اخبار بورس

شاخص کل فرابورس در فروردین 99 چقدر رشد کرده است؟

در این نوشته قصد داریم نگاهی بر روند رشد شاخص کل فرابورس در ماه فروردین بیاندازیم. در پاسخ کلی به این سوال که شاخص کل فرابورس در فروردین 99 چقدر رشد کرده است؟ می توان گفت 30 درصد. اما در ادامه با جزئیات بیشتری رشد شاخص کل فرابورس در فروزدین 99 را مورد بررسی قرار می دهیم. با بورس فردا هماره باشید.

شاخص کل فرابورس در فروردین 99 چند درصد رشد داشته است؟

 

تاریخچه شاخص کل فرابورس ایران در فروردین 99
رشد شاخص کل فرابورس ایران در فروردین 99

ابتدا ببینیم شاخص کل فرابورس در روزهای پایانی سال 98 در چه وضعیتی قرار داشت؟

شاخص کل فرابورس در آخرین روز کاری سال ۹۸، ۶۵۹۱ واحدی بود. اما با رشد چشمگیری که داشت در ماه اول سال 99 در ارتفاع ۸۵۷۹ واحدی قرار گرفت و یک رشد 30 درصدی را در فروردین 99 برای شاخص کل فرابورس رقم زد.

حجم معاملات، ارزش معاملات و تعداد دفعات معاملات فرابورس در فروردین 99 نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد خوبی داشت. ارزش معاملات بازار فرابورس در فروردین 99 از ۹ میلیون و ۴۲ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال عبور کرد و نسبت به اسفند 98 30 درصد رشد داشت.

در فروردین 99 چه سهامی وارد بازار فرابورس شد؟

 

  1. شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین با نماد صبا با 12 درصد از سهام خود اولین شرکت فرابورسی بود که در فروردین 99 عرضه اولیه شد. همچنین اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا۸۲۱» و «اخزا۸۱۹» به روش حراج در بازار ابزارهای نوین مالی عرضه شد.
  2. شرکت پتروشیمی تندگویان با نماد شگویا نیز با 11 درصد از سهام خود در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه شد.
  3. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه یکم آوید با نماد گنجین گشایش یافت تا معاملات ثانویه آن از طریق فرابورس امکان‌پذیر شود.
  4. پذیره نویسی دو نماد کرونا 1 و کرونا 2 در فرابورس از 27 اسفند 98 آغاز شد و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد. هدف از این پذیره نویسی کمک به درمان و پیشگیری از بیماری کرونا است.

گزارش عملکرد بازار فرابورس در فروردین 99 در 17 روز کاری

 

  • در فروردین 99 در مجموع ۶۷ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۸۰ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال را به ثبت رساند که نشاندهنده رشد ۲۶۹، ۳۶۳ و ۶۵۷ درصدی این متغیرها نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته است.
  • به ترتیب بازارهای اول، پایه، ابزارهای نوین مالی و دوم با رشد ۳۳۲، ۳۰۹، ۲۶۱ و ۲۱۱ درصدی نسبت به فروردین سال قبل، بیشترین افزایش در حجم معاملات را به ثبت رساندند. با مقایسه ارزش‌ معاملات بازارها نیز می‌بینیم که بازار اول با افزایش ۱۶۴۴ درصدی رتبه نخست را دارد و بعد از آن بازارهای دوم، پایه و ابزارهای نوین مالی به ترتیب بیشترین رشد ارزش مبادلاتی را تجربه کرده‌اند.
  • طی این ماه در بازار اول ۶۳۸۵ میلیون سهم به ارزش ۸۲ هزار و ۲۵۳ میلیارد ریال تغییر مالکیت یافت و بازار دوم نیز میزبان نقل‌وانتقال ۲۳ میلیارد و ۴۵۶ میلیون سهم به ارزش ۲۸۵ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال بود.
  • اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به‌ترتیب به میزان ۶۳ و ۱۴۶۳ میلیون ورقه به ارزش به ترتیب بیش از ۴۹ و ۲۴ هزار میلیارد ریال در فروردین 99 داد و ستد شدند.
  • یک میلیون و ۲۰۰ هزار ورقه تسه (اوراق گواهی تسهیلات مسکن) توسط خریداران و فروشندگان این اوراق معامله شد که ارزش آن ۵۸۳ میلیارد ریال بود.
  • بیشترین ارزش معاملات خرد سهام در فروردین 99 در اختیار گروه سرمایه‌گذاری‌ها با معاملاتی به ارزش ۵۳ هزار و ۶۵۵ میلیارد ریال، ۱۲ درصد از ارزش کل مبادلات می باشد.
  • گروه‌های فلزات اساسی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و محصولات شیمیایی با اختصاص ۱۰، ۹ و ۹ درصد از ارزش مبادلات خرد بازار سهام به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا