اخبار بورس

کاهش شاخص کل در اخرین هفته سال / بورس با بازدهی ۱۸۷ درصدی در سال 98

به گزارش بورس فردا شاخص کل اخرین هفته 98 را با پایان معاملات آخرین هفته سال ۹۸ بورس اوراق بهادار تهران،  با افتی ۷ هزار .و ۳۱۱ واحد ( ۱٫۴ درصد) بر پله ۵۱۲ هزار و ۹۰۱ واحدی تجربه کردو در کل سال ۹۸ را با رشدی ۱۸۷ دردصدی به پایان برساند. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن نیز بیش از یک درصد افت کرد تا مجموع رشد خود از ابتدای سال را به ۴۳۷ درصد کاهش دهد.

در اولین روز معاملاتی این هفته،نگرانی سهامداران از کاهش روند شاخص کل از ابتدای هفته مشهود بود در روزی که بیش از ۶۷۱ هزار معامله انجام شد، بیش از ۴ میلیارد و ۵۴۹ میلیون سهم با ارزشی نزدیک به ۴۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. در این روز سه نماد وتجارت، غگل و وبصادر بیشترین حجم و سه نماد غگل، خگستر و شکلر بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

 

 

هم چنین ، شاخص با وضعیت قرمز  روز یک شنبه را پایان داد، در روزی که حجم کل معاملات از ۷ میلیارد و ۱۴۳ میلیون سهم نیز فراتر رفت، ۶۹۵ هزار و ۴۹۲ معامله با ارزشی بالغ بر ۵۱ هزار و ۵۲۲ میلیارد ریال صورت گرفت و شاخص کل با افتی ۸ هزار و ۳۳۳ واحدی پس از مدت‌ها از ابرکانال ۵۰۰ هزار واحدی خارج شد تا در نهایت روی پله ۴۹۴ هزار و ۴۰۶ واحدی قرار بگیرد. در این روز نیز وتجارت، غگل و وبصادر بیشترین حجم و غگل، خودرو و شکلر بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در این روز بیش از ۵۱ درصد از حجم و ارزش معاملات را حقوقی‌ها انجام دادند.

ازطرفی روز دوشنبه به سال اینده موکول شدن عرضه اولیه آریا که قرار بود در سال ۹۸ انجام شود نیز در این روز اعلام شد که  در این روز، شاخص بالاخره پس از دو روز سقوط شدید مثبت شد و با ۱۱ هزار و ۶۷۴ واحد مثبت مجددا به کانال ۵۰۶ هزار واحدی بازگشت. در روزی که شاخص کل هم وزن نیز ۱٫۳ درصد رشد کرد، بیش از ۷۸۳ هزار و ۹۶۳ معامله انجام شد که در این بین ۶ میلیارد و ۳۶۱ سهم با ارزشی بالغ بر ۵۱ هزار و ۱۸۲ میلیارد ریال خرید و فروش شد. در این روز حکشتی، کالا و غسالم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و نزدیک ۶۲ درصد از کل معاملات از نظر ارزش معاملات را حقوقی‌ها انجام دادند.

بازار مجددا در روز سه‌شنبه منفی شد و شاخص کل که در ابتدا با رشدی ۵۰۰ واحدی کار خود را آغاز کرده بود در نهایت با ۳ هزار و ۶۵۴ واحد منفی به کار خود پایان داد. با این حال مقاومت ذهنی ۵۰۰ هزار واحدی اجازه سقوط مجدد به زیر ۵۰۰ هزار واحد را نداد. در این روز شاهد کمترین ارزش و حجم معاملات در طول هفته باشیم. در پایان معاملات روز سه شنبه، ۴ میلیون و ۸۶۲ هزار سهم با ارزشی معادل ۴۰ هزار میلیارد ریال داد و ستد شد. در این روز غسالم ارزش معاملاتی معادل ۸۸۴ میلیارد ریال را به ثبت رساند و پس از آن حکشتی و وبملت به ترتیب با ۷۸۹ و ۷۵۶ میلیارد ریال رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند. در این روز نیز سهم حقوقی‌ها در ارزش معاملات بیش از ۶۱ درصد بود.

واما در آخرین روز معاملاتی سال که به خوشی پایان یافت  و شاخص کل رشد ۱۰ هزار و ۴۷۱ واحدی را  را به همراه داشت و سهامداران پس از ۷۶۹ هزار و ۱۳۸ بار معامله بیش از ۵ میلیارد و ۴۳۰ میلیون سهم رد و بدل کردند.و  ارزش کل معاملات زیر ۴۵ هزار میلیارد ریال بودکه بیشترین ارزش معاملات مربوط به  غگل مجددا با بیش از ۲ هزار و ۸۵۷ میلیارد ریال بود و دو نماد وبملت و قرن نیز بالای یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال معامله شدند.

 

مقایسه شاخص کل هفته جاری با هفته گذشته
در هفته گذشته ، شاخص کل با افتی ۱٫۴ درصدی در سطح ۵۱۲ هزار و ۹۰۱ واحدی ایستاد که شاخص کل هم‌وزن نیز در این هفته بیش از یک درصد سقوط کرد.
در این هفته حجم کل معاملات به ۲۸ میلیارد و ۳۴۵ سهم رسید که با وجود رشدی ۱۱ درصدی نسبت به هفته گذشته اما به دلیل افزایش ۲۵ درصدی روزهای معاملاتی نشان از افت میانگین حجم معاملات دارد.  در مقایسه با هفته گذشته این هفته ارزش کل معاملات نیز وضعیتی بدتر داشت و اگرچه توانست نزدیک ۲۳۰ هزار میلیارد ریال معامله شود ولی تنها ۹ درصد افزایش داشت تا ارزش کل معاملات سال ۹۸ به ۵۱۲ هزار میلیارد و ۶۴۱ میلیون تومان برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا