرضه اولیه را تا چه زمانی نگه داریم؟

با توجه به اینکه عرضه های اولیه سهام شرکت هایی هستند که به تازگی وارد بازار بورس شده اند اطلاعات تحلیلی زیادی در مورد آن ها وجود ندارد و اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل تکنیکال و یا تحلیل بنیادی برای آن ها وجود ندارد و هم صورت های مالی ارائه شده و هم تاریخچه قیمتی آن ها بسیار محدود است. به همین دلیل نمی توان اهداف قیمتی مشخصی برای عرضه های اولیه در نظر گرفت که بگوییم با رسیدن به این قیمت بهتر است که آن عرضه اولیه را بفروشیم.

اکثر تحلیگران بهترین زمان فروش عرضه اولیه را زمانی می دانند که شما از سود بدست آمده از آن عرضه اولیه راضی هستید. به محض اینکه احساس کردید به سود خوبی رسیده است می توانید عرضه اولیه را بفروشید. اما اگر می خواهید حرفه ای تر عمل  کنید چند گزینه پیش روی شماست:

شاخص های تعیین کننده بهترین زمان فروش عرضه اولیه

برای این که بدانیم عرضه اولیه را کی بفروشیم می توانیم به موارد زیر توجه کنیم:

تحلیل بنیادی شرکت عرضه کننده سهام:

نگاهی به اطلاعات منتشر شده شرکت در سامانه کدال بیاندازید و وضعیت مالی شرکت را بررسی کنید. شما همچنین می توانید ارزش محصول ارائه شده را در نظر بگیرید به عنوان مثال اگر در زمان رونق قیمت نفت اقدام به خرید یک عرضه اولیه در صنعت پتروشیمی کرده اید و پیش بینی می کنید که قیمت نفت افزایش پیدا می کند می توانید فعلا اقدام به فروش عرضه اولیه نکنید و منتظر سوددهی بیشتری باشید.

رفتار سهامداران عمده آن عرضه اولیه را بررسی کنید:

برای اینکه بدانید عرضه اولیه را چقدر نگه دارید یک راه این است که رفتار سهامداران عمده آن عرضه اولیه را بررسی کنید. عرضه های اولیه که وارد بازار بورس می شوند دارای حجم مبنا هستند به این معنی که باید حجم مشخصی از معاملات انجام شود تا این حجم مبنا پر شود پر کردن حجم مبنا یکی از وظایف اصلی سهامداران عمده است. اگر دیدید عرضه اولیه حجم مبنای خود را پر نمی کند این نشانه این است که این عرضه توسط سهامدار عمده حمایت نمی شود و به احتمال زیاد در آستانه ریزش و کاهش قیمت قرار دارد.

وضعیت کلی بازار را در نظر بگیرید:

در زمان رونق بازار بورس معمولا ایجاد صف خرید برای عرضه اولیه تا مدت طولانی تری ادامه پیدا می کند و نباید برای فروش عرضه اولیه عجله کرد اما در زمانی که بازار با افت مواجه است معمولا استقبال خوبی از بازار به عمل نمی آید و باید هر چه زودتر و پس از کسب یک سود معقول اقدام به فروش عرضه اولیه نمود.

تعداد سهام شرکت را در قیمت پایانی سهام ضرب کنید:

یک روش دیگر برای تعیین اینکه عرضه اولیه را تا چه زمانی نگه داریم این است که تعداد سهام شرکت را در قیمت پایانی سهام ضرب کنید. اگر این مقدار کمتر از 100 میلیارد تومان باشد می توان گفت عرضه ارائه شده متعلق به یک شرکت کوچک می باشد واگر این مقدار بالای 500 میلیارد تومان باشد متعلق به یک شرکت بزرگ می باشد. ما نکته جالب اینجاست که عرضه اولیه شرکت های کوچک قابلیت رشد و سوددهی بیشتر دارند و شرکت های بزرگ معمولا به میزان ارزش ذاتی خود رشد می کنند.

 

همچنین بخوانید: چگونه عرضه اولیه را در روزهای بعد بخریم؟

 

عرضه اولیه را بعد از چند درصد سوددهی بفروشیم؟

حداقل سوددهی یک عرضه اولیه معمولا بعد از شکستن صف خرید اتفاق می افتد شما می توانید با مراجعه به سایت (http://www.tsetmc.com/) نام عرضه اولیه مورد نظر خود را جستجو کنید و سپس صف خرید و فروش سهم را بررسی کنید. به عنوان مثال در تصویر زیر می بینید که سهم مورد نظر در صف خرید می باشد و این به این معناست که زمان مناسبی برای فروش آن نیست.

صف خرید

اگر نگاه کوتاه مدت برای عرضه اولیه خریداری شده دارید و به سود حداقلی رضایت دارید بعد از شکستن صف خرید (که ممکن است از 3 روز تا 1 ماه متغیر باشد) و رسیدن به بازدهی اولیه می توانید عرضه اولیه را بفروشید.

اگر دید میان مدت دارید می توانید یک تا دو ماه عرضه اولیه خود را نگه دارید تا در صورتی که سود ثانویه داشت از آن بهره مند شوید. (2 تا 3 ماه)

اگر عجله ای برای فروش عرضه اولیه ندارید می توانید تا یک سال و یا بیشتر صبر کنید زیرا تجربه ثابت کرده در این صورت می توانید به سود خوبی برسید البته فراموش نکنید که بازار سرمایه همیشه قابل پیش بینی نیست.

معمولا بازدهی اولیه عرضه اولیه به اندازه 20 تا 30 درصد می باشد که البته یک رقم قطعی نیست و دیده شده گاهی اوقات بسیار بیشتر از این بوده است.

جمع بندی:

این مقاله در پاسخ به عده زیادی که می پرسند عرضه اولیه رو چقدر نگه داریم؟ نوشته شده است. به طور کلی تعیین زمان دقیق برای فروش عرضه اولیه وجود ندارد اما با بررسی شاخص های تأثیر گذار بر زمان فروش عرضه اولیه که ذکر شد و همین طور تعیین میزان سودی که از آن عرضه اولیه انتظار دارید می توانید بهترین زمان فروش عرضه اولیه را تخمین بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا