آموزش بورس

چگونه در بورس صف خرید و فروش را تشخیص دهیم؟

همه سرمایه گذاران و سهامداران به منظور بدست آوردن سود بیشتر وارد عرصه بازار بورس و فرابورس شده اند و در این راستا باید سعی کنند تا اطلاعات بیشتر و دانش بیشتری در مورد بورس را کسب کنند. از این رو فعالان بازار بورس باید بتوانند صف خرید و صف فروش سهام در بورس را تشخیص دهند.

البته این نکته را در ذهن داشته باشید که همیشه تشکیل صف فروش نشانه بی ارزشی سهم و بالعکس تشکیل صف خرید نیز نشانه ارزندگی سهام نیست از این رو باید پیش از خرید سهم با استفاده از روش های تحلیل به شناسایی سهم ارزنده بپردازید. در ادامه این مقاله خواهیم گفت که چگونه صف خرید و فروش سهام در بورس را تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید : چگونه در صف فروش سهام اول باشیم؟

صف فروش در بورس یعنی چه؟

در شرایطی که تعداد زیادی از سهامداران یک شرکت بورسی با شنیدن اخبار منفی در رابطه با آن و یا افت شاخص بورس، به دلیل ترس از کاهش قیمت سهام و ضرر کردن، اقدام به فروش سهم کنند باعث تشکیل صف فروش در سهم می شوند و از آنجایی که اخبار منفی درباره سهم منتشر شده خریداری نیز برای وجود ندارد.

در صف فروش هر سهامدارای که زودتر سفارش خود را در کف قیمت قرار دهد در اولویت معامله قرار می‌گیرد. اگر حجم زیادی سهام در قیمت کف سفارش گذاشته شود و خریداری نباشد، صف فروش ایجاد خواهد شد. در تصویر زیر نمونه ای صف های فروش را مشاهده می نماید.

نموه ای از صف های فروش در بورس
نموه ای از صف های فروش در بورس

صف خرید در بورس به چه معناست؟

حال به شرح صف خرید در بازار بورس می پردازیم. برعکس مورد فوق را در نظر بگیرید یعنی سرمایه گذاران با شنیدن اخبار خوب در رابطه با یک شرکت بورسی و انجام روش های تحلیل و ارزنده بودن سهم اقدام به خرید سهام شرکت می کنند و به دلیل حجم زیاد خریدار یک صف به وجود می آید که به این صف اصطلاحا صف خرید سهام می گویند.

در مثال زیر می توانید نمونه ای از صف های خرید در یکی از سهم های گروه های خودوریی را مشاهده نمایید.

صف خرید در سهم ختوقا


چگونه در بورس صف خرید و فروش را تشخیص دهیم؟

حال سوال اساسی که مطرح می شود این است کهچگونه در بورس صف خرید و فروش را تشخیص دهیم؟ با توجه به مطالب گفته شده قطعا قادر به تشخیص صف خرید و فروش در بورس خواهیم بود.

می توانید از طریق سایت tsetmc و سامان معاملاتی کارگزاری که با آن ترید می کنید صف خرید و فروش در بورس را تشخیص دهید.

  • تشخیص صف خرید و فروش سهام در سایت tsetmc

وارد سایت مدیریت فناوری بورس تهران شوید (www.tsetmc.com) کافی است که نام شرکت مورد نظر خود را در دیده بان بازار این سایت جستجو کنید و با کلیک بر روی آن، در وسط صفحه دو کادر را مشاده می کنید که یکی صف خرید و دیگری صف فروش سهام و شرکت مورد نظر شما را نشان میدهد و در این دو کادر همه سفارش های خرید یا فروش به صورت آنلاین به روز می شود و می توانید با استفاده از کادر ها صف خرید و صف فروش سهام را تشخیص دهید.

وقتی سهام یک نماد بورسی دارای صف خرید باشد کاملا واضح است که در کادر خرید، سفارشات خرید در حداکثر قیمت به تعداد و حجم زیاد ثبت شده است و طرف دیگر ، هیچ سفارش فروشی وجود ندارد.

تشخیص صف خرید و فروش سهام در سایت tsetmc
تشخیص صف خرید و فروش سهام در سایت tsetmc

درست است که صف خرید نشان دهنده یک سهام با ارزش است که همه میخواهد سهام آن را بخرند اما این تنها ملاک نیست، سهام هایی بوده اند که در روز بعد از صف خرید کل روند آن تغییر کرده است، پس برای سرمایه گذاری، فقط صف خرید و صف فروش سهام را ملاک قرار ندهید.

  • تشخیص صف خرید و فروش سهام در سامانه معاملاتی

مهم نیست که در کدام کارگزاری ثبت نام کرده باشید ، در هر سامانه معاملاتی با تایپ نماد مورد نظر در فیلد جستجو می توانید به راحتی نماد را بیابید و با مشاهده حجم سفارشات در خرید و یا فروش ، صف را تشخیص دهید. در تصویر زیر نمونه ای از صف خرید در سامانه معاملاتی آورده شده است.

تشخیص صف خرید و فروش سهام در سامانه معاملاتی

 

آموزش خرید عرضه اولیه آفلاین در کارگزاری مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا