آموزش بورس

صندوق سرمایه گذاری در سهام چیست؟

موضوعی که در امور مالی و اقتصادی بسیار اهمیت دارد این است که، به دنبال این باشیم که سود بیشتری کسب کنیم، اما زمانی که هر روز ارزش پول در اثر تورم کاهش پیدا میکند باید چه کرد؟ بسیاری از افراد اقدام به سپرده گذاری در بانک میکنند تا از سود خوبی که بانک میدهد استفاده کنند اما با پیشی گرفتن تورم از سود بانکی باز هم ارزش پول کاهش می یابد. بهترین راه این است که از صندوق سرمایه گذاری سهامی استفاده کنید. در این پست قصد داریم به مفهوم صندوق سرمایه گذاری بپردازیم و به سوال “صندوق سرمایه گذاری در سهام چیست؟” پاسخ دهیم.  صندوق سرمایه گذاری در سهام در واقع  مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است که حداقل ۷۰ درصد ترکیب دارایی‌های خود را در سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس یا بازار اول فرابورس سرمایه‌گذاری می‌کنند.


مباحثی که در این پست بررسی میشوند:

  • تعریف صندوق سرمایه گذاری
  • انواع صندوق سرمایه گذاری
  • صندوق سرمایه گذاری در سهام چیست؟
  • چگونه بهترین صندوق سرمایه گذاری در سهام را انتخاب کنیم؟
  • مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری
  • نحوه سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری

تعریف صندوق سرمایه گذاری


افراد میتوانند به منظور سرمایه گذاری از روش های متفاوت مستقیم و غیر مستقیم استفاده کنند، در پست های گذشته درمورد سبد گردانی صحبت کردیم و توضیحات کاملی را در اختیارتان گذاشتیم. صندوق سرمایه گذاری هم مانند سبد گردانی یکی از روش هایی است که به منظور سرمایه گذاری غیر مستقیم میتوان از آن استفاده کرد. برای تعریف صندوق سرمایه گذاری باید گفت که نوعی از نهادهای مالی هستند که در جهت مدیریت تخصصی سرمایه سرمایه گذاران زیر نظر  سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند. هدف اصلی صندوق سرمایه گذاری این است که سرمایه و دارایی افراد را به گونه ای مدیریت کنند که در سبدی متنوع از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های مالی سرمایه‌ گذاری کرده. پس صندوق های سرمایه گذاری برای افراد تازه کار و حرفه ای با دارایی و سرمایه متفاوت میتواند مفید و کارآمد باشد.


انواع صندوق سرمایه گذاری


صندوق های سرمایه گذاری از انواع مختلفی برخوردار است که هرکدام از این موارد در یک امور خاصی به صاحبان سهام و سرمایه گذاران کمک میکند.

انواع صندوق سرمایه گذاری عبارت اند از:

  • صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت
  •  صندوق‌ سرمایه‌گذاری در سهام
  •  صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط
  •  صندوق‌ سرمایه‌گذاری شاخصی
  •  صندوق قابل معامله‌ (ETF)
  •  صندوق‌های نیکوکاری
  •  صندوق‌های تأمین مالی
  • صندوق‌های اختصاصی بازارگردان

که در این پست ما قصد داریم که صندوق‌ سرمایه‌گذاری در سهام را باری شما عزیزان توضیح دهیم و به سوال ” صندوق سرمایه گذاری در سهام چیست؟ ” پاسخ دهیم.


چرا سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

 


صندوق سرمایه گذاری در سهام چیست؟

صندوق سرمایه گذاری در سهام چیست؟
صندوق سرمایه گذاری در سهام چیست؟

اگر سرمایه گذاری هستید که از قدرت بالای ریسک پذیری برخوردار هستید میتوانیم صندوق سرمایه گذاری در سهام را به شما پیشنهاد کنیم چرا که صندوق سرمایه گذاری در سهام یکی از صندوق های سرمایه گذاری است که از ریسک بالایی برخوردار است و در مقابل از سود بالای آن هم میتوان استفاده کرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام حداقل ۷۰ درصد منابع مالی خود را در سهام شرکت‏ها سرمایه‌گذاری می‏‌کنند و همین موضوع باعث ریسک و سود بالای آن میشود. البته میتوان گفت که صندوق سرمایه گذاری در سهام برای افرادی که دیدی بلند مدت به سرمایه و دارایی خود دارند بهتر است.

صندوق سرمایه گذاری در سهام برای چه افرادی مناسب است؟

سرمایه گذاران و صاحبان سهامی که از دانش و مهارت کافی در بورس برخوردار نیستند اما قدرت ریسک پذیری بالایی دارند و در عین حال دید بلند مدت به سرمایه گذاری خود دارند، صندوق سرمایه گذاری در سهام میتواند بسیار برایشان مفید باشد. انواع مختلفی از صندوق های سرمایه گذاری سهامی وجود دارد اما باید این نکته را خاطر نشان کرد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی در استراتژی سرمایه‌گذاری خود با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است محافظه‌کارانه، میانه‌رو یا تهاجمی باشند. سود صندوق سرمایه گذاری در سهام ناشی از تفاوت قیمت خرید و فروش واحدهای صندوق است یعنی سرمایه‌گذاران از افزایش قیمت واحدهای صندوق سود می‌برند و صندوق‌ سرمایه گذاری در سهام اغلب تقسیم سود دوره‌ای ندارد.

صندوق سهامی 70 الی 95 درصد از سرمایه جمع آوری شده را در سهام و حق تقدم سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کند و مابقی سرمایه به میزان 5 الی 30 درصد را در اوراق با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کند. صندوق سرمایه گذاری در سهام به دو دسته بزرگ و کوچک تقسیم میشوند، صندوق های سهامی کوچک معمولا بین 5 تا 50 هزار و صندوق های سهامی بزرگ بین 50 تا 500 هزار واحد سرمایه‌گذاری قابل انتشار دارند.



چگونه بهترین صندوق سرمایه گذاری در سهام را انتخاب کنیم؟


برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری سهامی باید صندوقی را انتخاب کرد که با کمترین میزان ریسک و نوسان بازدهی بیشتری نسبت به متوسط بازار (شاخص) بدهد. معیار انتخاب صندوق سهامی خوب بالاتر بودن بازده آن نسبت به بازده متوسط بورس است. به عنوان مثال اگر بازده متوسط در دو ماه اخیر بورس 12% بوده و صندوقی 18% سودده بوده باشد در واقع این صندوق نسبت به بازار بورس بازدهی بیشتری داشته است. با توجه به دانش و تجربه افراد موفق در حوزه بورس و سرمایه گذاری در بورس، میتوان گفت که هر زمانی که صندوق سرمایه گذاری سهامی یا صندوق سرمایه گذاری مختلط عرضه اولیه به انتشار گذاشتند بهتر است که صاحبان سهام یا سرمایه گذاران آن را خریداری کنند زیرا ارزش واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری تازه تاسیس طی سه الی پنج سال بازدهی خارق‌العاده‌ای را محقق می‌کنند و سرمایه گذاری ایمنی محسوب می‌شوند.


مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری در سهام


قابل درک است که هر عاملی در هر حوزه ایی که بتوان از آن استفاده کرد دارای مزای و معایبی است. اما برای اخذ بهترین تصمیم، بهتر است مزایا و معایب موارد را بدانیم.

مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری در بورس به شرح زیر است:

مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری در سهام
مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری

نحوه سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری


با توجه به توضیحاتی که ارائه شد اگر تصمیم به سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری در سهام که به آن صندوق سرمایه گذاری سهامی نیز گفته می شود را دارید باید نحوه نحوه سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری را هم بدانید. هر صندوق سرمایه گذاری بانکی را به منظور سرمایه گذاری در صندوق معرفی میکند و افراد با ارائه مدارک مورد نیاز به شعبه بانکی ذکر شده میتوانند در صندوق سرمایه گذاری مشخص سرمایه گذاری کند. با ارائه مدارکی مثل، شناسنامه، کارت ملی و شماره حسابتان و همچنین باید به اندازه مبلغی که می‌خواهید در صندوق سرمایه گذاری کنید، به شماره حسابی که از طرف صندوق معرفی می‌شود پول واریز کنید. پس از تکمیل فرم‌های مورد نیاز و گذراندن تشریفات لازم، گواهی واحدهای سرمایه گذاری، برای شما صادر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا