آموزش بورس

آیا خرید سهام حق تقدم خوب است؟

در این مطلب قصد داریم به پاسخ سوال آیا خرید سهام حق تقدم خوب است؟ بپردازیم. همانطور که می دانید سهام حق تقدم یکی از روش هایی افزایش سرمایه شرکت های بورسی می باشد که از محل آورده نقدی و مطالبات حاصل شده به سهامداران خود می دهد و با اضافه شدن حرف “ح” به آخر نماد و با دامنه نوسان آن 10% به سبد و پرتفوی سهامدار اضافه می شود و تا مدت زمان مشخصی امکان خرید و فروش آن وجود دارد اما آیا خرید آن به نفع سرمایه گذاری است و یا خیر؟ 

نحوه فروش سهام حق تقدم استفاده نشده چگونه است؟

آیا خرید سهام حق تقدم خوب است؟

سرمایه گذارانی که سهامی را خریداری می نمایند و پس از آن شرکت مورد نظر تصمیم به افزایش سرمایه به روش انتشار سهام حق تقدم می گیرد، سهامداران فعلی در خرید این سهام جدید (سهام حق تقدم) که برای فروش بعد از افزایش سرمایه منتشر می شود، اولویت دارند.

سهام حق تقدم به دلیل دامنه نوسان 10% دارای ریسک بالایی می باشد اما می توان با یادگیری مهارت هایی در زمینه بازار بورس از خرید این نوع سهام، سود خوبی کسب کرد و بالعکس اگر بدون تجربه و اطلاعات کافی نسبت به خرید این نوع سهام نمایید ممکن است ضرر و زیان مالی متحمل شوید. از این رو باید از یک استراتژی سرمایه گذاری در بورس پیروی کنید و با دانش کافی در این زمینه تصمیم بگیرید.

در ادامه به شرح معایب و مزایای استفاده از سهام حق تقدم و نحوه تبدیل سهام حق تقدم می پردازیم تا با اطلاعات بیشتر بتوانید تصمیم بگیرید که آیا خرید سهام حق تقدم خوب است؟

بررسی مزایای سهام حق تقدم در بورس

بررسی مزایای سهام حق تقدم در بورس

از جمله مزایای استفاده از حق تقدم سهام می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • به هنگام کاهش قیمت از حفظ منافع سهامدار حمایت می نماید
  • حفظ تأثیرگذاری بر اداره شرکت
  • ایجاد انگیزه و تشویق سهامداران برای خرید سهام آن شرکت و در نهایت جذب نقدینگی
  • کاهش قیمت سهام پس از عرضه حق تقدم امری طبیعی است و این میزان تقاضا را بالا می برد.
  • تامین مالی شرکت از طریق فروش سهام حق تقدم هزینه کمتری نسبت به فروش سهام عادی دارد
  • انتشار حق تقدم، باعث کاهش نسبت هرمی و افزایش ظرفیت استقراض دارد

بررسی معایب سهام حق تقدم در بورس

از معایب سهام حق تقدم می توان به فر آینده پذیره نویسی زمانبر و طولانی آن اشاره نمود و در این بازه زمانی ممکن است بازار از سیر صعودی به نزولی تغییر کند و زیان سنگینی به سهامداران وارد شود.

ناتوانی مالی سهامدار در پذیره نویسی و یا عدم اطلاع سهامداران از پذیره‌نویسی حق تقدم نیز می تواند به زیان آن‌ها تمام می‌شود.

منظور از حق تقدم استفاده نشده چیست و خرید آن چگونه است؟

اگر جز فعالان بازار بورس باشید می دانید که بازه زمانی استفاده و یا تبدیل سهام حق تقدم به سهام عادی ، 60 روز می باشد که اگر سهامدار در این بازه زمانی نسبت به فروش و تبدیل آن به سهام عادی اقدامی انجام ندهد شرکت سهام او را فروخته و بعد از فروش و پس از کسر هزینه‌ها و قیمت اسمی، وجه حاصل از فروش را در بازه زمانی یک ماهه به حساب سهامدار واریز می کند.

شرکت انتشار دهنده سهام حق تقدم ، پس از پایان دوره ۶۰ روزه پذیره‌نویسی یک روز را برای معامله حق ‌تقدم ‌های استفاده‌ نشده تعیین می کند و خریدار باید علاوه بر مبلغ خرید حق ‌تقدم‌ ها، مبلغ اسمی به ازای هر سهم را در سامانه آنلاین خود واریز کنند.

افزایش سرمایه شرکت های بورسی چقدر طول می کشد؟

تبدیل سهام حق تقدم به سهام عادی چگونه است و چقدر طول می کشد؟

با انتشار سهام حق تقدم از سوی شرکت های بورسی ، سوال هایی همچون “چگونه مبلغ اسمی حق تقدم سهام را به حساب شرکت واریز کنیم؟” و یا “چگونه سهام حق تقدم را به سهام عادی تبدیل کنیم؟” در ذهن سهامداران مطرح می شود.

سهامداران در صورت تمایل می توانند در بازه 60 روزه ای که شرکت برای تبدیل و استفاده از سهام حق تقدم در نظر گرفته ، با پرداخت ارزش اسمی هر سهم که ۱۰۰ تومان می باشد به حساب شرکت و تکمیل فرم افزایش سرمایه شرکت، آن سهام را به سهام عادی تبدیل نماید.

سهامداران جهت اطلاع از شماره حساب شرکت و همچنین دریافت فرم افزایش سرمایه می توانند به سامانه کدال مراجعه نمایند.

پس از پرداخت مبلغ اسمی به ازای هر سهم ، ثبت افزایش سرمایه شرکت در سازمان بورس و اداره ثبت شرکت‌ها سهام حق تقدم به بعد از 4 الی 6 ماه با نماد سهام عادی در پرتفوی سهامدار اضافه خواهد شد.

با توجه به مطالب گفته شده می توانید تصمیم بگیرید که آیا خرید سهام حق تقدم خوب است و یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا