اخبار مهم اقتصادی

زمان واریز عیدی بازرنشستگان مشخص شد

یکشنبه هفته گذشته بود که ابراهیم رئیسی، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی را ملزم کرد حقوق و عیدی کارکنان و بازنشستگان را سریعا پرداخت کنند. با این حال عیدی بازنشستگان هنوز واریز نشده است.

زمان واریز عیدی بازرنشستگان مشخص شد

ه گزارش بورس فردا و به نقل از بورسان، بازنشستگان کشوری از تاخیر در واریز عیدی پایان سال خود انتقاد دارند؛ هر سال عیدی بازنشستگان به همراه حقوق بهمن ماه پرداخت می‌شد اما امسال بر خلاف رویه سال‌های قبل، حقوق پرداخت شد و واریز عیدی به تاخیر افتاد.

از قرار، هیات دولت، بعد از هشدار رئیس جمهور برای پرداخت عیدی بازنشستگان زیرمجموعه خود اعتبار تخصیص داده است؛ در جلسه اخیر قوا، پیشنهادهای دولت در زمینه پرداخت سریع و به موقع عیدی و پاداش بازنشستگان تصویب و مقرر شد با اختصاص اعتبار لازم در سریع‌ترین زمان ممکن پرداخت شود.

اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که به احتمال زیاد، عیدی بازنششستگان کشوری در همین هفته پرداخت خواهد شد؛ به احتمال بالا، پرداخت عیدی‌ها قبل از چهارشنبه هفته جاری خواهد بود.

بازنشستگان کشوری در انتظار دریافت عیدی هستند و می‌گویند امیدواریم قبل دهم اسفند عیدی پایان سال خود را دریافت کنیم.

عیدی بازنشستگان چقدر است؟

میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری‌بگیران، حقوق وظیفه ازکارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان ازکارافتاده کلی نیز به‌مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذی‌ربط قابل پرداخت است.

عیدی شاغلان ۵ میلیون بیشتر از بازنشستگان شد؟

بر مبنای ماده واحده عیدی، کلیه کارگاه‌های مشمول قانون کار، مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

بنابراین در سال ۱۴۰۰ کارگران حداکثر ۷ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان عیدی از بابت سال آینده دریافت می‌کنند اما سهم بازنشستگان کارگری متناسب با وضعیتی است که دولت برای کارکنان و بازنشستگان خود مصوب می‌کند. بنابراین عیدی بازنشستگان جدا از هرگونه ملاحظات قوانین جاری کشور قرار تعیین می‌شود؛ برای مثال در مصوبه اخیر دولت برای تعیین عیدی یا به اصطلاح رایج دولت، «پاداش پایان سال» ضوابطی پیش‌بینی شده که به افزایش مبلغ عیدی می‌انجامد اما دولت الزامی به رعایت آنها در سال‌های بعد نمی‌بیند. برای مثال عیدی پایان ۱۴۰۰، با در نظر گرفتن سهم همسر و فرزند تحت تکفل بسته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا