فراتر از خبر

عرضه اولیه کایزد۱ در راه فرابورس

بر اساس اطلاعیه های منتشر شده ده درصد از سهام شرکت فرانسوز یزد با نماد کایزد۱ به روش حراج، عرضه اولیه می شود. ارسال سفارش برای این عرضه اولیه فقط از طریق ایستگاه‌های معاملاتی نامک امکان پذیر خواهد بود. البته این نوع عرضه، اعتراض های زیادی از سمت سهامداران به دنبال داشت به گونه‌ای که بسیاری از سهامداران معتقدند که عرضه اولیه های سودآور فقط به صندوق ها اختصاص پیدا می‌کند. در ادامه خبر کامل از جزییات عرضه اولیه کایزد۱ را بخوانید:

جزییات عرضه اولیه کایزد۱

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت‌نیوز، با شروع سال ۱۴۰۱ بورس میزبان عرضه اولیه‌ های مختلف بود. اما در میان این عرضه‌ اولیه‌ها سه عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص یافت و این موضوع موجب اعتراض سهامداران شد.

بر اساس آخرین اطلاعیه فرابورس قرار است روز چهارشنبه این هفته یعنی ۱۱ خرداد ماه سهام شرکت فرانسوز یزد با نماد کایزد۱ به روش حراج وارد فرابورس می‌شود. روز چهارشنبه تعداد ۳۴۳ میلیون سهم که معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت است با کف قیمت ۵۷۰ تومان هر سهم عرضه اولیه شود.

ارسال سفارش صرفا از طریق ایستگاه‌های معاملاتی (نامک) امکان پذیر خواهد بود. همچنین ۵۰ درصد از سهام خریداری شده در روز عرضه اولیه توسط سرمایه گذاران تا ۹۰ روز پس از تاریخ عرضه امکان عرضه نخواهد داشت.

 

 

اعتراض سهامداران نسبت به عرضه اولیه

سهامداران بسیاری نسبت به عرضه اولیه‌های بازار اعتراض دارند و می‌گویند که عرضه اولیه‌های سودآور به صندوق‌ها اختصاص می‌یابد و عرضه خرد و ناچیز به سهامداران می‌رسد.

از ابتدای سال این سومین عرضه است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص می‌یابد. به نظر می‌رسد با اختصاص عرضه اولیه‌ها به صندوق‌ها از میزان اعتماد مردم کاسته شود.

کاربران و فعال بورسی نسبت به این موضوع اعتراض داشتند و نوشتند: «قراربود فقط عرضه اولیه های کوچکی که به هرنفر ۱۰تومن بیشتر نمیرسه، بدن به صندوقها! نه بزرگترین شرکت‌های ایران رو!»

«هرسهمی که از نظر بورس با ارزشه فقط به سمت صندوقها هدایت میکنه وفقط صندوقها حق شرکت در عرضه اولیه رو دارن، نه مردم، این یعنی تبعیض»

«پول ما که بورس رفت حالا میخواییم سود کنیم خون صندوق‌ها رنگی‌ تر شده»

«هرچی باشه صندوق ها عزیزن ما که مهم نیستیم ضرر ما که نباید جبران شه»

«صندوق ها پولدار شدن بگید مام عرضه اولیه بخریم»

به هر ترتیب به نظر می‌رسد با اختصاص عرضه اولیه‌ها به صندوق‌ها از اعتماد مردم کاسته و به مرور نقدینگی حقیقی در بورس کمتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا