پیشنهاد سردبیر

افزایش تقاضا برای ساختمان های با متراژ کم

طبق اطلاعیه ای که مرکز آمار ایران به تازگی منتشر کرده است در تابستان سال ۱۴۰۱ تعداد صدور پرونده های ساخت حدود ۱۱۵ درصد رشد کرده اما مساحت پرونده ها فقط ۶/۶ درصد افزایش کرده است. اخبار کامل در این باره را در ادامه بخوانید:

پروانه های ساخت صادر شده در تابستان 1401 

گزارشی که از سمت مرکز آمار ایران به تازگی منتشر شده است که دربرگیرنده آمارهای هر فصل است و تعداد پروانه‌های صادر شده در هر استان و مساحت آنها را به متر مربع نشان میدهد. این گزارش نشان می‌دهد که تعداد صدور پرونده های ساخت از سوی شهرداری های سراسر کشور در تابستان سال ۱۴۰۱،  ۱۱۵ درصد رشد کرده است اما مساحت پرونده ها فقط ۶/۶ درصد افزایش کرده است.
پایین آمدن مساحت پروانه ها نشان می دهد که با وجود رشد ۲ برابری تقاضا برای پروانه ساخت افراد تمایل دارند که ساختمان هایی با متراژ کم بسازند زیرا ترجیح می دهند سرمایه خود را در ساخت و ساز ساختمان هایی استفاده کنند که هزینه تولید آنها پایین‌تر است.

در کل کشور در تابستان سال ۱۴۰۱، ۳۲ هزار و ۳۶۰ عدد پروانه ساخت صادر شده است. استان تهران با ۱۵۹۰ پروانه بیشترین استان می باشد که از سوی شهرداری ها برای آن پروانه ساخت صادر شده است. پس از تهران استان خراسان رضوی با ۲۸۷۹ تعداد پروانه در رده دوم قرار میگیرد. کمترین آمار صدور پروانه ساخت هم به استان ایلام با ۲۵۹ عدد تعلق گرفته است.
منصور غیبی کارشناس مسکن در این باره گفته است: رفتار ساخت و ساز و اخذ پروانه تابع شرایط کسب و کار و اقتصاد است یعنی افراد به عنوان سرمایه گذار در بازار حضور دارند. این جریانات چه از نظر تعداد و چه از لحاظ مساحت نشان دهنده نوع نگاه انبوه‌سازان و سرمایه گذاران بازار مسکن است.
او همچنین افزود: باید به این نکته توجه کرد که میزان ساخت و سازی که انجام شده است و در حالت اشباع قرار گرفته هنوز به بازار ارائه نشده است و در واقع این سازندگان روی این ملک ها در حالت انتظار ایستاده اند. آنها قصد دارند در بالا ترین حالت ممکن سرمایه خود را نقد کنند. بنابراین کاهش و یا افزایش صدور پروانه ساخت صرفا نشان دهنده میزان ساخت و ساز نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا