اخبار مهم اقتصادی

اخذ مالیات از دلالان خودرو

حسن کریمی کارشناس صنعت خودرو اعلام کرد که دولت اخذ مالیات خودروی جدیدی را در دستور کار قرار داده است. این کار برای جلوگیری از کار کسانی می باشد که خودرو را ۱۶۰ میلیون خرید و به قیمت ۳۰۰ میلیون به فروش می رسانند. بر اساس این طرح که هنوز اجرا نشده است تنها افراد دلال به هنگام خرید از کارخانه باید مالیات پرداخت کنند اما مصرف کننده واقعی هنگام خرید خودروی شخصی مالیات نمی پردازد. در ادامه خبر کامل اخذ مالیات از دلالان خودرو را خواهید خواند:

مالیات جدید برای خودرو

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت‌نیوز، دولت در سال جدید افزایش درآمدهای مالیاتی کشور را در دستور کار قرار داد. از جمله مالیات‌های خودرویی جدیدی که اعمال شد، مالیات سبز شرکت‌های خودروسازی بود. در این مالیات، خریداران بر اساس میزان آلایندگی که هر خودرو تولید می‌کند، باید به خودروسازان مالیات بپردازند.

البته به نظر می‌رسد اخذ مالیات خودرویی جدیدی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. چندی پیش منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت گفت: پیش‌بینی می‌شود کسانی که خودرویی را از کارخانه بخرند و به قیمت بالاتر بفروشند باید مالیات بدهند.

او افزود: با کمک مجلس به‌دنبال این هستیم که اگر شخصی خودرو را ۱۶۰ میلیون تومان خرید و ۳۰۰ میلیون تومان فروخت باید مالیات بپردازد.(خبرآنلاین)

ماجرای مالیات جدید چیست؟

ماجرا چیست؟ آیا این طرح به مرحله اجرا رسیده است؟

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: وزارت صمت ابتدا باید دلال را تعریف و سپس افراد را شناسایی کند.  وزارت صمت تا زمانی که تعریفی برای دلال مشخص نکند، نمی‌توان گفت چه کسانی مشمول مالیات هستند.

او افزود: اخذ مالیات از دلالان هنوز اجرا نشده است. اما صحبت وزارت صمت می‌تواند به این معنی باشد که مصرف‌کننده واقعی هنگام خرید خودروی شخصی مالیات نمی‌پردازند. اما برخی افراد برای سود بیشتر خودروی دست دوم خود را به قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند. احتمال دارد که وزارت صمت قصد اخذ مالیات از این گروه را داشته باشد.

تاثیری در بازار دارد؟

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: اخذ مالیات از دلالان طرح خوبی است. اما ممکن است به افزایش قیمت خودرو منجر شود. احتمال این وجود دارد که دلال هنگام فروش خودرویی، مالیاتی که باید پرداخت کند را بر قیمت تمام شده اضافه کند و خودرو را به قیمت بالاتری به خریدار بفروشد. به نظر می‌رسد اجرایی شدن این طرح نیز کمکی به کاهش فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار نمی‌کند.

کریمی سنجری بیان کرد: اما نکته مثبت این طرح، کاهش دلالی در بازار خودروی کشور است. اما این نوع مالیات نیز به طور کامل جلوی افرادی را که به عنوان دلال به فروش خودرو مشغول هستند، نمی‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا