اخبار بورس

در چه صورتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع بورس ایران است؟

تاثیر انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا بر بورس ایران چیست؟
تاثیر انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا بر بورس ایران چیست؟

فعالان حاضر در بورس و فرابورس این موضوع را به خوبی میدانند که یک سری از عوامل و متغیرها باعث تغییر در جو بورس ایران میشوند که این عوامل میتواند بیرونی یا درونی باشد. در این پست قصد داریم به یکی از عوامل بسیار مهم که بر بورس ایران تاثیر میگذارد و فاصله چندانی با آن نداریم صحبت کنیم. در چه صورتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع بورس ایران است؟ آیا ریاست جمهوری آمریکا بر بورس ایران تاثیر میگذارد؟ رابطه بین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بورس ایران چیست؟ تاثیر انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا بر بورس ایران چیست؟ وضعیت ایران و بورس ایران در چه صورتی بهتر خواهد شد؟ اگر یک رئیس جمهور دموکرات برای آمریکا انتخاب شود یا یک رئیس جمهور جمهوری خواه؟

پیروزی بایدن برای بورس بهتر است یا ترامپ؟

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 یکی از نگران کننده ترین انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و مدت زیادی به برگزاری آن نمانده است. در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا ۲ کاندیدای اصلی ترامپ جمهوری خواه و جو بایدن دموکرات می باشند و با انتخاب هر کدام از این افراد به عنوان ریاست جمهوری آمریکا و تصمیمات مهمی که برای آمریکا خواهند گرفت می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر بوررس ایران داشته باشد البته ممکن است.

بی شک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیرات بسیار زیادی بر عوامل اقتصادی کشور های دیگر و مخصوصا ایران خواهد گذاشت، حال این تاثیرات میتواند کوتاه مدت و بلند مدت، مثبت و منفی باشد که همه این ها بستگی به این دارد که آیا ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رای می آورد یا خیر. که اگر “دونالد جان ترامپ” برای ریاست جمهوری آمریکا رای بیاورد این خود میتواند یک تاثیر منفی و بد برای کشور ما و بورس ایران باشد. چرا که با دشمنی دیرینه ای که ترامپ با کشور ایران داشته، پاره کردن برجام و تحریم ها و … همه این ها را میتوان به عنوان یک نشانه در نظر گرفت که اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رای بیاورد، نرخ بهره کاهش بسیاری یافته و سهم های بنیادی داخل بورس ایران از قبیل: سهام صنایع فلزی، سنگ آهنی و برخی از صنایع پتروشیمی ها، قیمت های فروش آن ها بهتر و بیشتر میشود و طبق همین روال سود بیشتری تا پایان سال را تجربه خواهیم کرد.

نتیجه انتخابات آمریکا قابل پیش بینی نیست و نمی توان رفتار ترامپ بعد از پیروزی را پیش بینی کرد که چه موضعی در برابر ایران خواهد داشت. برخی تحلیلگران معتقدند در صورت پیروزی بایدن، تغییر سیاست‌ها به بورس آمریکا لطمه خواهد زد زیرا با انتخاب شدن بایدن نرخ مالیات شرکت ها افزایش یافته و سودآوری آن ها کاهش می یابد بنابراین بازار بورس آمریکا به شدت لطمه می بیند اما ببینیم انتخاب بایدن یا ترامپ چه تاثیری بر بازار بورس ایران دارد.

نظرات مختلفی در بین مردم و صاحب نظران اقتصادی در مورد تاثیر انتخابات آمریکا بر بورس وجود دارد برای اینکه ببینیم در چه صورتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع بورس ایران است به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

اگر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شود:

1- با انتخاب بایدن قیمت ها کاهش می یابد و بورس متاثر از این کاهش قیمت ها نزولی می شود.

2- با انتخاب بایدن فقط سرعت رشد تورم کم میشود و هیچ چیز در بلند مدت ارزان نمی شود بنابراین تاثیر چندانی بر بورس ندارد.

3- در صورت پیروزی بایدن چند ماهی طول میکشد تا تاثیر سیاست های اجرایی او بر بازار ایران نمایان شود.

4- با انتخاب بایدن صادرات و واردات ایران رونق پیدا می کند و این باعث بهبود اوضاع بازار سرمایه است.

اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود:

1- با پیروزی ترامپ فشار تحریم ها بیشتر شده و قیمت ارز و دلار افزایش پیدا می کند و این برای بورس ایران خوب است.

2- با انتخاب ترامپ بر اثر تشدید تحریم ها ضربه شدیدی به تولید ایران وارد می شود و با از رونق افتادن تولید بورس ایران هم بی رونق می شود.

3- اگر ترامپ در انتخابات آمریکا پیروز شود تمرکز دولت بیشتر روی بورس خواهد بود و حمایت بیشتری از بازار بورس از سوی دولت می شود.

به طور قطع نمی توان پاسخ داد در چه صورتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع بورس ایران است زیرا سناریوهای مختلفی در این باره وجود دارد که برخی از آن ها را در مورد انتخاب بایدن یا ترامپ خواندید. برخی دیگر هم معتقدند انتخابات امریکا تاثیری بر روند بورس ایران ندارد زیرا سیاست کلی آمریکا تحت فشار قرار دادن ایران است و با تغییر رئیس جمهوری آمریکا این سیاست ها تغییر نمی کند.

باید گفت که همه اینا بر حدس و گمان است و نمیتوان به طور قطع درمورد آن ها صحبت کرد ولی پیشبینی و حدس آینده کشور و مخصوصا بورس ایران میتواند کار هوشمندانه ای باشد که هر سهامدار و سرمایه گذار میتواند انجام دهد. اما معمولا در آخرین دو هفته مانده به انتخاب ریاست جمهوری آمریکا، رشد بسیار زیاد و غیر طبیعی را بازار و بازار بورس تجربه خواهد کرد.


پیش بینی بورس 99 از نظر یک کارشناس

ارزیابی بازار  سال 99 از نظر یک تحلیل گر بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا