اخبار بورسنماد ها

سیگنال جدید بازار سهام در روزهای آتی

نمادهای پالایشی در روز دوشنبه، صدر نشین بازار بورس بودند که علت آن محرکی بود که از سوی دولت ابلاغ شد. با خبر تغییر طرح تخفیف نرخ خوراک پالایشی‌ها از ۵ درصد به ۵ دلار نمادهای پالایشی مورد اقبال قرار گرفتند و آنچه که در بازار بورس امروز مهم است؛ محرک هایی است که از سوی دولت ابلاغ می شود. در این گزارش به سیاسیت های دولت و بررسی بازار سهام در روز های آینده پرداختیم.

چه اتفاقی در انتظار بازار سهام است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، نکته مهم روز دوشنبه معاملات بورس تهران را می‌توان خبر مهمی دانست که نمادهای پالایشی را دگرگون کرد و یکباره توانست آنها را به صدر نمادهای تاثیر‌گذار در شاخص بورس بیاورد. در این روز آنچه توانست سهامداران پالایشی را خوشحال کند و بسیاری از سرمایه‌گذاران را به سمت معاملات این نمادها بکشاند، خبر افزایش قابل‌توجه سود پالایشی‌ها ناشی از تخفیفی بود که بنا شده در فروش خوراک از ابتدای سال‌جاری به این صنعت ارائه شود. خبرهایی که در این باره منتشر شده، حاکی از آن است که نرخ‌های قطعی پنج‌ماه ابتدایی سال‌جاری که نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی یافته، بر سود شرکت‌های فعال در این صنعت اثر قابل‌توجهی خواهد گذاشت.

در حالی که در گذشته نرخ ارائه خوراک به پالایشی‌ها بر مبنای نرخ صادراتی با پنج درصد تخفیف بود، حالا بنا شده تا قیمت‌های جهانی با پنج تا شش دلار تخفیف برای پالایشی‌ها محاسبه شود؛ دستورالعملی که تخفیف مزبور را برای نفت ۸۰ دلاری به حدود ۷درصد می‌‌‌رساند.

بر اساس این قانون هرچقدر قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند، این تخفیف درصد بیشتری پیدا خواهد کرد. این‌طور که به نظر می‌رسد، این مساله می‌تواند بازار سهام و سرمایه‌گذاران صنعت پالایشی را برای مدتی دچار سردرگمی ‌کند؛ چرا که تا پیش از این وضع به این روال بود که افزایش قیمت نفت اثر روانی مثبتی بر سرمایه‌گذاران این گروه داشت و باعث می‌‌‌شد با بهبود وضعیت در بازارهای جهانی شاهد افزایش قیمت پالایشی‌‌‌ها باشیم. این در حالی است که هم‌اکنون تا زمانی که قانون جدید مبنای عملکرد شرکت‌ها باشد، افت قیمت نفت در این بازارها به‌‌‌ سود شرکت‌های پالایشی خواهد بود و هر نوع تغییر بااهمیتی در قیمت نفت می‌تواند اثری مهم در صورت‌های مالی شرکت‌ها بگذارد.

این به آن معناست که تا زمانی که نفت زیر ۱۰۰دلار باشد، این مدل جدید سود بیشتری برای پالایشی‌ها (نسبت به سال گذشته) به ارمغان خواهد آورد. از این رو در دوره‌ای که در دنیا پالایشی‌ها چندان چشم‌انداز مثبتی برای سودآوری ندارند، می‌توان چنین تحلیل کرد که دولت با ارائه این تشویق توانسته سهام پالایشی را مجددا جذاب کند و تا حدی از ضرری که طی بیش از یک سال گذشته در عرضه صندوق پالایش‌یکم برای خریداران ایجاد شد، بکاهد.

یکی دیگر از نکات قابل‌توجه عملکرد بازار سهام در طول معاملات روز دوشنبه، اقبال نسبی نسبت به نمادهای بانکی بود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، در این روز نمادهای معاملاتی متعلق به بانک‌های صادرات و ملت نماد‌های موثر و عامل رشد شاخص بورس بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا