اخبار بورس

صعود قیمت اوراق مسکن به ۶۰ هزار تومان

در دو هفته اخیرا  اوراق مسکن در بازه ۶۰ هزار تومان در حال عرضه به مشتریان است.  در حالی که اوراق تسهیلات مسکن در آخرین روز بهمن ماه درگران‌ترین حالت به ۵۰ هزار تومان رسیده بود.

معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه تحت تاثیر از مصوبه شبانه چهارشنبه (۱۴ اسفند) هیات‌ مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی از ۵ به ۲ درصد کاهش یافت و و بلافاصله لغو شد که درنتیجه قیمت‌ها در برخی نمادهای تسه به ۵۶ هزار تومان کاهش یافت، اما همچنان در تعدادی دیگر از نمادهای معاملاتی تسه در بازه ۶۰ هزار تومانی باقی ماند.

با این حال تعداد برگه‌های خرید و فروش شده به جز نماد معاملاتی تسه ۹۸۱۰ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در دی ماه امسال) که با فروش بیش از ۴۰ هزار برگه در معاملات امروز و ایجاد صف خرید ۴۵۹ نفره، در اوج معاملات اوراق تسهیلات مسکن بود، و اما در سایر نمادهای زیرمجموعه تسه، عمدتا در تعداد برگه‌های بسیار پایین و حتی کمتر از ۱۰ برگه، خرید و فروش انجام شد.

این در حالی است که در معاملات ۳۰ بهمن فرابورس، تعدادی از نمادهای معاملاتی تسه به اوج قیمت خود به ۵۰ هزار تومان رسیده بودند و تعداد زیادی از نمادهای زیرمجموعه تسه در همان روز در بازه زیر ۵۰ هزار تومان دست به دست می‌شد؛ همچنین در 10 ماه اول امسال بر اساس اعلام فرابورس ایران، میانگین ماهانه قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن، ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان بوده است .

به نظر می‌رسد این افزایش ناگهانی و ۵ تا ۱۰ هزار تومانی قیمت‌ها در بخش اوراق تسهیلات مسکن به ورود سفته‌بازان به بازار اوراق تسه مرتبط باشد؛ ضمن اینکه برخی کارشناسان نیز افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل این اوراق تا ۲۴۰ میلیون تومان در تهران را در افزایش قیمت اوراق مسکن بی‌تاثیر نمی‌دانند.

هرچند که برخی دیگر از کارشناسان بازار مسکن نیز با توجه به ایجاد رکود بر این بازار، این ادعا را چندان قابل توجه نمی‌دانند؛ که عدم افزایش محسوس تعداد معاملات مسکن در فاصله دو ماه دی و بهمن نسبت به آذر ماه امسال با توجه به اجرای دو ماهه مصوبه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، می‌تواند تأییدی بر این مدعا باشد.

در معاملات امروزعنوان گران‌ترین برگه معاملات را اوراق تسهیلات مسکن، برگه‌های صادره به خود اختصاص دهد که در بهمن امسال در بالاترین قیمت خرید و فروش و بازه ۶۰ هزار تومانی قرارداشت . ولی این نماد فقط در ۱۳۰ برگه و ۱۶ فقره معامله به مشتریان را بهمراه داشته است.

همچنین نمادهای معاملاتی تسه ۹۸۰۸ (اوراق مسکن آبان) و تسه ۹۸۰۴ (اوراق مسکن تیر) نیز در بازه ۵۹ هزار تومان به فروش رسیدند اما به ترتیب تنها ۲۰۲ و ۲۹ برگه از این اوراق تسهیلات مسکن به فروش رسید و مجموعه ۱۲ فقره معامله از آنها ثبت شد.

باتوجه به معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن، قیمت اکثر نمادها در مقایسه به معاملات روز چهارشنبه (۱۴ اسفند) نزولی بوده و از میانگین‌های ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان در معاملات چهارشنبه به میانگین‌های قیمتی ۵۴ تا ۵۷ هزار تومان در معاملات امروز کاهش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا