آموزش بورس

صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟

در پست های گذشته در مورد صندوق های سرمایه گذاری صحبت کردیم و گفتیم که سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری یکی از روش های غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس به منظور حفظ ارزش پول با ریسک کم است. صندوق های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند که یکی از آن ها صندوق سرمایه گذاری مختلط است. صندوق سرمایه گذاری مختلط ترکیبی از صندوق سرمایه گذاری در سهام و صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت است. در این پست قرار است که به سوالاتی مانند: صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟ منظور از صندوق سرمایه گذاری مختلط در بورس چیست؟ ویژگی های صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟ پاسخ بدهیم.

صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟
صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟

مباحثی که در این پست مورد بررسی قرار میگیرند:

  • صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟
  • ویژگی های صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟
  • نحوه سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مختلط

صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟


صندوق های سرمیاه گذاری به انواع مختلفی تقسیم بندی میشوند که عبازت اند از:

  • صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت
  •  صندوق‌ سرمایه‌گذاری در سهام
  •  صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط
  •  صندوق‌ سرمایه‌گذاری شاخصی
  •  صندوق قابل معامله‌ (ETF)
  •  صندوق‌های نیکوکاری
  •  صندوق‌های تأمین مالی
  • صندوق‌های اختصاصی بازارگردان

اما سوال اینجاست که، صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟ و منظور از صندوق سرمایه گذاری مختلط در بورس چیست؟

صندوق سرمایه گذاری مختلط نوعی از صندوق های سرمایه گذاری مشترک است که معمولا دارایی‌های خود را با نسبت 40 تا 60 درصد در بازار سهام و 40 تا 60 درصد در اوراق با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی – اوراق مشارکت و … سرمایه‌گذاری می‌کنند. این نوع از صندوق سرمایه گذاری مناسب افرادی است که از ریسک پذیری متوسطی برخوردارند زیرا این صندوق سرمایه گذاری ترکیبی از صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت و صندوق سرمایه گذاری در سهام است و 60 درصد از سرمایه صندوق برای خرید سهام و 40 درصد از سرمایه و دارایی صندوق مختطط صرف خرید اوراق بهادار می شود.

صندوق سرمایه گذاری مختلط نسبت به صندوق سرمایه گذاری در سهام ریسک کمتر و نسبت به صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت سود بیشتری دارد. بسیاری از این صندوق‌ها ضامن نقد شوندگی دارند. هدف از ایجاد صندوق های سرمایه گذاری مختلط این است که سرمایه گذاران بتوانند از تنوع بخشی سهام استفاده کنند و میزان درصد خرید سهام و اوراق با درآمد ثابت در صندوق های سرمایه گذاری مختلط میتواند در طول زمان تغیر کند.

در صندوق سرمایه گذاری سهام فرد از سود بالایی میتواند برخوردار باشد و در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت هم از ریسک پایین آن، که در صندوق سرمایه گذاری مختلط هر دو ویژگی خوب این دو صندوق سرمایه گذاری را در بر دارد.

صندوق سرمایه گذاری مختلط برای چه افرادی مناسب است؟

صندوق سرمایه گذاری مختلط برای افرادی که میانه رو هستند و به دنبال سود خوب اما ریسک پایین هستند بسیار کاربردی است.


ویژگی های صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟


ویژگی های صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟
ویژگی های صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟

همانطور که در فوق اشاره شد یکی از مهمترین ویژگی های صندوق سرمایه گذار ی مختلط این است که دو اصل خوب و مفید از صندوق های سهامی و درآمد ثابت را در بر دارد و مناسب افرادی که سود معقول و ریسک کم میخواهند است. لازم به ذکر است در زمان رکود اقتصادی، سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها به دلیل ترکیب همزمان اوراق درآمد ثابت و سهامی، زیان کمتری نسبت به صندوق‌های سهامی و در صورت رونق اقتصادی و رشد بازارِ بورس، سود بالاتری نسبت به صندوق های با درآمد ثابت را تجربه می‌کنند.


صندوق دولتی ETF چیست و چه ویژگی دارد؟

معرفی بهترین صندوق سرمایه گذاری سال 99

نحوه سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مختلط


برای سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مختلط هر فرد بالای 18 سال میتواند اقدام کند و فقط کافی است که به سایت های معتبر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا با مراجعه حضوری به دفاتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط اقدام به خرید (صدور) واحدهای سرمایه‌گذاری کنید.

منظور از واحد یا یونیت های سرمایه گذاری کوچکترین جزء صندوق های سرمایه گذاری است که در این قسمت سرمایه گذاران به دو دسته عادی و ممتاز تقسیم بندی میشوند و میزان سود دهی و یا ضرر باهم برابر است و تنها تفاوت سرمایه‌گذاران عادی و ممتاز در این است با سرمایه‌گذاری به میزان مشخصی در واحدهای ممتاز امکان حق رای برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود در حالیکه سرمایه‌گذاران عادی تنها امکان فروش (ابطال)  واحد سرمایه‌گذاری خود را دارند. به منظور ورود به بازار سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط کافیست یک واحد سرمایه‌گذاری (unit) تهیه کنیم که با توجه به شرایط بازار می‌تواند با دامنه کوچکی نوسان داشته باشد. اگر قصد سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مختلط را دارید بهتر است که در بازه زمانی بلند مدت کارنامه این صندوق ها را بررسی کنید تا به صورت قطعی و درست متوجه روند آن ها شوید.

دامنه نوسان صندوق سرمایه گذاری مختلط ده درصد می باشد به این معنی که هر واحد از صندوق های سرمایه گذاری مختلط در طول روز می تواند به میزان ده درصد افزایش و یا ده درصد کاهش پیدا کند. برای مشاهده لیست صندوق های سرمایه گذاری مختلط می توانید به سایت tsetmc.com مراجعه گنید و در قسمت صندوق ها لیست صندوق های سرمایه گذاری مختلط را مشاهده کنید و با توجه به میزان بازدهی که این صندوق ها داشته اند بهترین و پربازده ترین صندوق سرمایه گذاری مختلط برای سرمایه گذاری را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا