آموزش بورس

سود تقسیم شده در بورس (سود نقدی سهام) چیست؟ با فرمول محاسبه آن

شاید فقط با شنیدن عبارت سود تقسیم شده در بورس (DPS) نتوان به معنای صحیح و همچنین کاربرد آن پی برد و یادگیری این مفاهیم و اصطلاحات بورسی برای افرادی که می خواهند وارد این بازار شوند الزامی است.

مفهوم DPS (سود تقسیمی هر سهم) کوتاه شده عبارت Dividend Per Share می باشد. با ما همراه باشید. در ادامه این مطلب به شرح کامل سود تقسیم شده در بورس می پردازیم.

در صورت علاقه مندی می توانید از مطالبی که پیش از این در رابطه با اصطلاحات بورسی منتشر نموده ایم همچون صرف سهام چیست بازدید نمایید.

سود تقسیمی هر سهم (DPS) چیست؟

در پایان هر سال شرکت ها بر اساس قانون باید بخشی از سود خالص را ذخیره قانونی کنند و بخش دیگری از سود را با توجه به نیاز شرکت به جهت انجام پروژه های جدید و همچنین پرداخت بدهی در شرکت بصورت سود انباشته باقی خواهد ماند و باقیمانده سود را میان سهام داران تقسیم نمایند.

به عبارت دیگر  سود نقدی سهام [DPS] یعنی سود سهامی که به هر سهامدار عادی در یک بازه زمانی با توجه به میزان سهامی که دارد پرداخت می شود.

از این رو سود تقسیمی هر سهم را می توان از تقسیم سود تصویب‌شده مجمع برای پرداخت بین سهامداران بر تعداد سهام عادی شرکت بدست آورد.

فرمول محاسبه سود تقسیمی هر سهم [DPS]

فرمول محاسبع سود تقسیمی هر سهم فرمول محاسبه سود تقسیم شده هر سهم می باشد. به این صورت که :

  • D : مجموع سودهای سهام در طول یک بازه زمانی (معمولاً ۱ سال)
  • SD : مجموع سود سهامداران ممتاز
  • S : تعداد سهام عادی طی یک دوره زمانی (معمولاً ۱ سال)

همانطور که مشاهده می کنید در فرمول فوق سود پرداختی به سهامداران ممتاز کسر شده و از آنجایی که انتشار سهام ممتازه در ایران مخالف با قوانین می باشد در واقع سهام ممتاز وجود ندارد از این رو ما برای اینکه سود نقدی سهام را محاسبه کنیم کافیست تا سود پرداختی تصویب شده در مجمع را بر تعداد سهام منتشرشده تقسیم نمایید.

میزان تقسیم سود هر سال در حضور سهامداران و رای گیری از همه آنها تعیین و تصویب می شود و آن شرکت موظف است تا نهایتا 8 روز پس از تصویب سود تقسیمی هر سهم در مجمع به سهامداران پرداخت نماید.

شرکت ها باید سالانه 10 درصد از سود شرکت را جهت حمایت از سهام داران خرد بین آنها تقسیم نمایند و اما پرداخت بیشتر از این مقدار، با رأی‌گیری از سهامداران تصویب می‌شود.

به عنوان مثال : اگر سهامداری 2000 سهم یک شرکت را خریداری نماید و در سال گذشته مجمع سود تقسیمی هر سهم را 200 تومان تصویب کرده باشد سهامدار بابت سود نقدی سهام 400000 تومان دریافت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : حجم مبنا و نحوه محاسبه آن

نحوه دریافت سود تقسیمی هر سهم چگونه است؟

با توجه به مطالب گفته شده شاید این سوال در ذهنتان مطرح شود که جهت اطلاع از نحوه دریافت سود نقدی هر سهم باید به کجا مراجعه نمود؟ سهامداران عزیز می توانندبا برقراری ارتباط با با امور سهام شرکت و همچنین واحد اطلاع‌رسانی تالارهای معاملاتی از نحوه دریافت و همچنین مقدار سود تقسیمی هر سهم مطلع شوند.

چه زمانی سود شرکت ها پرداخت می شود؟

از آنجایی که پس از پرداحت سود شرکت ها اقدام به پرداخت سود تقسیمی هر سهم می شود برای بسیاری این سوال پیش می آید که چه زمانی سود شرکت ها پرداخت می شود؟

در پاسخ به این پرسش می توان گفت مطابق با قوانین تجارت سود شرکت ها زمانی پرداخت خواهد شد که تقسیم سود در مجمع عمومی عادی سالیانه تصویب شود از این رو شرکت ها موظف هستند که حداکثر ظرف 8 ماه پس از تاریخ تصویب، DPS را به سهامدارانی که در تاریخ برگزاری مجمع عمومی سالیانه شرکت، مالک آن سهم می باشند پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا