اخبار بورس

دارا سوم در آینده ای نزدیک عرضه می شود

در سال جاری دولت تصمیم به افتتاح دو صندوق ETF گرفت که با افتتاح این دو صندوق و فروش سهام آن‌ها کسری بودجه را جبران کند. این صندوق های سرمایه گذاری دولنی با عنوان دارا یکم و پالایش عرضه شدند. سهام این صندوق ها همانند سهام در بورس قابل معامله هستند. در آینده ای نزدیک نیز سهام صندوق دارا سوم به افراد واگذار می شود.

عرضه دارا سوم در راه است

در بازار سرمایه ایران، ETF ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود یا بسته مانند سهام در بورس معامله می‌شوند، سهام آنها با ارزش بازار معامله می‌شود که می‌تواند بالاتر یا پایین‌تر از NAV باشد.

ETF ها مشابه با صندوق‌های مشترک، روزانه NAV خود را نیز در پایان بازار برای گزارش‌دهی محاسبه می‌کنند. علاوه بر این‌، آنها همچنین NAV روزانه چند بار در دقیقه را آنلاین محاسبه و منتشر می‌کنند. اما برای انجام معامله سرمایه‌گذاران باید با دو مفهوم NAV صدور و NAV ابطال آشنا باشند. در گذشته گزارشی با عنوان «NAV چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟» جهت آشنایی با مفهوم کلی NAV منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: منظور از ارزش خالص دارایی (NAV) در بورس چیست و چگونه محاسبه می شود؟

دارا سوم در راه است

عباس معمارنژاد، معاون امور بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی، درخصوص صندوق داراسوم، گفت: صندوق داراسوم که مرکب از باقیمانده سهام دولت در سه بانک صادرات، ملت و تجارت است، در آینده‌ای نزدیک به مردم واگذار می‌شود.

تجربه دارا یکم که در روز بازگشایی تقریبا ۱۳۴ درصد سود نصیب خریداران کرد و تا ۲۲۰ درصد سود نیز پیش رفت، خرید دارا دوم را برای سهامداران جذاب کرد. اگرچه روند نزولی بازار سرمایه باعث شد از این صندوق استقبال پرشوری اتفاقا نیفتد و عملا درصد پایینی از سهام این صندوق فروش رفت. اما پالایش یکم با ۱۳ درصد سود بازگشایی شد و بعد از سود آن به ۴ درصد کاهش یافت. این مسئله باید برای تصمیم گیران برای واگذاری دارا سوم که از نمادهای بانکی هستند، نمی‌تواند تجربه موفقی باشد و ممکن است تعداد افراد بسیار کمتری خریدار واحدهای دارا سوم باشند.

همچنین بخوانید: درآمد 95 هزار میلیاردی دولت از فروش سهام در سال 1400!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا