اخبار بورس

پیش بینی بازار بورس در سه ماه آینده

میرمعینی با اشاره به روند نزولی بورس در سه ماه آینده، اظهار داشت: با توجه به حمایت‌های دولت از بازار سرمایه این اصلاح ریزشی نیست، اما عواملی که باعث رشد بازار می‌شد، خودشان دچار افت هستند.

حمید میرمعینی، تحلیل‌گر بازار سرمایه در  ارتباط کاهش قیمت ارز با ریزش شاخص بورس در روز گذشته سخن گفت و افزود: قطعا تغییرات قیمت ارز در روند بازار سرمایه تاثیر می گذارد. این قاعده ای بوده که در چند سال اخیر پابرجا بوده و تغییرات نرخ ارز در گذشته با فاصله ولی این روزها با سرعت بر بازار سرمایه تاثیرگذار است.

وی دو عامل را برای کاهش نرخ ارز موثر دانست و اظهار داشت: به مرور زمان تغییرات متعددی چه به لحاظ تنوع و چه به لحاظ متغیرها داریم و بازارها خود را مبتنی با آنها، تغییر می دهند. بازار ارز تحت تاثیر دو عامل تاثیرگذار است. اولین عامل، توافق بلندمدت بین ایران و چین است که متغیر مهم و تاثیرگذار در آینده اقتصاد ماست، به نوعی که شاید اثرات تحریم را کاهش دهد و دولت نیز بتواند درآمدهای ارزی خود را تامین کند تا شاهد کسری بودجه شدید نباشیم. همچنین شرکت های صادراتی هم بتوانند با حداکثر توان فعالیت‌هایشان را ادامه دهند.

 محدودیت جریانات ورود ارز به کشور دلیل گران شدن دلار
وی افزود:  یکی از دلایل رشد ارز نه به لحاظ شاخصه های اقتصادی بلکه به دلیل محدودیت جریانات ورودی ارز به کشور بوده است. اگر این محدودیت ها برداشته شود و ما بتوانیم ارز را با چین مبادله کنیم، قیمت ارز بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. ارزش ذاتی پول ملی بین ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است. البته بازارها هم حرفه‌ای و تخصصی به مسائل نگاه می کنند وتوافق با چین می تواند قیمت ارز را به نرخ ذاتی خود نزدیک کند و تورم را کاهش دهد.وی ادامه داد: بازارهای مختلف که منشا رشد آنها ارز بوده، خود را اصلاح می کنند و ما کاهش قیمت در سایر بازارها هم خواهیم داشت. در آینده اگر این اجرایی شود با توجه به حجم سرمایه گذاری که در ایران شکل بگیرد، نه به سرعت ولی در بازه ۶ماه تا یکساله، شاهد رونق واقعی اقتصاد خواهیم بود و حجم تولید و صادرات کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

*گشایش اقتصادی رئیس جمهور؛ عامل کاهش قیمت ارز و سقوط بازار بورس
میرمعینی افزود: یکی از دیگر از عواملی که ارز را تحت تاثیر قرار داد، طرح گشایش اقتصادی‌ای است که رئیس جمهور مطرح کرده است. این طرح قرار است تقاضای حفظ ارزش دارایی که مردم خواهان آن هستند را از طریق اوراق سلف نفتی تامین کنند و نهایتا از جریان نقدینگی کاهش پیدا کند. این دو عامل باعث شد که روند ارز کاهشی شود و در راستای آن بازار سرمایه که برای قیمت گذاری دارایی ها و همچنین سودآوری و ارزش گذاری شرکتها روی ارز ۳۰ هزار تومانی حساب می کرد، دچار تشتت آرا شود و ذهنیت رشد ارز را متوقف کند و روی قیمت ارز پایین تر ارزش گذاری کند. این بازار حتی با ارز ۳۰ هزار تومانی هم گران بود ولی اکنون باعث می شود که قیمت ها منصفانه و واقعی تر شود.*حمایت دولت از بورس پس از قرارداد با چین کاهش می یابد

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: این اصلاح خیلی به صورت ریزشی نخواهد بود ولی از این پس و در بازه دو تا سه ماه آینده روند بازار نزولی خواهد بود. البته با توجه به حمایت های دولت از بازار سرمایه این اصلاح ریزشی نیست اما عواملی که باعث رشد بازار می شد، خودشان دچار افت هستند. البته این سطح حمایت از بازار سرمایه پس از قرارداد با چین، کاسته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا