آموزش بورس

‎منظور از ارزش معاملات در بورس چیست؟

معنی عبارت ارزش معاملات در بورس را افرادی که به تازگی وارد بازار بورس و سرمایه می شوند و هم افرادی که در این بازار مشغول داد و ستد و مبادلات بورسی هستند باید بدانند.

قطعا متوجه شدید که برای کارشناسان با تجربه و حرفه ای بازار سهام، ارزش معاملات در بورس امروز بسیار حائز اهمیت بوده و آن هم به این دلیل است که می توان با توجه به آن به اطلاعاتی در رابطه با آن سهم دست یابیم. در ادامه بیشتر با مفهوم ارزش معاملات در بورس آشنا خواهیم شد و کاربرد آن آشنا خواهیم شد.

حتما بخوانید : بررسی ارزش معاملات در بورس سال 98

ارزش معاملات در بورس به چه معناست؟

همانطور که در ابتدا گفته شد تمامی سرمایه گذاران خرد و کلان باید با مفهوم “ارزش معاملات در بورس” آشنایی داشته باشند. زیرا با توجه به آن می توانیم میزان سهام معامله شده آن نماد را دریابیم و حجم نقدینگی حاضر را تخمین بزنیم.

در یک جمله کوتاه می توان گفت ارزش معاملات یعنی مجموع ارزش کل معاملات انجام شده بر روی سهام است.

اکنون با یک مثال ساده توضیح خواهم داد :

اگر در یک روز روی سهام یک شرکت 2 معامله صورت گرفته شود و ارزش معاملات آن برابر با 50/000/000 ریال باشد معامله اول می شود 10000 سهم با ارزش 3000 ریال که می شود 30/000/000 ریال. و معامله دوم می شود  5000 سهم با ارزش 3100 ریال که جمع آن می شود 20/000/000 ریال می شود در آخر ارزش معاملات روزانه آن سهم برابر می شود با 50/000/000 ریال.

چگونه ارزش معاملات در بورس را مشاهده کنیم؟

امیدوارم که تا اینجای مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. احتمالا این سوال برای برخی افراد پیش آید که ارزش معاملات در بورس را کجا مشاهده کنیم؟

با مراجعه به سایت بورس اوراق بهادار به آدرس tsetmc.com مطابق شکل زیر ، در صفحه اول می توانید ارزش معاملات در بورس را مشاهده نمایید. در شکل زیر ارزش معاملات در بورس در 20 اردیبهشت 99 برابر با 101,018.274 میلیارد ریال است.

لازم بذکر است که این ارقام با احتساب معاملات بلوکی است و اگر بخواهیم ارزش واقعی مبادلات در بورس را بیابیم باید مقدار معاملات بلوکی در تابلوی بازار سرمایه را از رقم فوق کم کنیم.

چگونه ارزش معاملات در بورس مشاهده کنیم؟

با توجه توضیحاتی که در قسمت بالا گفته شد می توان گفت ارزش معاملات در بورس به نوعی حجم نقدینگی که در حال حاضر در بورس وجود دارد را نشان می دهد به عبارتی با استناد بر این آیتم می توان متوجه شده که آیا بازار بورس گسترش یافته و نقدینگی و پول جدید وارد این بازار شده یا خیر .

البته نمی توان گفت که 100% ارزش معاملات در بورس وابسته به رشد بازار بورس است !!! اما با بررسی های انجام شده و تجربه نشان می دهد که هر زمان ارزش معاملات در بورس بالا برود یعنی سرمایه و پول جدید وارد این بازار شده.

بررسی های انجام شده حاکی از آن است که زمانیکه ارزش معاملات بازار سرمایه رشد زیادی داشته باشد قیمت سهام ها و همچنین شاخص بورس در یک بازه زمانی کوتاه با رشد قابل توجهی همراه بود است.

بجز ارزش معاملات در بورس ، حجم معاملات در یک سهم نیز میتواد بیانگر ورود نقدینگی و میزان سرمایه گذاری در بورس باشد. به عبارتی که افزایش حجم و ارزش معاملات می تواند خبر از تزریق پول جدید در بورس دهد.

با توجه به حجم معاملات یک نماد شرکت بورسی می توان میزان توجه سرمایه گذاران به آن سهم را دریافت و تجربه نشان داده بعد از افزایش جحم معاملات در یک سهم باید شاهد افزایش قیمت آن سهم باشیم.

در نهایت یکی از فاکتور هایی که می تواند نشانه رشد قیمت یک سهام باشد افزایش حجم و ارزش معاملات در بورس است و از طرفی دیگر قیمت بالای یک سهم نمی تواند نشان دهند خوب بازده بودن آن سهام باشد و همچنین قیمت پایین یک سهم نیز نمی توند دال بر دلیل عدم خرید آن سهام باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا