آموزش بورس

تفاوت مجمع عمومی عادی با فوق العاده چیست؟

افرادی که به تازگی در دنیای بورس پا گذاشته باشند احتمالا با کلماتی مثل مجمع عمومی و مجمع فوق العاده بسیار برخورد کرده اند و ممکن است معنی این ها را ندانند. مجمع عمومی عادی و مجمع فوق العاده از مهمترین عواملی هستند که می توانند بر روی قیمت سهام شرکت ها تاثیر بگذارند. به زبان ساده به هر گردهمایی و جمع شدن در کنار هم توسط سرمایه گذاران و سهامداران یک شرکت مجمع میگویند و این مجمع از انواع مختلفی تشکیل شده است که به ترتیب: مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع فوق العاده هستند. در این پست اطلاعات کاملی درباره تفاوت مجمع عمومی عادی با فوق العاده را در اختیارتان می گذاریم.

مواردی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

  • مجمع عمومی عادی چیست؟
  • وظایف مجمع عمومی
  • مجمع عمومی فوق العاده چیست؟
  • وظایف مجمع فوق العاده
  • تفاوت مجمع عمومی عادی با فوق العاده چیست؟

مجمع عمومی عادی چیست؟

برای اینکه بدانید تفاوت مجمع عمومی عادی با مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده چیست باید با وظایف مجمع عمومی عادی و وظایف مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده آشنا شوید.

همانطور که در فوق ذکر شد به اجتماع و گردهمایی صاحبان سهام یک شرکت مجمع عمومی می گویند البته در اساسنامه شرکت معین شده است که چه تعداد از حضور افراد در این مجمع الزامی است تا آراء لازم جهت اتخاذ تصمیمات صورت گیرد. مجمع عمومی هر شرکت باید سالیانه در زمان مشخصی تشکیل شود. درواقع هدف از تشکیل مجمع عمومی اخذ تصمیمات مهم برای شرکت و بررسی عملکرد شرکت در سال گذشته است، برای گرفتن تصمیمات مهم شرکت باید بیش از نصف اعضا حضور داشته باشند و رای اکثریت مد نظر است (البته میتوان در این مورد از اساسنامه شرکت هم استفاده کرد).


وظایف مجمع عمومی

وظایف مجمع عمومی
وظایف مجمع عمومی

در قسمت فوق اشاره کردیم که هدف از تشکیل مجمع عمومی اتخاذ تصمیمات مهم شرکت است و در این راستا اعضا مجمع عمومی از مسئولیت هایی برخوردار هستند مانند:

  • تعیین اعضاء هیئت مدیره
  • تعیین بازرسین
  • تصویب بیلان/صورت های مالی
  • تعیین پاداش مدیران و…
  • تقسیم منافع (سود تقسیمی)
  • تصویب یا رد پیشنهاد‌هایی که از طرف هیات مدیره و یا بازرسان و سهامداران شرکت ارائه می‌شود
  • تعیین خط مشی شرکت و تصویب و یا اقدام به هر عملی که به صلاح شرکت باشد.

در این مجمع ها استثنائاتی هم وجود دارد به طور مثال، در صورت تقاضا و نیاز میتوانند مجمع عمومی را به صورت فوق العاده تشکیل دهند و اعضا را دعوت کنند البته در این صورت دستور جلسه مجمع باید در آگهی دعوت قید شود. برای تشکیل مجمع عمومی عادی که به صورت سالیانه انجام میشود باید طبق قانون تجارت 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکت صورت گیرد و برای دعوت صاحبان سهام به مجمع عمومی باید با نشر آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار، سایت رسمی سازمان بورس یا سایت شرکت اقدام کرد. فاصله زمانی که بین نشر آگهی و تاریخ برگزاری مجمع عمومی است باید حداقل 10 روز و حداکثر 40 روز باشد.

به منظور تعیین سود تقسیمی شرکت ها باید گفت که سال مالی بیشتر شرکت های بورسی در پایان اسفند ماه است و همانطور که در فوق ذکر شد، به دلیل اینکه شرکت موظف است که مجمع عمومی را حداکثر 4 ماه بعد از پایان سال مالی (اسفند) برگزار کند، پس بیشتر مجامع عمومی در تیر و خرداد برگزار میشوند.


مجمع عمومی فوق العاده چیست؟

هدف از توضیحاتی که ارائه میشود این است که به سوال  ” تفاوت مجمع عمومی عادی با فوق العاده چیست؟ ” پاسخ بدهیم. در قسمت فوق به تعریف کامل مجمع عمومی پرداختیم و حال وقت آن رسیده است که مجمع فوق العاده و وظایف آن را توضیح دهیم. گاهی پیش می آید که موارد ویژه ای برای شرکت پیش می آید و خارج از وظایف مجمع عمومی است اما برای تصمیم گیری احتیاج به رای سهامداران داریم، در این صورت مجمع فوق العاده تشکیل میشود.


وظایف مجمع فوق العاده

مجمع فوق العاده
مجمع فوق العاده

به اجتماع صاحبان سهام یک شرکت مجمع میگویند، اما در مجمع فوق العاده فقط به موارد زیر رسیدگی میشود:

  • اصلاح و یا تغییر مواد اساسنامه شرکت
  • کاهش یا افزایش سرمایه
  • انحلال شرکت

در این راستا برای اینکه این تصمیمات مهم برای شرکت گرفته شود باید بیش از نصف سهامدارانی که حق رأی دارند حضور داشته باشند و برای اخذ رای گیری به رای دو سوم حاضران در جلسه نیازمند هستیم. در قسمت فوق که به تغییر یا اصلاح اساسنامه شرکت اشاره کردیم باید بگوییم که این تغییرات و اصلاحات میتواند در حوزه تغییر نام شرکت، تغییر موضوع فعالیت، تغییر آدرس، تبدیل سهام به بانام و یا بی نام، افزایش یا کاهش تعداد مدیران شرکت، تغییر در حد نصاب لازم جهت تشکیل مجامع باشد. زمانی پیش می آید که سهامداران را به مجمع فوق العاده دعوت می کنیم اما در دعوت اول صاحبان سهام در مجمع فوق العاده حضور پیدا نمی کنند و در این صورت مقام دعوت کنند موظف است تا مجمع را برای نوبت دوم دعوت کند و در این صورت اگر بیش از یک سوم سهامداران شرکتت کنند و رای بدهند کافی است و تصمیم گیری انجام میشود البته با این شرایط که در آگهی دعوت مجمع فوق العاده برای نوبت دوم نتیجه عدم تشکیل مجمع اول به دلیل عدم حصول حدنصاب لازم قید شده باشد.


تفاوت مجمع عمومی عادی با فوق العاده چیست؟


با توضیحاتی که در فوق داده شد و میتوانید به تفاوت بین مجمع عمومی و مجوع فوق العاده پی برده باشید اما با این حال با نمایش یک جدول سعی در تفهیم بیشتر این موضوع داریم.

تفاوت مجمع عمومی عادی با فوق العاده چیست؟
تفاوت مجمع عمومی عادی با فوق العاده چیست؟

مباحث تکمیلی مرتبط با این پست را از دست ندهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا