اخبار بورس

آیا اصلاح بورس ایران پس از انتخابات امریکا به پایان می رسد؟

چند روز بیشتر به اعلام نتیج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نماده و تمام سیگنال های مثبت برای خرید سهام و سرمایه گذاری در بازار سرمایه موجود است زیرا حتی اگر جو بایدن پیروز این انتخابات باشد بازار بورس ایران عواقب این انتخابات را پیشخور کرده و سهم ها به قیمت های جذابی رسیده است و اگر هم ترامپ انتخاب شود، بازار سرمایه به سبب افزایش نرخ ارز در ماه های آینده، پتانسیل زیادی برای رشد خواهد داشت. با این حال آیا پس از انتخابات آمریکا اصلاح بازار بورس ایران به پایان می رسد؟ در ادامه این مطلب توجه شما را به نظر برخی از کارشناسان بازار سرمایه، در رابطه با این موضوع جلب می نماییم.

در چه صورت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع بازار بورس ایران است؟

آیا اصلاح بازار بورس پس از انتخابات امریکا تمام می شود؟

به گزارش بورس فردا و به نقل از بورس نیوز، تداوم منفی های بازار سرمایه ناامیدی را در فضای این بازار حاکم کرده و برخی فعالان بازار نگران هستند با بازگشایی “شستا” و “فارس” شاخص کل، کانال یک میلیون واحدی را هم از دست بدهد!

مجتبی معتمدنیا کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: معتقدم شاخص کل بورس تحت هیچ شرایطی به محدوده کمتر از یک میلیون واحد نخواهد رسید؛ مگر آنکه اتفاق فوق العاده عجیبی رخ دهد. اصلاح قیمت سهم‌ها از محدوده ۲میلیون واحدی تا به اینجا ناشی از فرض نرخ دلار ۲۰هزار تومانی در ارزش‌گذاری سهم‌هاست. به‌عبارتی بازار سرمایه، قیمت تعادلی دلار را ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته و سهم ها را با دلار ۲۰ هزار تومانی، ارزش‌گذاری کرده و احتمال انتخاب “بایدن” در انتخابات آمریکا و رفع مشکلات اقتصادی کشورمان، سبب ایجاد این ذهنیت در بورس تهران شده است.

وی ادامه داد: اتفاقا معتقدم پیشخور کردن تاثیر انتخاب بایدن در بازارسرمایه و اصلاح سنگین قیمت سهم‌ها، نویدبخش روزهای مثبتی در بازار خواهد بود و هیجان فروش، فقط تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۳ آبان) ادامه خواهد داشت.

آیا انتخابات آمریکا بر تصمیم حقوقی ها تاثیر خواهد داشت؟

معتمدنیا در ادامه، در پاسخ به انتقاداتی که چرا فقط بورس تهران با فرض دلار ۲۰ هزار تومانی، ریزش داشته و بازارهای رقیب از جمله خودرو و مسکن، با نرخ دلار بالاتر از نرخ های فعلی، ارزش گذاری شده است” گفت:
به نظر می رسد حتی در صورت روی کار آمدن بایدن، نرخ دلار در بازار آزاد به ۲۰ هزار تومان نخواهد رسید و احتمالا انتظارات سرمایه گذاران از بازارها با اتفاقاتی که در بازارها رخ می دهد، متفاوت خواهد بود. نکته اینجاست که در هر بازاری حباب قیمتی تشکیل شود، این حباب یا بصورت زمانی تخلیه می شود و یا بصورت قیمتی و تجربه نشان داده در کشور ما حباب بازارهای مسکن، خودرو و ارز معمولا بصورت زمانی تخلیه می گردد؛ یعنی بازارها بعد از شکل گیری حباب، تا مدتی (گاه چند سال) دچار رکود می شوند و تا قیمت ها، واقعی شود، رشدی اتفاق نمی افتد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: در حال حاضر بازارها بیش از هرچیز در نوعی بلاتکلیفی به سر می برند و با مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، سردرگمی بازارهای مالی کاهش یافته و ظرف ۳ ماه آینده با اعلام مواضع سیاسی و اقتصادی طرفین، می توان سرمایه گذاری کم ریسک تری داشت. بسیاری از سرمایه گذاران هم تا اعلام نتایج انتخابات آمریکا، نظاره گر هستند و اقدام خاصی انجام نمی دهند. اما شخصا معتقدم به رغم آنکه خیلی از سرمایه گذاران انتظار دلار ۲۰ هزار تومانی دارند، کاهش نرخ ارز و سقوط نرخ دلار تا محدوده ۲۰ هزار تومانی، دور از ذهن است.

وی اضافه کرد: کاهش فشار تحریم ها و امکان صادرات نفت، نرخ ارز را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ اما باید دید آیا سیاست گذاران ما نظر مثبتی به توافق دارند یا نه. ضمن اینکه در چند روز گذشته، عرضه ها در بازار ارز به گونه ای بوده که به نظر می رسد سیاست گذاران تمایلی به کاهش نرخ ارز ندارند.

معتمدنیا در خاتمه تصریح کرد: در مجموع، اکثر سهم ها اصلاح قیمتی سنگینی داشته و حتی سهم هایی که در چند ماه گذشته وارد بازار شده اند، به قیمت زمان عرضه اولیه رسیده اند. در این شرایط، خرید سهام برای اشخاص ریسک پذیر جذاب خواهد بود‌. روزهای باقیمانده تا انتخابات آمریکا، شاید فرصتی برای خرید و بهینه سازی سبد سرمایه گذاری ها باشد؛ چرا که در صورت انتخاب بایدن، بازار سرمایه این اتفاق را پیشخور کرده و سهم ها به قیمت های جذابی رسیده و اگر هم ترامپ انتخاب شود، بازار سرمایه به سبب افزایش نرخ ارز در ماه های آینده، پتانسیل زیادی برای رشد خواهد داشت. در تمام صنایع بازار از جمله بانکی ها، خودرویی ها، تجهیزاتی ها و فلزات اساسی و… می توان گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا